רוב הגברים הבוגדים טוענים שהם אוהבים את הנשים שלהם

סקר שנערך בארץ מצא כי 85% מהאנשים הנשואים בגדו, או שאינם פוסלים אפשרות בגידה בבן הזוג, כמו כן נמצא כי שיעור הבגידה בין נשים וגברים דומה. ממצאים אלו יש בהם כדי להצביע כי רומן אסור הוא לא סיפור של כמה תפוחים רקובים או אנשים חסרי מוסר אלא תופעה נרחבת יותר

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 20/08/23 10:30 ג באלול התשפג

רוב הגברים הבוגדים טוענים שהם אוהבים את הנשים שלהם
הבוגד נוטה להפריד בין הרומן ובין המציאות | , צילום: shutterstock

נהוג לחשוב כי אנשים בוגדים בשל מערכת יחסים פגומה וכי הבגידה אינה מתרחשת בחלל ריק, אלא מציינת כי משהו חסר בזוגיות. המציאות מראה כי הניסיון לחפש גורמים בחיי הנישואין על מנת להסביר מקרה של בגידה הינם דוגמא למה שמכונה "אפקט פנס הרחוב", בו מחפשים מטבע שאבד ליד הפנס המואר ולא במקום שנפל.

בגידה יכולה להתרחש גם בהיעדר בעיות בזוגיות

רוב האנשים שבוגדים טוענים כי הם אוהבים את בן הזוג שלהם, יש להם מערכת יחסים נהדרת, נהנים מהחברה הזוגית, מהכבוד והמשיכה ההדדית. הם טוענים כי חיי המין טובים והמשפחתיות נעימה. הם היו נאמנים במשך שנים עד שיום אחד החליטו לחצות את הקווים. הרומן שם אותם בקונפליקט עם הערכים והזהות שלהם, אבל משהו דחף אותם והם לא מצליחים להסביר אותו לעצמם. קשה לקבל את הרעיון שבגידה יכולה להתרחש גם בהיעדר בעיות בזוגיות ומתרחשת גם בזוגיות מאושרת. לכן יש להתמקד בהשפעות הבגידה על הבוגד והנבגד.

הבוגד נוטה להפריד בין הרומן ובין המציאות. רוב הרומנים מרחשים עם בן זוג שהבוגד לא רוצה שיהיה שותף לחייו. בחירה זאת מבטיחה שזוגיות זו לא תוכל להיות חלק מהחיים הזוגיים. החיות והקיומיות שלה ניזונה מצל הזוגיות הממושכת ומסיפוק חוויה בעוצמה גבוהה. לכן המטפלת הזוגית אסתר פרל רואה בבגידה כדרך למימוש פנטזיות, שבהן היחיד מנסה להמציא את עצמו מחדש. כוחו של הרומן זה נשען על כוח הפיתוי והחמקמקות שלו, מאחר שלא יודעים מתי ניתן לממשו והוא מכיל הרבה מסתורין ואשליות והוא מספק דרך נוספת להתמודד עם השינויים בחיים.

סיפור הבגידה מורכב יותר

אנשים פונים לרומן מחוץ לנישואין, לא משום שהם מחפשים משהו אחר, אלא מכיוון שהם רוצים לפגוש את עצמם באופן אחר. לבוגד אין כוונה לעזוב את בן הזוג, אלא את האדם שהפך להיות. הוא רוצה אני חדש ולקבל שיקוף אחר על עצמו.

לדברי פרל, בגידות ורומנים אסורים הם חלק אינטגרלי מזוגיות לכל אורך ההיסטוריה. אולם אם בעבר התחתנו כדי לקיים יחסי מין בפעם הראשונה, היום מתחתנים כדי להפסיק יחסי מין עם אחרים. עוד מוסיפה וטוענת, כי היא מעדיפה לשנות את המושג בגידה לחוסר נאמנות, שגורמת לראות שסיפור הבגידה מורכב יותר המחייב התייחסות חומלת כלפי שני הצדדים.

6 סיבות לבגידות במערכת יחסים

1. רצון לחקירה עצמית

חיפוש אחר תחושה עצמית חדשה והיבטים אבודים של עצמי ובדיקת האני הפנימי, רצון לחוות רגשות חדשים, כדי לגלות את האני הפנימי. הבגידה משמשת כחקירה של חלקים שמעולם לא נחוו או הודחקו זמן רב, דרכה הבוגד חש שחרור רגשי. הוא לא רוצים לשנות את מי שהוא, אלא להימלט מהאילוצים לזמן קצר ולחוש שוב צעיר. כאן הבגידה באה לצורך צמיחה וצבירת חוויות חדשות על מנת לערוך שינוי בחיים.

