3 השלבים שכל זוג צריך לשרוד בקשר

כל מערכת יחסים מתחילה עם שמיעת תרועת החצוצרות, ציוץ הציפורים ונראה כי העולם מאיר פנים, אלו הם הסימנים שהזוג מאוהב. אין עוד דבר בעולם שגורם להרגשה טובה כל כך ולחוויה  נהדרת כמו אהבה, בה הזוג מתמלא אנרגיה והעולם נראה לו כמקום טוב לחיות בו. על אף שאנו חושבים שלאף אחד אין אהבה כזאת, כל הזוגות האוהבים עוברים אותם שלבים. זוהי השפה האוניברסאלית של האהבה

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 01/05/22 12:48 ל בניסן התשפב

3 השלבים שכל זוג צריך לשרוד בקשר
אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

קשה לצפות אילו מערכות יחסים ישרדו ואילו יסתיימו. ישנן מערכות יחסים שמתחילות באהבה גדולה ומגיעות לסיומן בעוד שאחרות נמשכות. היכולת לחזות הצלחה של מערכת יחסים נעוצה בהבנה כי לא כל הזוגות צולחים את המעבר משלב ההתאהבות לשלב האהבה.

ניתן לומר כי, כל מערכת יחסים מתחילה עם שמיעת תרועת החצוצרות, ציוץ הציפורים ונראה כי העולם מאיר פנים, אלו הם הסימנים שהזוג מאוהב. אין עוד דבר בעולם שגורם להרגשה טובה כל כך ולחוויה  נהדרת כמו אהבה, בה הזוג מתמלא אנרגיה והעולם נראה לו כמקום טוב לחיות בו. על אף שאנו חושבים שלאף אחד אין אהבה כזאת, כל הזוגות האוהבים עוברים אותם שלבים. זוהי השפה האוניברסאלית של האהבה. 

1. "אהבה רומנטית"

בשלב ההתחלתי של הזוגיות, התחושה האופפת את בני הזוג כאילו הם מכירים זמן רב. הם נוטים לבלות אחד עם השני כל רגע פנוי ולא מרגישים איך הזמן חולף. הם רק רוצים להיות ביחד, הם מאוד דביקים ומסתגרים בעולם שלהם כך שאין להם צורך באחרים. התחושה היא כי מצאו את מה שתמיד רצו.

בספרות המקצועית טוענים כי ההתאהבות היא טריק של הטבע, המונע על ידי הורמון הדופמין האחראי לתחושת ה"היי" המלווה שלב זה. היא מעוורת את עיניהם של המאוהבים לשם הצלחת החיבור בין השניים ומלווה בתחושת אופוריה וסלחנות, מאחר שהיא מכוונת לבחירת בן הזוג. לכן כדי שהזוגיות תשרוד כל אחד מהם מסתכל רק על חצי הכוס המלאה של בן הזוג ומתעלם מהשוני ומחצי הכוס הריקה, מכאן ניתן לומר כי ההתאהבות זו היא סוג של הונאה עצמית שתפקידה להניע את יצירת הקשר הזוגי.

שלב זה מוכר בספרות כ"אהבה רומנטית", ומכונה גם "התקופה הוורודה" הוא מעניק תחושה שמכירים את בן הזוג עוד קודם, הזוג נוטה למלמל אחד לשני דברי אהבה ודיבורים ילדותיים, מתגפפים ומעריצים כל חלק בגופו של האחר. כל אחד מהם מרגיש נהדר ומשליך את חלומותיו ותקוותיו לבן הזוג השני. הם מאמינים כי יישארו מאוהבים לנצח. השלב זה נמשך מספר חודשים והוא נעלם. הסימנים לדעיכתו באים לידי ביטוי בהפחתה של יחסי קרבה, פתקי האהבה נעשים קצרים יותר, מתחילות מריבות, בדרך כלל יש מריבה קבועה שחוזרת על עצמה וכל אחד יודע את תפקידו בעל פה. זה מצב שמעיד שהזוג נכנס לעידן חדש.

