היא החליטה, הוא הסכים: מחליפים שם משפחה

בחברה פטריאכלית ושמרנית כמו החברה הישראלית אימוץ שם משפחה חדש לגמרי נתפס כצעד יוצא דופן, אך מתברר שיש מי שעושה את זה

חדשות כיפה מערכת משלך 19/01/15 17:42 כח בטבת התשעה

היא החליטה, הוא הסכים: מחליפים שם משפחה
shutterstock, צילום: shutterstock

לכתבות נוספות באתר הנשים 'משלך'

בואו נדבר רגע על משמעותו שם המשפחה. שם המשפחה מבטא את השתייכותו של האדם למשפחתו. לכל תרבות בעולם יש כללים משלה באשר לאופן השימוש ולקביעת שם המשפחה. ישנן תרבויות בהן שם המשפחה נכתב לפני שמו הפרטי של האדם (במדינות רבות באסיה ובאפריקה) אך ברוב התרבויות המערביות שם המשפחה נכתב אחרון (ומקבל ביטוי לכך בשפה האנגלית כ"last name").

ומה נהוג בתרבות היהודית? בעבר, בעת העתיקה, שמות משפחה לא היו בשימוש ואנשים נקראו על שם אביהם (יהושע בן נון, אסתר בת אביחיל). נהוג היה גם להוסיף שם משפחה על שם המקצוע המשפחתי (שם המשפחה הנפוץ 'מילר' למשל, פירושו 'טוחן' בגרמנית). קיימים גם שמות משפחה המזוהים עם מוצא (שמות משפחה שמסתיימים ב'סקי' מעידים על מוצא מזרח אירופאי, 'שווילי' מעיד על מוצא גיאורגי וכולי). שמות משפחה נוספים יהיו שמות המבוססים על מסורת ישראל (לוי, כהן, נפתלי) או על מקום מגורים (נפוץ אצל יוצאי תימן: 'שרעבי' על שם המקום שרעב, 'צנעני' על שם 'צנעה') בעת המודרנית יהודים רבים עברתו את שמם כשעלו לארץ ישראל. שם משפחה יהודי מעיד לכאורה על השתייכותו של אדם לשושלת יהודית ובתרבות זו נהוג שבני הזוג וילדיהם יורשים את שם המשפחה.

לכתבות נוספות באתר משלך:

- היא בחופש, תסתדרו

- פונדקאות ויהדות: היֵלכו שניהם יחדיו?

שמרית ואוהד הם זוג מאורס בשנות השלושים לחייהם. "כבר בפגישה השניה ידעתי שנתחתן", אומרת שמרית. אבל שם המשפחה שלו מאוד לא מצא חן בעיני. היה לי ברור שלא אוסיף את שם משפחתו לשם משפחתי מאחר ואני רואה ערך בשם משפחה אחד למשפחה מאוחדת" אני חושבת ששינוי השם מעיד על היכולת של כל פרט לוותר על חלק מסויים מעברו על מנת להתאחד למשפחה אחת.

"הנושא הזה עלה ממש בדרך אגב כשדיברנו על שמות אפשריים לילדינו שהיו מאוד מיוחדים ומודרניים ופשוט לא נשמעו טוב בצירוף לשם המשפחה. ואז התוודיתי בפניו ששם משפחתו לא מוצא חן בעיני ואני ממש מבקשת שנחליף אותו. מאחר ובמשפחתם המורחבת היה תקדים לעניין, וידוע כי שם המשפחה שלהם אינו שם המשפחה המסורתי אלא כזה ששונה בנסיבות לא ברורות במשך השנים - משפחתו לא הביעה התנגדות. דווקא לבן זוגי העניין היה מורכב יותר, מאחר וזה שמו מזה שנים וכך הוא מוכר בקרב חבריו".

"מאחר והוא עוסק במקצוע חופשי, שמו האישי הפך גם לשם המזוהה איתו מבחינה מקצועית ועל כן הקושי היה גדול עוד יותר. בסיכומו של דיון הוחלט על סטטוס קוו לפיו שם המשפחה יוחלף במסמכים הרשמיים, אך ברשתות החברתיות ובמקום העבודה יהיה רשאי כל אחד לבחור את שמו כרצונו".