2. רצון בפיתוי ופריצת גבולות

חיפוש אחר "מים גנובים ימתקו", הבוגד רוצה לחוש שוב את החוויה של ילד הגונב עוגייה שאימו לא מרשה לו. דרך הבגידה הוא מספק את הסקרנות שלו, ונותן מקום לפרט זר בתוכו.

3. דרך להתמודדות עם טראומות וכאבים בלתי פתורים מהעבר ובהווה

היחיד הבוגד מתמודד עם אירועים בלתי פתורים מילדותו, חוסר בגרות אישית, או כאשר הקשר עם דמויות משמעותיות מהילדות כואב והוא חווה טראומות שיוצרים קושי רגשי. הדרך השגויה שהוא מוצא לנכון לטפל בפתולוגיה אישית היא במין חיצוני ובפגיעה באינטימיות היוצרים קשיים בזוגיות. יש גם שהקושי קשור לאירועים עכשוויים של אובדן כמו מוות במשפחה, חדשות לא טובות אצל הרופא, פיטורים בעבודה, עזיבת הילדים את הבית, המביא את היחיד לחשב מסלול מחדש דרך הבגידה.

4. קושי בקביעת נפרדות מול תלות

הדרך בה הזוג מנסה למצוא איזון בין מובחנות אישית ל"ביחד" יוצרת אפיק לבגידה. יש שהזוג נבלע אחד בשני, הדרך היחידה שהיחיד מעלה על דעתו להשגת נפרדות היא רק באמצעות רומן בתוך הנישואין , בדרך זו הוא מפחית את חוסר הנחת מחיים הזוגיים. אך קיימים גם זוגות בעלי נפרדות גבוהה עד כי הם נאמנים כל אחד לעצמו ולא לבן הזוג ומכאן הדרך לבגידה סלולה בפניהם.

5. רצון לחוש חופש

היחיד בוגד כדי להרגיש חיות ולשחזר חלקים בעצמו שכבר לא יודע שהם קיימים בתוכו. הוא מחפש הרפתקאות וריגושים. יש כאלה הרוצים לעזוב את האדם שנהייה מהם ולא את בן הזוג ולמצוא את עצמם מחדש.

6. התמודדות עם זוגיות מנוכרת

זוג המרגיש מרוחק, הנמצא כל הזמן בקונפליקט ושהזוגיות שלהם מאופיינת בהתקפה ולאחריה התגוננות מחפש אדם אחר, שמביע חיבה, רוך, ליטוף והערכה שיעורר זיכרונות ישנים, המעוררים תחושות טובות של התעניינות והענקת תשומת לב שהוא כמה להם.

איך משקמים את הזוגיות לאחר בגידה

תהה הסיבה לבגידה אשר תהה, מנקודת מבט של הנבגד הכאב אותו כאב ואין סיבה אחת טובה מאחרות. הטיפול יכול לעזור משום שכל אחד מהצדדים חייב להבין את משמעות הבגידה בשבילו. הנבגד שחש פגוע וחסר ישע, יכול לבקש מבן הזוג את כל הסיסמאות של האמצעים האלקטרוניים, אך מעשה זה מעיד על חוסר אמון וחיים לא טובים אחד עם השני. לכן רק טיפול שיעמוד על הסיבות השונות שהובילו לבגידה, יקבעו את הדרך הטיפולית המתאימה.

הגישה לטיפול תהיה שונה כאשר אדם בוגד כדרך שגויה כדי להתמודד עם פתולוגיה אישית, טראומת ילדות לא פתורה, או בעיות במערכת היחסים. כל אחת מהסיבות מצריכה דרך התייחסות שונה.

עם זאת יש לדעת כי מרבית הזוגות שחוו בגידה העידו כי הבגידה הועילה למערכת היחסים, מאחר שהם בנו חוזה זוגי חדש, שהתאים להם יותר מאשר החוזה הישן, וכי הם הצליחו להסיר חסמים שאפשרו להם להרגיש קרבה וחברות ברמה גבוהה יותר מאשר קודם. בנוסף, יש להכיר בכך, כי אם בן הזוג לא מסוגל לסלוח אחרי תקופה ארוכה, לא ניתן להמשיך בחיים אלו כי הן מהווים רעל לשני הצדדים.

כתבה: רונית כהן זמורה,

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית

אתר: ronitzmora.co.il