מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפתרון ההלכתי שימנע את העגונות הבאות במלחמה

ההשלכות הקשות של מלחמת חרבות ברזל מתגלות לנו אט אט, ואחת מהן מציפה פולמוס הלכתי לא פשוט, שמנסה למנוע את הטרגדיה עוד בטרם התרחשה. טופס הלכתי שנוסח מאפשר לחיילים לתת הרשאה לאחרים לתת גט לנשותיהם אם חלילה לא יוכלו לעשות זאת בעצמם, האם מדובר בבשורה או בפגיעה קשה במורל הלאומי? 

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 15/10/23 13:59 ל בתשרי התשפד

הפתרון ההלכתי שימנע את העגונות הבאות במלחמה
חיילים מתפללים במהלך אימונים במלחמת חרבות ברזל, צילום: Ayal Margolin/Flash90

מספר ימים חלף מאז התעוררנו למתקפת הפתע האיומה, ומימדי האסון אט אט מתבהרים. אלפי נרצחים ופצועים, מאות חטופים ועדיין עשרות נעדרים. שבוע למלחמת חרבות ברזל, והעם בישראל מנסה להתאושש. על פי דיווחים, צה"ל עתיד להתחיל בפלישה קרקעית לרצועה, מה שעלול לסכן רבבות חיילים נוספים.

בתקופת בית דוד כל מי שיצא למלחמה היה כותב גט לאשתו

לא מעט סוגיות הלכתיות ניצבות בפני משפחות בימים כאובים אלו, ואחת מהן היא סוגיה סבוכה במיוחד: נשות החיילים שיוצאים לקרב. האם נכון לתת להן "שטר ביטחון", מה שיאפשר להן לקבל גט באמצעות שליח במקרה בו הבעל נעדר או נכנס לתרדמת חלילה, או שמא מדובר בפגיעה במורל החיילים ומדרון חלקלק שאין לדעת כיצד יסתיים.

הסוגיה הלכתית איננה חדשה ונידונה כבר בגמרא במסכת שבת. "דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות לאשתו". הגמרא אומרת שבתקופת בית דוד כל מי שהיה יוצא למלחמה היה כותב גט לאשתו. רש"י מסביר שהגט הזה היה על תנאי, כלומר, אם הוא לא יחזור מהמלחמה, בין אם זה בגלל שהוא מת )והמטרה היא שהאישה לא תזדקק לייבום (כיון שבעלה מת) אן, שהאישה לא תהיה עגונה (כיון שהוא נעדר או נשבה), ולכן האישה מגורשת מזמן נתינת הגט.

"אישה שנשואה לאדם שהוא בקומה - נשארת במצב הזה כנשואה"

עורכת הדין ניצן כספי שילוני הפיצה בשבוע האחרון את המסמך המדובר, ומבחינתה אין זמן נכון או נעים יותר לעשות זאת. "אישה שנשואה לאדם שהוא בקומה - נשארת במצב הזה כנשואה ובאופן עקרוני אין דרך פשוטה לשחרר אותה מהנישואין האלה, זה יכול לקחת עשרות שנים", סיפרה בשיחה עם "חדשות כיפה". "יש נשים במדינה שבמצב הזה גם היום. לכן אחרי צוק איתן פניתי לרב יוני רוזנצוייג וביקשתי ממנו שנוציא מסמך שיחתם על ידי האיש הנשוי, וימנה שליחים שאם חלילה הוא מגיע למצב שהוא לא מתפקד קוגנטיבית אנשים אחרים יוכלו לתת לה את הגט". עוד הוסיפה כי הגבר לא חייב לספר לאשתו על הטופס, אם הוא חושב שזה יפגע בה.

צילום: מרכז צדק לנשים

"זה יותר כמו תעודת ביטוח - זה לא מרגיש כל כך רציני, כי זה רק הרשאה לגט"

כאמור, מי שירד לעובי הקורה בנושא, שלא זכה עד כה להתייחסות הלכתית - בעיקר כיוון שבעבר אנשים במצב רפואי של "קומה", פשוט לא היו שורדים, הוא הרב יוני רוזנצוויג. במשך שלושה חודשים חקר הרב את הנושא, לפני שהוציא תשובה הלכתית ארוכה בעניין וסייע בניסוח הטופס.

