הארוסה שלי מתעקשת שאחרי החתונה נמשיך עם חשבונות בנק נפרדים - מה לעשות?

בקליניקה שלי מתקבלות לא פעם שאלות סביב כסף. האמת היא שכסף הוא לא רק כסף. כסף הוא הרבה יותר מזה. יש לנו אמונות, מחשבות ורגשות סביב כסף, יש לנו אנרגיה סביב כסף, יש לנו היסטוריה סביב כסף. הנה מה שאפשר לעשות כדי להימנע ממריבות עליו

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 05/03/24 15:14 כה באדר א'

הארוסה שלי מתעקשת שאחרי החתונה נמשיך עם חשבונות בנק נפרדים - מה לעשות?
איך מערבים כסף וזוגיות? , צילום: fizkes,Shutterstock

מה המשותף לארבעת הציטוטים הבאים? "אני יוצא עם מישהי ודיברנו קצת על התנהלות כלכלית ככה אחרי החתונה ופתאום היא מביאה לי יציאה: אני רוצה שיהיו לנו חשבונות נפרדים. לא הבנתי מה הקטע... אנחנו הולכים להתחתן, להקים יחידה משותפת – למה שיהיו לנו חשבונות נפרדים?".

"התארסתי עם בחור מקסים, החלום של כל אישה, ופתאום אחרי האירוסין הוא בא אלי עם הצעה: לחתום על הסכם ממון. פשוט נפגעתי עד עמקי נשמתי! מה זה אומר על הקשר שלנו אם ברגע שאנחנו מתארסים הוא כבר חושב על גירושין?".

"אין לי מילה אחרת לתאר את זה – בעלי פשוט קמצן! אני רוצה להשקיע בבית, לקנות רהיטים חדשים במקום אלו שיש לנו משנות התרפפ"ו והוא מבחינתו יישאר עם אותו הדבר עד שישבר וגם אז ילך לתקן ולא יקנה חדש. נמאס לי!".

מן הסתם כבר שמתם לב ש-3 הציטוטים הללו, הגם שנלקחו מתקופות שונות בחייהם של הזוג, עוסקים בכסף. דווקא הדבר הכל כך חומרי הזה, הדבר הזה שברור לכולנו שהוא לא באמת העיקר בחיים מעסיק כל כך הרבה זוגות, אנשים ונשים. כסף הוא אחד הנושאים שזוגות רבים עליו הכי הרבה, לא משנה באיזו תרבות אתם חיים. איך אומרים באנגלית? כסף גורם לעולם להסתובב.

אז מה יש בכסף שגורם לזוגות לריב כל כך הרבה עליו?

האמת היא שכסף הוא לא רק כסף. כסף הוא הרבה יותר מזה. יש לנו אמונות, מחשבות ורגשות סביב כסף, יש לנו אנרגיה סביב כסף, יש לנו היסטוריה סביב כסף. ביהדות קוראים לכסף דמים וכבר ידוע ש"הדם הוא הנפש" ולכן גם הכסף מסמל באיזשהו מקום עמדה נפשית שלנו ביחס אליו וביחס למה שהוא מייצג.

נכון, יש מקרים שבהם הוויכוח על כסף הוא באמת נטו כסף. ואז הרבה נראה שברגע שאין מחסור בכסף הבעיות נפתרות או ברגע שיש קצת יותר סדר בנושאים הפיננסיים הדאגות סרות מלב בני הזוג. ולצד זה, הרבה פעמים הוויכוח על כסף הוא לא השורש אלא הסימפטום. לפעמים לזוגות יש סדרי עדיפויות או ערכים שונים – אחד מאמין שצריך לחסוך כל גרוש לבן ליום השחור והשני מאמין שהגענו לעולם הזה כדי ליהנות וכסף בא כסף הולך. לפעמים לזוגות יש את הכסף אבל חסרה להם היכולת לתקשר אחד עם השניה בכנות לגבי הרצונות שלהם וההרגלים הפינסיים שלהם, לפעמים יש זוגות שמרגישים בושה לדבר על כסף כי כסף זה דבר טמא וחומרי. ולפעמים הכסף הוא פשוט עוד כלי במאבק הכוחות בין בני הזוג – לדוגמה: אם אחד מבני הזוג טוען שהוא רשאי להחליט על הכסף ולנהל אותו כי הוא מרויח יותר מבן הזוג השני.

אז מה אפשר לעשות כדי שבפעם הבאה כשאתם רבים על כסף המריבה הזו תיראה קצת אחרת?

1. להבין באמת על מה אתם רבים – האם אתם רבים על כסף או על מה שעומד מאחורי הכסף? זה מצריך כנות אישית ואומץ לב לבוא ולהודות בזה שיש משהו אחר, כי לפעמים קל לנו להיתלות בכסף עצמו כתירוץ

2. לתקשר באופן כן וללא האשמות – זה כלל מעולה לכל תקשורת בין בני זוג אבל כמובן וכמובן גם בהקשר של כסף. לשים לב שאתם מתקשרים באופן מכובד ביניכם מבלי לשפוט אחד את השניה ולהסכים להיחשף אחד בפני השניה באופן הכי כן.

3. להתחיל לנהל את הכסף שלכם במקום שהוא ינהל אתכם – לשתף פעולה ביחד לגבי קביעת יעדים, יצירת תקציב תוך התחשבות בצרכים ובערכים של שני בני הזוג. ובכלל, ברגע שיהיה לכם ברור מה התקציב שעומד לפניכם יש מצב שחצי מהוויכוחים סביב כסף כבר יפתרו. להיות שניכם אחראיים לצד הכלכלי בבית, כל אחד כפי כוחותיו וכך להגביר את תחושת השותפות ולמנוע חיכוכים מיותרים

4. ללכת לייעוץ – במידה ואתם רואים לאורך תקופה שהמצב לא משתפר, לא להתבייש וללכת לייעוץ. בין אם איש ובין אם כלכלי. לפעמים דווקא אדם חיצוני יכול לתת נקודת מבט חדשה על כל המציאות הקיימת.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.