2. שלב מאבקי הכוח

שלב מאבקי כוח מלווה בכעס ובמיקוח. המשקפיים שצבעו הכול בוורוד מתחלפים ומתחילים להופיע צבעים קודרים יותר. זהו שלב ההתפכחות בו בני הזוג רואים את הפגמים בצד השני ואת התכונות השליליות. האושר שגרמו אחד לשני פג והופך לשנאה, עד כי בן הזוג נתפס כמי שמונע אהבה. מצב זה יוצר מאבקים בין בני הזוג שבאים לידי ביטוי במריבות. התחושה היא כי אותו אדם שהעריצו הפך למקור אכזב. אט אט אותן תכונות שמשכו אצל בן הזוג מתחילות להטריד, מה שראו בעבר כתכונה חיובית הופך לשלילי. לדוגמא אם נמשכו לבן הזוג בשל היותו חברותי, אזי תכונה זאת נמצאת כמפריעה לקשר ונשמעות תלונות "הוא כל הזמן עם החברים שלו". דברים שונים מתחילים להפריע לכל אחד מבני הזוג, הם מרגישים פחות אהובים ופחות אכפת להם ועומדים בפני קושי עצום שמצריך מהם להתמודד אתו.

יש להבין כי לא נתן לפסוח על שלב זה מאחר שזהו  שלב מעבר הכרחי לאהבה הנכספת, הדרך בה הזוג מתמודד עם מאבקים אלו מקבעת את גורל היחסים בעתיד.

יש זוגות שמשלימים עם אומללותם וממשיכים במאבקים הללו בלי סוף. יש אנשים שמרימים ידיים, אומנם ממשיכים להישאר ביחד, אך כל אחד בעולמו. יש כאלו היוצאים לחפש אהבה במקום אחר, הם נפטרים מבן הזוג אבל נשארים עם הבעיה  ולוקחים אותה אל הקשר החדש.  אך יש זוגות שמתוך המאבק מצליחים לבנות משהו חדש וטוב.

ראוי לציין, כי שלב מאבקי כוח הוא שלב הכרחי וחיוני לצמיחת הזוגיות, כי הוא מאפשר להיפרד מהסימביוזה הזוגית שאפפה את שלב "אהבה רומנטית" וההבלעות של כל אחד באחר. שלב זה מאפשר ליצור מערכת יחסים בה יש מקום לנפרדות ולתלות ביחסים ולהגיע לשיווי משקל חדש.

בסיום שלב זה הזוג מסיים את שלב ההתאהבות, אך לא אצל כולם יבשיל הצורך ליצירת מערכת יחסים של אהבה שהינה ארוכת טווח.

זה גם השלב בו חלק מהזוגות נזקקים לגורם חיצוני (מטפל זוגי) שיעזור להם לבנות משהו חדש מתוך ההריסות ויסייע להם לצלוח את השלב, להבין טוב יותר את תפקידם הזוגי ולקבל כלים מתאימים. זוגות רבים אינם צולחים שלב זה ונפרדים. אך ישנם רבים שיעברו לשלב הבא.

3. אהבה מודעת

לשלב זה יגיעו זוגות שצלחו את שלב מאבקי הכוח והצליחו לבנות משהו חדש. אלו הם זוגות אשר הצליחו להתגבר על חילוקי הדעות בניהם ויזכו לאהבה אמיתית ומודעת.  שלב זה מאופיין ביחסי ידידות, אכפתיות ובקבלה של בן הזוג.

זוגות שהצליחו להגיע לשלב זה חווים אהבה אמיתית, המבוססת על רגש יציב וקבוע, הנשען על נתינה, דאגה לאחר ומחויבות לטווח ארוך.

זוהי אהבה מציאותית, היא לא מבוססת על אשליות אלא על כבוד לצרכים ולרצונות של בן הזוג היא מכבדת את האחרות ומתרחקת מפנטזיות. היא  בנויה על מחויבות להיות שם בשביל השני ורצון לנתינה בלתי מותנית. יש כאן רצון לאהוב מישהו ללא תלות בדבר ומבלי להגיש חשבון על מה שעושים. שלב זה אמור ללוות את בני הזוג לכל אורך הזוגיות.

חשוב להזכיר כי יש כאלו שנשארים בזוגיות אך הם מקובעים במאבקי כוח בלתי נגמרים, הם חווים מערכת זוגית מכאיבה ולא מספקת והם לא זוכים לחוות את שלב אהבה מודעת. זוגות אלו חיים עם בן זוג ולא בזוגיות. 

יש לציין כי גם זוגות שהגיעו לאהבה מודעת, אינם יכולים לנוח על זרי דפנה, אם הם לא ממשיכים להשקיע ולהתאים את עצמם ואת הזוגיות שלהם לשינויים הרבים, הם מוצאים עצמם שוב בשלב מאבקי כוח.

לכן יש להשקיע, ללמוד להתגבר על חילוקי הדעות, ליצור אהבה מתמשכת ללא תנאי או ספקות.  על מנת להגיע למערכת כזאת המאפשרת צמיחה אישית ואינטימיות אמיתית. כדברי המטפל הזוגי ד"ר הארוויל הנדריקס "בסוף מוצאים אהבה".

רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.