"צריך להבין, יש דיון על מה שנקרא 'גט על תנאי' שניתן לחיילים שיצאו למלחמה. פה מדובר בהרשאה לגט - זה מסמך שמסמיך אנשים ללכת ולכתוב גט במצב מסוים", מסביר הרב ל"חדשות כיפה". "זה אמנם מקבל השראה מ'גט על תנאי', אבל לומדים את זה ממצבים אחרים שמוזכרים בגמרא - כמו כאשר אדם שלא כשיר מבחינה נפשית לתת גט, האם אפשר לסמוך על אמירה קודמת שלו".

אין חשש שהדיון על הנושא הזה בעת מלחמה יכול להוריד משמעותית את המורל?

"לתת גט על תנאי ממש זה הרבה יותר מפחיד והרבה יותר מערער", הסביר הרב, וטען כי המסמך המדובר הוא למעשה הרשאה מלחיצה הרבה פחות - הרע במיעוטו. "זה יותר כמו תעודת ביטוח - זה לא מרגיש כל כך רציני, כי זה רק הרשאה לגט, אני מקווה שזה לא גורם את הדבר הזה". הרב רוזנצוויג הבהיר כי הפרסום של הנושא מצידו, הגיע בעקבות פניותיהן של נשים אליו בעניין: "לא חייבים לעשות את זה, אבל זה יותר 'פרווה' מגט על תנאי, ואני מקווה שזה לא יעורר את התחושות הללו".

חשש מהמחיר המורלי שהטופס עלול לגבות

בניגוד אליהם, הרב מנחם בורנשטיין מסתייג. לטענתו, מדובר באחד הנושאים בהם היהדות, הדיינים והרבנות עושים הכל כדי לעזור, ולאורך הדורות הצליחו למצוא לא מעט פתרונות. הרב הביע חשש מהמחיר המורלי שפרסום נושא כזה עלול לעורר: "לי אמנם לא אכפת להגיד את דעתי. אבל כל נושא העגונות הוא ציבורי ומאוד חשוב שהרבנות הראשית תגיד את דעתה", הוסיף ואמר, והדגיש: "בין הרבנים והדיינים זה אחד הנושאים שמשקיעים בהם את הנשמה", עוד ציין, כי "היום נושא של העגונות הוא הרבה יותר קל כי אפשר למצוא כל מיני פתרונות שבעבר לא יכלו למצוא".

"אני קצת פסקתי בעניין, והתפעלתי מאוד מאוד שגם רבנים שהחמירו בכל מיני דברים, בנושא הזה יצאו מכליהם כדי למצוא פתרונות. לתפישת עולמי הרבנות הראשית הם הקובעים", המשיך ואמר. והוסיף הסתייגות מפרסום הנושא: "מספיק קשה לנו, אז להוסיף עוד כל מיני דברים זה נותן תחושה מאוד לא טובה".

מלחמת חרבות ברזל, חשש מפגיעה במורל

מלחמת חרבות ברזל, חשש מפגיעה במורל צילום: חיילים מתפללים במהלך אימונים במלחמת חרבות ברזל

הרב יובל שרלו תומך במינוי שליח

הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר, נדרש גם הוא להכריע בסוגייה במסגרת שאל את הרב, ועל כך אמר: "עיקר התשובה (מעבר לדיונים ההלכתיים הממוקדים) צריך להיות האם זה יסייע למאמץ המלחמתי או יפגע בו. זו לא שאלה שמותר להכריע בה כיחיד. צריך לכנס את הרבנים מעולמות מגוונים ולדון בכך. כשיתקיים הדיון הזה אני נוטה יותר ויותר לחשוב שהדבר הנכון לעשות הוא להחזיר הלכה זו למקומה, לא על ידי גט כריתות, אלא בצורה יותר מתונה: מינוי שליח".

"בעולם שבו אנו לומדים את המחיר הכבד של חטופים ונעדרים; בעולם שבו התחנכו יותר להישיר עין למציאות –יהיה נכון להחזיר זאת, ודווקא כעת. כדי שידע כל חייל המסכן את נפשו למטרה העילאית של הגנת עם ישראל, שאם חס ושלום לא נדע את גורלו –אשתו האהובה לא תיעגן. והנכונות שלו למסירות הנפש הנדרשת בעת הזו תגבר. לא תיחלש. כאמור, הדבר תלוי הרבה בהערכת המצב, וזו הערכת המציאות שנראית בעיניי נכונה. הדרך הראויה לעשות זאת היא על ידי מינוי שליח. ויהי רצון שלעולם לא נזדקק לכך".