בואו נדבר על חסרונות ההתקנים התוך רחמיים

התקנים תוך רחמיים הם אמצעי מניעה פופולרי אצל נשים בכל העולם, ובפרט אצל נשים שומרות הלכה. אבל בסקר שביעות רצון שערכתי, כמעט מחצית מהנשים אמרו כי הן לא מרוצות מההתקן. האם הגיע הזמן לשינוי?

חדשות כיפה חני כהן יהונתן 09/06/20 13:13 יז בסיון התשפ

בואו נדבר על חסרונות ההתקנים התוך רחמיים
חני כהן יהונתן, צילום: רעות קורנברג

התקנים תוך רחמיים הם אמצעי מניעה פופולרי אצל נשים בכל העולם, ובפרט אצל נשים שומרות הלכה.
הם נחשבים אמצעי בטוח ונוח, בניגוד לאמצעים אחרים שצריך לזכור ליטול; "שגר ושכח". אחרי שפגשתי יותר ויותר נשים שחוו מורכבות עם ההתקן, החלטתי לנסות לבדוק וללמוד עליהם בעצמי, והתחלתי לקרוא.

ההתקן הכי "מיוחצן" הוא התקן ה'בלרין', התקן נחושת כדורי, היחיד עם אתר אינטרנט שמוקדש רק לו.
ניגשתי לאתר, וקראתי. בתיאור יתרונותיו של הבלרין נסקרו גם חלק מחסרונותיהם של התקני הנחושת הרגילים. בין השאר נכתב שם כי "חדירת ההתקן לחלל הבטן היא תופעה שידועה בשכיחות של 1:1000, ואולם חירור חלקי ותקיעה של חלקים מהתקני T לתוך דופן הרחם היא תופעה שכיחה יותר". על חסרונות הבלרין נכתב, כי אישה עשויה לחוות דימום מוגבר והכתמה בין ויסתית בחודשיים הראשונים. למעט תופעות הלוואי הללו, נשמע כי מדובר בפתרון מניעה מושלם מכל הבחינות.

הצעד הבא שנקטתי על מנת לבדוק את הדברים וללמוד עוד, היה לפתוח קבוצת פייסבוק של נשים שהתנסו עם התקנים שונים. בקבוצה, הנקראת "עניינים על התקנים", חברות למעלה מ-2,000 נשים המשתפות מניסיונן האישי עם התקן תוך רחמי לרווחת נשים אחרות. התמונה הכללית שמתקבלת שם לגבי התקנים הרבה יותר מורכבת: בסקר שביעות רצון שערכתי והשתתפו בו עד כה למעלה מ-150 נשים, כמעט מחצית מהנשים אמרו כי הן לא מרוצות מההתקן. כ-10% מהנשאלות חוו ניסיון רע, כדוגמת ניתוחים, דלקות ברחם, הריון, הריון חוץ רחמי ועוד..

נשים שיתפו שם ברשימה ארוכה של תופעות לוואי שלא היו מודעות אליהן, למשל: התקן הורמונלי שנחשב בטוח בהנקה וגרם לייבוש חלב, או התקן שגורם לאי נוחות תמידית ברחם על אף שהוא אמור להיות לא מורגש כלל. היו שתיארו תופעות לוואי של דיכאון קליני, עייפות כרונית, עליה במשקל שפגעה באיכות החיים (אישה שהיא ספורטאית במקצועה). מאידך, היו גם נשים שסיפרו שהן מרוצות לחלוטין מההתקן.

הקבוצה עוד בחיתוליה; השאיפה היא שהקבוצה תגדל באופן משמעותי וכך תתקבל תמונה מה שיותר ברורה ומשקפת באופן מהימן את המציאות. ועדיין, העובדה שיש לנו, הנשים, פלטפורמה ראויה לקרוא ולשתף מידע הקשור לבריאות גופנו ונפשנו ללא תיווך וללא מימון אינטרסנטי, המאפשרת לנו לקחת אחריות על גופנו, יש בה בשורה חשובה.

 

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".

 

לכל הטורים של חני

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן