לאור מחקר רפואי הלכתי חדשני: הוסרו הספקות בשימוש בהתקנים כאמצעי מניעה

מחקר חדשני המדייק את הפסיקה ההלכתית הוביל להבנה עמוקה ופריצת דרך משמעותית גם בעולם הרפואה. המחקר בוחן מהו מקור הדימום בהתקנים השונים, למה הם גורמים ומתוך כך פוסק את הדעה ההלכתית בנוגע לשימוש בהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/21 20:27 כ בסיון התשפא

לאור מחקר רפואי הלכתי חדשני: הוסרו הספקות בשימוש בהתקנים כאמצעי מניעה
צילום: shutterstock

דם מאין באת? התקן תוך רחמי הינו אחד מאמצעי המניעה, הנמצאים בשימוש בקרב זוגות נשואים, המחייב התייעצות ואישור של רב. אחד מהסוגים הנפוצים הוא התקן התוך רחמי שאינו הורמנלי (iud) כיוון שאין בו בעיית שכחה והוא אינו משפיע על האיזון ההורמונלי של האישה.

עם זאת, נשים רבות מפסיקות את השימוש בו כיוון שהוא גורם לשכיחות גבוהה של כתמים ודימומים בין וסתיים (spotting and breakthrough bleeding). דימומים אלה בעייתיים משפיעים על איכות החיים של האישה ומקצרים את ימי הטהרה של בני הזוג.

עד היום לא היה ברור מהן הסיבות לדימומים אלה, על אף החשיבות בהבנה הרפואית וההלכתית של הבעיה. מבחינה רפואית, לא ברור מהי סיבת הדימום ומהי דרך הנכונה לטפל בו, ומבחינה הלכתית לא ידוע האם ההתקן "פוצע" את רירית הרחם, כך שהיא מותרת לבעלה, או שההתקן גורם להשפעה אחרת, כמו "דלקת" ואז המשמעות היא שהדימום אוסר. 

במכון פוע"ה יזמו מחקר חדשני כדי לדייק את הפסיקה ההלכתית, שהוביל להבנה עמוקה ופריצת דרך משמעותית גם בעולם הרפואה. המחקר בוחן מהו מקור הדימום בהתקנים השונים, למה הם גורמים ומתוך כך פוסק את הדעה ההלכתית בנוגע לשימוש בהם.

"החיבור בין רפואה והלכה הינו הכרחי"

"יש נשים דתיות וחרדיות שנזקקות לשימוש באמצעים תוך רחמיים לצורך תכנון המשפחה, ונתקלות בטהרת הבית הקשורות לדימומים. הבנת המנגנונים השונים הקשורים להופעת הדמם מאפשרת לייעץ לפוסק ההלכה לגבי מקור הדימום, ובכך לסייע להבחין בין המותר והאסור, ובין הטהור ושאינו טהור. החיבור בין רפואה והלכה הינו הכרחי ונדרש כדי לקיים שגרת חיים יהודית בריאה, ואין ספק שהפעילות המשותפת הזאת תתרום רבות לציבור האמוני באשר הוא", אומר ד"ר גיל פומפ, מומחה ברפואת נשים העוסק בהריון בסיכון, מעקבי הריון ותכנון משפחה. 

המחקר נעשה בשיתוף מיטב החוקרים והרופאים מהמרכזים הרפואיים המובילים בארץ, כמו: הרב אודי יפרח, דוקטורנט בתכנית מדע והלכה באוניברסיטת בר אילן. ד"ר שלומי כהן איילון, מנתח בכיר במחלקת נשים במרכז הרפואי שיבא. פרופ' שמחה יגל, מומחה למיילדות וגינקולוגיה, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז רפואי הדסה הר הצופים ועין כרם והרב ליאור שגב, רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה.

מכון פוע"ה, בשיתוף איגוד רבני הקהילות, מקיים דיון מקצועי לרבנים, רבניות, רופאים, רופאות ואנשי מקצוע. בדיון ייקחו חלק רופאים ורבנים בכירים שיבצעו סקירה רפואית והלכתית על כל נושא ההתקנים עד היום וייחשפו את ממצאי הביניים של המחקר שיגבשו דעה הלכתית כיצד יש לנהוג.

"השימוש בהתקנים כאמצעי מניעה הוא נושא מורכב מאוד ומחויב בליווי רבני"

הרב אודי יפרח, דוקטורנט  באוניברסיטת בר אילן כי במחקר הם ביצעו בדיקות מקיפות, כמו אולטרסאונד והיסטרוסקופיה, כדי לבחון את ההשפעות של התקן בתוך הרחם. "בדיון יוצגו לראשונה ממצאי הביניים של המחקר בפני רבנים ורבניות, שבדרך כלל אינם נחשפים לתכנים אלו. אנו נציג סרטונים בהם ניתן לראות את כיצד ההתקן ממוקם בתוך הרחם, כיצד הוא יכול לגרום לדימומים ועוד. אציג את המתודות הרפואיות הממחישות את המורכבות ההלכתית של ההתקנים כאמצעי מניעה".

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה: "השימוש בהתקנים כאמצעי מניעה הוא נושא מורכב מאוד ומחויב בליווי רבני. זוהי פריצת דרך עבורנו שבעקבות סוגיה הלכתית יוצא מחקר רפואי ראשון מסוגו המביא שינוי של ממש גם בעולם הרפואה. בתור מכון שעוסק בשילוב העולם של הרפואה וההלכה אנו גאים להביא חידושים לציבור ולהתוות את הדרך הנכונה ופורצת הדרך כיצד יש לנהוג בתחום זה".

הרב דוד לוי, מנהל קבוצת רבנים ורופאים באיגוד רבני הקהילות: "מחקרים מסוג זה מאירים את עיניי רבני הקהילות שיסייעו באופן המדוייק ביותר לציבור בסוגיות מורכבות וחשובות הנוגעות בחיים".