ט"ו באב אהבה היא חגיגה לא רק פעם בשנה

היינו רוצים לחגוג אהבה לא רק פעם בשנה, אבל הטקסיות מעניקה משמעות פיזית למחויבות ולמסירות. היא ביטוי מוחשי לקשר הרגשי בין בני הזוג. אבל מה עושים כשהחיים שלנו עמוסים כל כך?

בת חן וייל בת חן וייל 02/08/23 19:55 טו באב התשפג

אהבה היא חגיגה לא רק פעם בשנה
זוגיות היא חגיגה לא רק של פעם בשנה, צילום: shutterstock

לפעמים אני תוהה – זה לא קצת מוזר לחגוג יום של אהבה? הרי בסוף, אנחנו רוצים שכל יום יהיה יום של אהבה ולא יום אחד בשנה. נכון, יש שחיקה ויש את השגרה הסוחפת אבל בינינו – זה לא קצת מעושה שיום לפני כן היה כרגיל ופתאום יום למחרת אתם שולחים בונבוניירות שוקולד ופרחים אחד לשנייה?

טקסים הם חלק חשוב בחיים בכלל ובזוגיות בפרט

הסוד כולו נעוץ במילה אחת – טקס. לא מחווה שנעשית כלאחר יד או על הדרך אלא מנהג קבוע על פי סדר מסוים או תכנית קבועה מראש. החיים שלנו מלאים בטקסים – ברית וזבד הבת, חלאקה, כניסה לבית הספר וסיום, בר ובת מצווה, אירוסין חתונה ומה לא? ב"ה יש לי יום יום חג, יש לי חג יום יום. טקסים הם חלק חשוב בחיים בכלל ובזוגיות בפרט יש להם השפעה על איכות הקשר הזוגי לטווח הארוך.

טקס זוגי מעניק משמעות פיזית למחויבות ולמסירות. הוא ביטוי מוחשי לקשר הרגשי בין בני הזוג. ברגע שבני זוג יוצרים חוויה משותפת שחוזרת על עצמה נוצרת תחושת ביטחון ויציבות בתוך הזוגיות שמשפיעה על תחושת המחויבות, שהיא אחת משלושת הדברים עליהם הזוגיות עומדת (אינטימיות, מחויבות ותשוקה).

מכירים את זה שלפעמים אתם נזכרים בדייט מיוחד שהיה לכם ומתרפקים על הזיכרון הזה?

שימו לב שדווקא בזמנים שאתם נמצאים בדייט שקבעתם במיוחד התקשורת ביניכם זורמת יותר, אתם מרגישים קרובים יותר ואפילו מסכימים לעצמכם להיפתח ולהראות פגיעות. בנוסף, טקס זוגי יוצר זיכרון רגשי משמעותי שהוא קצת כמו נקודת התרעננות. מכירים את זה שלפעמים אתם נזכרים בדייט מיוחד שהיה לכם ומתרפקים על הזיכרון הזה? זה בדיוק זה, שגם בזמנים של מטלות אינסופית ותחושה שהדלק אוזל (מה שאגב קורה לכל זוג) יש לכם את הנקודות האלו להיאחז בהן. ההיסטוריה המשותפת היא מה שבנתה אתכם בתור זוג וככל שתהיה בהיסטוריה הזו חוויה חיובית כך האהבה ביניכם תגדל ותתחזק.

וכמובן שככל שמערכת יחסים גדלה ומתפתחת היא גם משתנה. אז מגיעים הטקסים כעוגנים שמזכירים לנו מה חשוב בחיים, מהם הערכים שמובילים אותנו. טקסים מזכירים לנו את המסע המשותף ומעודדים אותנו לנווט בין אתגרי החיים עם חוסן ותמיכה הדדית.

לקחת את הפעולות היומיומיות ולתת בהן משמעות

מן הסתם אתם קוראים את הדברים הבאים ואומרים לעצמכם: "הכל טוב ויפה, ברור שטקסים זה דבר חשוב, וחשוב לנו גם לקבוע זמן זוגי ולהיות ביחד, אנחנו רואים עד כמה זה משפיע עלינו לטובה. אבל לא תמיד זה אפשרי! העבודה והבית והילדים. יש לנו אחריות ומעט מדי זמן פנוי או אוויר לנשימה".

האמת? אתם לגמרי צודקים! החיים שלנו כיום, במיוחד אחרי הקורונה שבהם העבודה והבית התערבבו אחד בשני, מאוד עמוסים. אבל החכמה היא לדעת איך לנצל את הרגע. מה כל כך מיוחד בטו באב? הרי סך הכל מדובר ביום רגיל ככל הימים. המיוחד בו זו המשמעות שאנחנו נותנים לו. "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב" – טו באב הוא יום עם משמעות ולכן הוא כל כך מיוחד. נסו לקחת את הפעולות היומיומיות ולתת בהן משמעות, לדוגמה: להפוך את הפרידה בבוקר לטקס עם מאפיינים ייחודים – מילים שאתם אומרים רק בזמן הזה, או מחווה שאתם עושים רק בזמן הזה. לשלוח מדי יום בשעה קבועה הודעת התעניינות אחד לשנייה או לפני הכניסה לשינה לומר תודה אחד לשנייה על משהו אחד. אלו מחוות וטקסים שלא עולים לכם כסף, לא דורשים הרבה זמן – אבל שווים עולם ומלואו.

אז לסיום חג האהבה הזה נסו לשאול את עצמכם – איזה טקס זוגי אנחנו מאמצים לנו לקראת שנת האהבה הבאה?

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.