אשתי צורחת על הילדים כמו מטורפת

"התפיסה הזאת של הנקודה הפנימית יוצרת מרחב של ודאות עם יכולת מאוד גדולה להתגבר על ייסורים כי גיליתי רצון הרבה יותר פנימי, רצון של הדבר עצמו. דפנה, אם את יודעת מה התפקיד שלך בהורות אז איך את צועקת על הילדים? איך את לא מאמינה ביכולות שלהם?"

חדשות כיפה חנה דיין 20/06/23 13:04 א בתמוז התשפג

אשתי צורחת על הילדים כמו מטורפת
צילום: shutterstock

"אנחנו באמת היינו רוצים להיות הורים טובים יותר, אבל אנחנו לא מצליחים", אמרה דפנה.

"אולי, אם תהיי קצת יותר רגועה, זה ירגיע את כל המערכת ויהיה לנו בית רגוע יותר", עקץ אותה יצחק.

"אם אתה לא מתעורר כשאני ככה, לא נראה לי שתתעורר כשאהיה רגועה יותר. הוא כמו עוד עציץ בבית", עקצה אותו ופנתה אלי.

"היא צורחת עליהם כמו מטורפת, אני לפחות לא מפחיד אותם", החזיר לה יצחק.

"אתה לא מרגיש כלום, אתה כמו אבן", צעקה עליו.

"יצחק, רגשות, הן כח מאוד מאוד חשוב בנפש, זה מנוע שדוחף אותך קדימה", פניתי אליו.

"אני חושב שאצל דפנה זה דוחף אותה אחורה", המשיך יצחק בארסיות.

"זה בגלל שהרגשות של שניכם מחוברים לדברים חיצוניים ולא למשהו פנימי ואמיתי. הנפש מזהה שאין פה חיבור אמיתי אלא התנהלות פראית ועצמאית של הרגשות וזה מייצר פיזור של הנפש.

"פיזור של הנפש?", שאלה דפנה בפליאה.

"פיזור של הנפש, הוא מצב שבו אתם משחררים את המושכות ומאפשרים לרגשות להתנהל בצורה עצמאית. הדבר הזה גורם לרגשות להיות עוצמתיים מדי וליצור רעש מיותר בתוך המערכת". 

"אז מה דפנה צריכה לעשות? איך נוכל לעזור לה?", שאל יצחק.

"מה שאני אומרת זה גם לגבי רגשות שמשתוללים וגם לגבי רגשות כבויים, זה נובע מאותו המקום", עניתי ליצחק בתקווה שיבין את המסר.

"כמו שאמרתי, כלום לא יעיר את יצחק, כל הרגשות שלו כלפי מתו ממזמן, הוא לא אוהב אותי ואני מרגישה את זה", דפנה הגיבה בעצבות.

"זה לא שיצחק לא אוהב אותך יותר, הוא פשוט לא מספיק רוצה לאהוב אותך. העדר הרצון גורם להעדר הרגשות שלו, הן החיוביים והן השליליים. הדרך לעורר או לנהל את הרגשות היא לא על ידי עבודה ישירה עליהם אלא עבודה על הרצון כי הוא זה שמכוון את הרגשות בנפש".

"אבל מה מעורר את הרצון הזה?", קטעה אותי.

במידה מסוימת אתה רוצה להיות בדיכאון כי יש לזה הרבה יתרונות

"קודם כדאי ללמוד להשתחרר מרגשות לא רצויים והדרך לעשות את זה הוא להפסיק להיות בתודעת קורבן. כשאת דפנה מרגישה ששתו לך ואכלו לך ואתה יצחק סובל מעצבות ועסוק בעצמך כל היום, אתם צריכים קודם להכיר שיש לכם מקום בנפש שמאוד מתענג על זה ולא משחרר".

"נראה לך שאני רוצה להיות בדיכאון? זה שהתחתנתי עם דפנה והעבודה הגרועה הזו שהתגלגלתי אליה", התרעם יצחק.

"במידה מסוימת אתה רוצה להיות בדיכאון כי יש לזה הרבה יתרונות כשאתה שם ככה את עצמך במרכז, אבל זו לא הנקודה המרכזית, אבל תהיו חייבים להגיע לבחירה. לבחור, משמע, להסכים לשחרר את כל הרווחים שיש לכם מאחורי הרגשות השליליים שאתם רובצים בתוכם".

"אני רוצה להעמיק איתכם ברשותכם בעניין לגבי מה מעורר את הרצון ומה משפיע עליו. הרבה פעמים שאנחנו מנסים להשיג משהו, אנחנו קולטים רק את התמונה החיצונית שלו.יצחק, כל ההרחבות שעשית לעצמך בשכל וקשרת את הרגשות שלך אליהם שהתחלת לחשוב איך כולם יכבדו אותך בבית הכנסת עם התפקיד החדש ואיך תרשים את המשפחה של דפנה עם הרכב החדש, כל ההשגות האלה שהשגת אלו השגות חיצוניות".

