לא רק וואטסאפ: זוגיות חייבת להתנהל מחוץ לאפליקציות ההיכרויות

רווקים ורווקות רבים מנסים את מזלם באפליקציות היכרויות למרות שמחקרים מראים כי הסיכויים להצלחת קשר שהחל במקומות כאלה הוא קלוש. אז מה עדיין אפשר לעשות? בעיקר לצאת מהמסכים ולבסס את הקשר גם בעולם האמיתי

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 29/05/22 09:43 כח באייר התשפב

לא רק וואטסאפ: זוגיות חייבת להתנהל מחוץ לאפליקציות ההיכרויות
היכרות ברשת, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

האפליקציות השונות משמשות כיום כזירה העיקרית להיכרויות. פלטפורמות אלו שינוי במידה ניכרת את עולם הדייטינג. אם בעבר הן נעשו על ידי שדכנים, מכרים ובמרחב הציבורי, האפליקציות מאפשרות ליחיד ליצור קשרים עם אנשים שאינם נמנים עם מעגלים חברתיים או מקצועיים.  יש טוענים כי 40% מההיכרויות נעשות כיום דרך הרשתות ולכן קיימת ההרגשה שכולם שם. מצב זה מוביל לתחושה של בלבול, כי מצד אחד יש מעין מאגר אין סופי של בני זוג פוטנציאלים, ומצד שני, הבחירה היא מוגבלת, מאחר שכל אחד שבוי בתבנית שיצר לעצמו מהי מערכת יחסים רצינית. תבנית זו מצמצמת במידה משמעותית את האפשרויות שהיחיד עומד בפניהן. 

יחיד הנמצא מול מגוון רחב של אפשרויות יכול לבחור בהינף יד ובלחיצת מקש את בן הזוג המיועד, אוחז בתחושה כאילו הוא נמצא בחנות ממתקים גדולה  ורק צריך להושיט את היד ולבחור, הוא מסונוור מהשפע  והופך להיות צרכן ובן הזוג הופך להיות מוצר מדף. מצב זה יוצר לחץ ובלבול עד כי היחיד לא יודע מה לבחור, או שהוא מחליט ומתחרט, או שלא יכול להגיע לידי בחירה, בשל כך הוא חש עומס רב ותחושה של אובדן שליטה.  

אנשים הנמצאים כל הזמן באפליקציות היכרויות, נמצאים במצב בו הם ממשיכים להיות שם גם תוך כדי ניהול קשר רומנטי. בעת שהיחיד נמצא בזוגיות הוא מחפש חלופות אפשריות לקשר הנוכחי, כך שעין אחת פוזלת החוצה לבדוק מה הוא מפסיד. מצב זה מוליד  ספק כוח שלילי ביותר למערכת היחסים, מאחר שאינו מאפשר התחייבות ומשאיר את היחיד עם  תחושת בדידות קשה שבה הוא  מחויב יותר לטלפון שלו מאשר למערכת היחסים.

תופעה זאת יצרה מצב שתוך כדי חיפוש היחיד הופך לבודד בשל החשש מהחמצה. מה שנקרא FOMO - מילה שהוכנסה למילון בשנת 2013, בעקבות ריבוי אנשים החשים פחד מהחמצה. פחד זה נובע מכך שהחלטה לבחור דבר מסוים נושאת עמה ויתור על דברים אחרים. כך שככל שליחיד יש יותר אפשרויות גדל החשש מלהפסיד. פסיכולוגים רואים בכך הפרעה טורדנית כפייתית, בה ככל שהיחיד מנסה להתעדכן באפליקציות כך גוברת התלות שלו בהן. ויתרה מכך, החיבור לרשתות החברתיות יוצר תמונה חלקית ולא מדויקת על החיים השונים מאוד מהחיים האמיתיים והאפשרויות הגלומות בהן. מצב זה משפיע על מצב הרוח וגורם לדכדוך, אומללות וירידת ערך עצמי. תופעה זאת  יש בה כדי להפחית  מהסיכויים למצוא אהבת אמת באפליקציות ומעלה את החשיבות ליצירת קשרים באופן בין אישי.

איך להפיק את המקסימום מאפליקציות ההיכרויות?

יש לדעת כי הדרך להיכרות באפליקציית היכרויות היא קשה וארוכה, אך יחד עם זאת,  לא מעט אנשים מצאו זוגיות דרכה. האהבה נמצאת מסביב צריך רק סבלנות, מזל ולפעול כדי שיקרה.

השימוש באפליקציות מצריך מיומנות הנרכשת עם הזמן. שבה היחיד לומד מה לחשוף בשיחה הראשונה ומה לא כדי לא ליצור ציפיות מוגזמות כבר בתחילת הקשר. לכן מומלץ לא לנהל שיחות ארוכות באפליקציה, אלא ישר לעבור לשיחה טלפונית קצרה  ולאחריה מפגש פנים אל פנים. אין כמו שיחה כזאת לבדוק את הרצון להמשך הקשר. בתהליך זה צריך היחיד להתאזר בסבלנות רבה, כי בהתחלה הוא נוטה לראות את השונה באדם הנמצא מולו, אך אם הזמן לומדים לראות את המשותף. 

בנוסף יש להתמקד ולמצות כל קשר שנוצר עד תום ולא לנהל במקביל מערכות יחסים אחרות, או להמשיך לחפש באפליקציות. דרך זו של התנהלות, לא נותנת סיכוי לכך שיצמח קשר ממפגש ההיכרות, מאחר שהיחיד עסוק בבדיקה של הזדמנויות נוספות ולא נותן לקשר להבשיל.

כל קשר שנערך בפלטפורמה אחת בלבד הינו בעייתי, לכן יש תמיד להשתמש מספר ערוצים בו זמנית ובכך לשפר את הקרבה והחברות. יש לשלב בקשרים הנרקמים אונליין ערוצים נוספים כמו מפגשים פנים אל פנים וואטסאפ.

מחקרים מצביעים על כך שהסיכויים למצוא אהבת אמת ולשמור עליה באפליקציות קלושים, אם לא משלבים אינטראקציה בין אישית. לכן שלב ניהול היחסים דרך האפליקציה צריך להיות קצר המשמש כגשר מעבר לדרכי תקשורת נוספים.

מה עוד ניתן לעשות?

מי שרוצה להגיע למערכת יחסים אמיתית, אל לו להישען אף ורק על אפליקציות, אלא להרחיב את מנעד האפשרויות. כמו לחזור להיכרויות של פעם, לבקש מחברים וממכרים טובים להכיר להם בני זוג. ללכת לערבי היכרויות, או פעילויות מיוחדות לרווקים ולרווקות.

עד כה לא נוצרה תוכנה שמצליחה לחבר בין אנשים עם התאמה גבוהה כדי לקדם מערכות יחסים עם סיכויים גבוהים להצלחה. כיום הטכנולוגיות מציעות מגוון רחב של היצע להיכרות עם פרטנרים שלא תמיד מתאימים, בהן יש מגוון רב והן יוצרות אשליה של מבחר במקום להתמקד בפרטנר פוטנציאלי ולתת סיכוי לקשר החדש להבשיל. לכן יחיד הרוצה ליצור קשרים משמעותיים עליו להשקיע רבות במגוון דרכים ולהתאזר באורך רוח. יחיד שנוקט בדרך זו מגדיל את הסיכוי למציאת זוגיות אמיתית ואיכותית. כדי ליצור מזל לזוגיות אמיתית ,יש לדעת כי  המזל קורה רק שההכנות פוגשות הזדמנות.



רונית כהן זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.