חווית אובדן היריון והרגשת לבד? מעכשיו המדינה לצידך

עד עתה, נשים הרות שנאלצו להתמודד עם אובדן היריון, היו נדרשות להמתין זמן רב עד לקיום ההליך, בעודן סוחבות עובר ללא דופק בבטנן. פעילותם של ארגוני שטח הובילו לקידום התקנות במשרד הבריאות ולזירוז ההליך

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/19 12:51 טו בשבט התשעט

חווית אובדן היריון והרגשת לבד? מעכשיו המדינה לצידך
צילום: shutterstock

משרד הבריאות מקדם נהלים חדשים שייכנסו לתוקפם בשבועיים הקרובים, ובהם הוראות למקרים בהם נשים הרות נאלצות להתמודד עם אובדנו. עד עתה, נאלצו נשים אלו להמתין זמן רב, עד למימוש ההליך, תוך ידיעה כי ברחמן, עבור שאינו בין החיים.

עמותת "קרן בריאה", אשר פעלה למען שינוי הנהלים עם ארגוני שטח נוספים, אספה בחודש האחרון עדויות מ-1200 נשים, אשר סיפרו על הקושי העצום עימו נאלצו להתמודד. הקמפיין הדהד במערכת הרפואית וגם קולן של הנשים אשר זעקו את כאבן. 

הנוהל שמשרד הבריאות פרסם הוא דרמטי. כללים חדשים גובשו, העיקרי שבהם הוא, כי מרגע קבלת ההודעה על מצב העובר, ועד לקיום הפרוצדורה, לא יעברו 72 שעות, כך שההליך יהיה מהיר. בנוסף, תתלווה אל האישה מתאמת, אשר תסייע לה בכל שלב וכן, תעניק לה סיוע רגשי. כמו כן, עד שבוע 14 להריון מתאמת מבית החולים, תסביר ליולדת על נהלי הקבורה, ומשבוע 14 ומעלה, היא תזכה לקבל סיוע פסיכולוגי וסוציאלי. וכן, הפרדה ככל הניתן מיולדות עובר חי. בנוסף לליווי בבית החולים, תקבל האישה סיוע בקהילה, אשר שם תוכל לפגוש ולשוחח הורים שעברו חוויה דומה.

מיטל בנשק- מנכ"לית עמותת "קרן בריאה" אמרה בתגובה לפרסום ההנחיות החדשות כי: "חיכינו זמן רב לבשורה הזו, עצם השאלון שהפצנו נועד להפעיל לחץ על המערכת ואנחנו מקוות שזה אכן סייע ונוסף למאמצים של הארגונים שפעלו בתחום לפנינו. 

"עם זאת, כמו בכל נוהל, ישנו פער עצום בין הצבת הסטנדרט לביצוע בשטח. אנחנו רואות זאת בנוהל שאנחנו בעצמנו קידמנו בנוגע לבדיקות הגינקולוגיות, ולכן ממשיכות עם הפצת האמנה שלנו במרפאות וקיום הרצאות לצוותים. וגם כאן, אנחנו שומעות על התנגדויות מצד בתי חולים מסוימים במיוחד בכל הנוגע לקיצור תורים. לכן, עם השמחה וההתרגשות הרבה על הנוהל שפורסם, אנחנו מודעות לעבודה התודעתית ארוכת הטווח שמחכה לנו בזירה הזו. ולכן מודות לכל אישה ואישה שפתחה את ליבה ושיתפה אותנו".

מנהלת מרכז הסיוע של עמותת עתים, מיטב טסלר שימל, שיחד עם עמותת חיבוק בשקט הביאו את הדיון לכנסת, אמרה כי "החוזר הוא בשורה של ממש. יש פה משמעות רבה לעצם ההכרה באובדן היריון כסיטואציה המצריכה טיפול. הנוהל שתוחם את הזמן שבו יש לקבור תינוק לאחר הנתיחה הוא משמעותי מאוד", מפרטת טסלר שימל, "יש מקרים שבהם הורים ממתינים חודשים ארוכים עד לקבורת התינוק. זה מעצים את הטראומה. התינוק נפטר, מועבר לנתיחה ואז ההורים צריכים להמתין חודשים עד שהם יכולים לסגור את המעגל הכואב הזה".
 
יו"ר עמותת עתים, הרב שאול פרבר, הוסיף כי "לאחר מאבק בבירוקרטיה הקשה, אנו מברכים על התיקון בנהלים. במהלך השנים הגיעו אלינו אלפי פניות של הורים במצוקה, לאחר שחוו אובדן ואינם מבינים מה עליהם לעשות, או הורים שרצו לעלות לקברי ילדיהם, אך מכיוון שלא היה תיעוד היה הליך חיפוש המידע אודות מקום קבורתם מתיש ומסורבל. מעתה המערכת מבינה יותר את המצב השברירי בו ההורים מוצבים, ומותאמת להקל עליהם ולאפשר להם להתאבל מבלי להידרש להיאבק בכדי להשיג את הזכויות הבסיסיות שלהם".


להורדת הקובץ