"הבעיה היא שכוח ההשגה הוליד בך רגשות שהם מהותיים בצורה שבה אתה נתפס עליהם אבל הם לא מהותיים במשמעות האמיתית שלהם כי הם לא תופסים את הנקודה עצמה. ההתעוררות הזאת שלך היא חיצונית, רגעית ומושפעת מעניינים חיצוניים, ואז הרבה פעמים כתוצאה מכך אתה מתאכזב מאוד כי תפסת רק את החיצוניות וזה לא מאיר בך הארה רגשית נכונה".

"אז איך אני אמור לטפל בכל ההתעוררויות החיצונית האלה?", שאל יצחק.

"אני גם מרגישה שאנחנו משקרים לעצמנו כל כך הרבה פעמים, אני מרגישה שאני חיה בזיוף", הצטרפה אליו דפנה.

איך מגלים את הנקודה הפנימית שלנו?

"בתוך כל ההשגות החיצוניות האלה יש נקודה אחת מהותית והיא צריכה לעורר בי שאלות: למה אני עושה את זה? למה אני במערכת הזוגית הזאת? מה אני רוצה מהחינוך של הילדים שלי?".

יצחק, למה למדת 4 שנים עכשיו?".

"אני רוצה להתפרנס ולעשות כסף שנוכל לחיות בכבוד", ענה.

"בגלל זה אתה מבזבז 4 שנים?". 

"הנקודה הפנימית בלימודים שלך היא שאתה לומד כדי להתפתח, כדי לגלות כוחות, כדי שתהיה אדם גדול יותר, שתהיה יותר ממה שאתה עכשיו וממילא תקבל גם כסף. מי שעובד רק בשביל הכסף ישחק מהר מאוד, כי כסף הוא פיצוי נמוך בשביל ההשקעה שאתה נותן. רואים שמי שיש לו הרבה כסף, הוא רוצה עוד, כי כסף לא מספק אותו. הוא רוצה יותר, כי הוא מחפש בעצם משהו אחר".

"מה?", שאל.

"הנקודה הפנימית היא שאתה מחפש לגלות את הכוחות שלך, חיבור לנקודה הזאת היא חיבור ממוקד לנקודה אמיתית, אם תתפוס את תמצית ההשגה, אז תדע למה אתה הולך לעבוד בעבודה הזאת, אבל אתה חייב קודם לנקות את כל הדברים החיצוניים".

"לא ממש הבנתי, יש לך עוד דוגמאות לנקודות פנימיות כאלה?", שאלה דפנה.

"בזוגיות, הנקודה הפנימית שלך - הוא להיות אחד. בהורות, הנקודה הפנימית שלך - לגלות את הכוחות בילדים שלי. בעבודה הנקודה הפנימית שלך - לגלות את הכוחות שלך. מי שהרגשות שלו מתעוררים רק כתוצאה מדברים חיצוניים אז התולדה שיש לו אלו רגשות שלא מחוברים עמוק פנימה, אין להם חיבור לעצמיות, אלו רגשות תלושים, פראיים ועצמאיים. הנקודה הפנימית הזו היא תנועה של מיקוד, תנועה של כיווץ על מנת שהרגש יאיר בצורה נכונה וינקה וימסמס את כל העניינים החיצונים הלא רלוונטים".

יצחק, אם קלטת את הנקודה הפנימית בזוגיות אז איך זה יכול להיות שאתה מחפש פירוד?

"התפיסה הזאת של הנקודה הפנימית יוצרת מרחב של ודאות עם יכולת מאוד גדולה להתגבר על ייסורים כי גיליתי רצון הרבה יותר פנימי, רצון של הדבר עצמו. דפנה, אם את יודעת מה התפקיד שלך בהורות אז איך את צועקת על הילדים? איך את לא מאמינה ביכולות שלהם?".

"יצחק, אם קלטת את הנקודה הפנימית בזוגיות אז איך זה יכול להיות שאתה מחפש פירוד? מתעסק כל הזמן בעצמך, בפנקסנות, הרי הנקודה הפנימית של הזוגיות היא אחדות. ברגע שתפסתם את הנקודה, כל הרגשות משתנים בכיוון שלה ואם לא תפסתם אותה אז באמת מה שמעסיק אתכם זה למה היא צורחת ולמה הוא כמו אבן ולמה אני עצוב ולמה אני כועסת ואז העולם הרגשי שלכם הופך לתוהו אחד שלם". 

 חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני במשברי חיים

ברוח הפסיכולוגיה היהודית

קליניקה פרטית במרכז

מטפלת ומייעצת גם בזום ובטלפון

מייל: hanna.tipul@gmail.com

טלפון: 054-4480705

לכל המאמרים : www.hannad.co.il

בהשראת ההרצאה המרתקת של ד"ר יחיאל הררי