כלומר, ברשת החברתית את מתכוונת לשמור על שם הנעורים שלך?

"כן. הרשת החברתית זה יותר בשביל הכיף"

ומה אם הוא היה מתנגד? מה אם הוא היה נעלב? הוא או המשפחה שלו?

"אם הוא היה נעלב הייתי מתחתנת איתו בכלמקרה. לא הייתי מפוצצת קשר על זה"

ולא היית שוקלת להוסיף את שם משפחתך לשם משפחתו?

"זה נשמע מגוחך. גם אין ערך לשמות משפחה מרובים. זה באמת מגוחך, כלומר, את מנסה להרים פה איזה דגל של פמיניזם?"

(צילום: shutterstock)

מעוֹזֵרי - לעוֹז-אַרי

טלי ורונן הם זוג נשוי פלוס תינוק קטנטן אחד עם שם מיוחד ומקורי. טלי מודה שהנטייה לשמות מוזרים ומקוריים תמיד הייתה קיימת אצלה. "אני אוהבת שמות ארוכים ובעלי משמעות. אף פעם לא אהבתי את שם המשפחה הקודם שלי (סוויסה). רציתי להחליף את השם שלי כמה פעמים ולא נתנו לי. לקחתי שם משפחה אחר בס' והלכתי למשרד הפנים. בגלל שהייתי בת פחות מ-18 ובגלל שההורים שלי היו גרושים לא נתנו לי לשנות אלא אם כן שני ההורים יחתמו על הסכמה.

איזה שם משפחה רצית?

"סהר. לקחתי את האותיות ס' ה' מסוויסה. אבא שלי ז"ל רצה כל החיים רצה להחליף. הוא רצה שיהיה לנו שם ישראלי יפה. לא התחבר לסוויסה. הוא תמיד אמר "אני יום אחד אחליף" וזה לא קרה. מגיל קטן לא היה לי איזה חיבור רגשי למרוקאיות שלי"

מה מקור שם המשפחה הקודם שלך, את יודעת?

"כן, מהעיירה 'סוּאֵסַה' בספרד. האמת שאיך שגיליתי את זה זה סיפור מעניין. הכול התחיל בגירוש ספרד (כל המרוקאים ספרדים באיזשהו מקום). בעקבות הכרזת ממשלת ספרד בנוגע למתן אזרחות ליהודי ספרד המגורשים הלכתי לבדוק אם שם המשפחה ברשימה. גם סוויסה היה שם, אבל לא הייתה לי את כל ה"מסמכיאדה" (מסמכים) אז לכי חפשי עכשיו. ואז חיכיתי שאני אתחתן ואמרתי טוב, אם לבעלי יהיה שם משפחה יפה (כמו כרמל כזה) אז לא אחליף, אבל אם לא אתחבר אחליף"

ומהו שם משפחה יפה בעצם?

"שם משפחה יפה זה שם משפחה ישראלי. לא רציתי שיוך עדתי שיִכַפֵּה עלי. לא רוצה, אני לא תימניה. ל'עוזרי' צליל יפה אבל הוא חסר משמעות בעיני. הוא כופה עלי עדה (גם שם משפחה אשכנזי היה כופה עלי). לא רציתי שיניחו שאני תימניה. שיניחו שזה בית אבא שלי. רציתי משהו שמשקף משהו ממני. רציתי משהו עם "אריה" כי אני מזל אריה. הרבה זמן השתעשעתי ברעיון שזה יהיה טלי לב ארי (כמו ריצ'ארד לב הארי) זה שם חזק. ואז כשהתחתנתי גיליתי שגם בעלי מזל אריה ויצא שזה התאים לשנינו.

באיזה שלב העלית את זה?

"אחרי החתונה. נראה לך שאני אסתכסך איתו לפני החתונה על קשקוש כזה? זה בלאו הכי זמן של סכסוכים ומריבות. זה לא היה בנפשי. בואי נגיד שהייתי הולכת גם על עוזרי. אבא שלו גם נפטר לפני שבע שנים אז פחדתי ששם המשפחה טעון רגשית. באיזשהו שלב הצעתי לו את השינוי המינורי הזה בשם המשפחה. אמרתי לו שיהיה כבר לילד שם משפחה ישראלי ולשמחתי הוא זרם".

ואיך עשיתם את זה, טכנית?

"תכננו חופשה באילת לצורך השינוי. כי אין לנו זמן שלא בחופשה ללכת למשרד הפנים (בשתיים בצהריים) והנחנו שיהיו שם פחות אנשים באופן כללי מאשר במשרד הפנים בתל אביב. זה הסתבר כלא מדוייק כי היו שם המון עובדים זרים והיה תור (צוחקת). אבל עכשיו יש לנו שתי תעודות זהות חדשות שהונפקו באילת וגם ובדרכון מוסיפים עוד איזה עמוד. היינו צריכים להצטלם מחדש. שיניתי בבנק, במייל בעבודה, בפייסבוק. וכשהלכתי להוציא את תעודת הזהות בה כתוב נשואה כבר עשינו הכול ביחד. יחסית עשינו את זה מהר. יש אנשים שגוררים את זה שנים".

"בפייסבוק שיניתי אפילו עוד לפני החתונה כדי להכניס אנשים לתודעה וגם כדי שרונן יתרגל, זה היה פיילוט כזה ממש. הפייסבוק יותר חזק מהחיים האמיתיים בהרבה מקרים ולקח כמה חודשים עד ששיניתי בתעודת זהות". אנשים בפייסבוק הגיבו בשקט יחסית. מבחינתי בעלי יכול שלא לשנות לשם החדש בפייסבוק"

איך המשפחה שלו הגיבה?

"אפילו קינאו בי. אחת הגיסות אמרה שהיא גם רצתה ובעלה לא הסכים"

טלי מספרת שבדיעבד היא מתחרטת ששינתה דווקא ל'עוז ארי':

"המהלך התברר ככישלון צורב כיוון שכל הזמן אנשים שאני לא מכירה שומעים "עוזרי" ולא 'עוז ארי' והגעתי למצב שכשאני מזמינה כרטיסים וכדומה אני אומרת "פשוט תרשום עוז, תרשום עוז!". על הנייר זה יפה אבל כשאומרים את זה אנשים לא שומעים. זה קורה לי עם מלצריות, עם כרטיסניות. שואלים אותי: איך כותבים את זה? אני עונה עם ע'! מדובר באנשים אינטלגנטים והם כל הזמן מסתבכים. אני מצטערת שלא הלכתי על "עוז". היה חשוב לי ה"ארי" ובסופו של דבר בגלל שלאנשים יש בעיות שמיעה קשות אני רושמת אהכול על השם "עוז". כדי שלא אצטרך לומר "עוז ארי".

"גם מבחינת השם של הילד זה הגביל אותי. אני אוהבת את השם מעוז ואת השם עוז וזה "תקע" אותי מבחינת התאמה לשם משפחה. לא הייתי יכולה לקרוא לו "עוז עוז ארי".

לא תמיד זה עובד

לאשתו של רועי פּינצֵ'בסקי המהלך לא הצליח. הזוג נשוי כבר חמש שנים. "טיפה לפני החתונה זה עלה בפעם הראשונה בהומור ו"בקטנה", בלי בקשה רשמית מצדה. בערך חודש-חודשיים אחרי החתונה היא אמרה 'בוא נדבר רגע ברצינות. מה עם שם המשפחה?' כשהיא הציעה הקשבתי אבל בלב היה לי ברור שאני לא מסכים. היא רצתה שאשנה לשם נעוריה- רוזנפלד- או אעברת. לא הייתי מסכים בחיים לעשות את זה. זה אולי נשמע שוביניסטי אבל שהבעל יקח את שם המשפחה של אשתו? בנים שמשנים זה מוזר. ההורים שלי דווקא היו זורמים כי יש עוד ארבעה בנים שישאו את שם המשפחה. לא מתלהבים - אבל זורמים. בהתחלה זה עלה לסירוגין כל ארבעה-חמישה חודשים. בשנה וחצי האחרונות זה דעך. אשתי עדיין אומרת שיש לה מלא חברות ששינו את שם המשפחה ולאחרונה אפילו נתקלה במוכר במכולת שלא הסכים לרשום אותה תחת שם המשפחה שלי. "וואי וואי" הוא אמר לה ורשם אותה תחת שם נעוריה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן