5 דברים שהלוואי והייתי יודעת על גברים לפני שהתחתנתי עם אחד מהם

דווקא מתוך נקודת מבטי הנשית, אני מרגישה שאנחנו לא באמת יודעות מספיק על המין הגברי. יש להם רגשות, הם עלולים לסבול מהפרעות אכילה, וגם, למה יש ציפייה ברורה מנשים לדעת איך לגדל ילדים ומגברים לדעת מה לעשות במיטה?

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 17/07/23 16:06 כח בתמוז התשפג

5 דברים שהלוואי והייתי יודעת על גברים לפני שהתחתנתי עם אחד מהם
צילום: shutterstock

בטור הזה אני לא מתיימרת להיות דוברת עבור הגברים או להסביר לגברים מהי גבריות. אבל מתוך הניסיון שלי בקליניקה ומאות הזוגות שאני פוגשת מצאתי עובדה מעניינת: אנחנו חיות איתם, לידם, יולדות ומגדלות אותם. אבל כמה באמת אנחנו יודעות על המין הגברי ועל הגבריות? לכן החלטתי לכתוב 5 דברים, שהלוואי והייתי יודעת לפחות אותם על גברים לפני החתונה. 

גם לגברים יש מחזוריות הורמונלית ותנודות

1. גברים ממאדים ונשים מנגה?

אני יודעת שרובנו גדלנו על כך שגברים הם יצורים מכוכב אחר, שונים ומשונים. אבל האמת היא שהם גם הגיעו מכדור הארץ! כן כן, אני יודעת שזה שוק מטורף. אבל זו האמת –יש להם רגשות, יש להם לב, והם מרגישים פחד, קנאה, התרגשות, שמחה וכו'. זאת ועוד – על אף השוני הפיזיולוגי הנובע ברובו מהורמוני המין, המבנה האנטומי הכולל של גוף האישה והגבר דומה. לכן, ואולי זה ממש יפתיע אתכם, גם לגברים יש מחזוריות הורמונלית ותנודות שיכולים להשפיע על מצב הרוח, רמות האנרגיה והתשוקה המינית. אה רגע, ובימינו אנו עם כל ענייני דימוי הגוף למיניהם, גם גברים יכולים להתמודד עם אתגרים בדימוי הגוף והפרעות אכילה. רגע, אז זה אומר שגבר ואישה הם אותו הדבר?

גברים מעדיפים לפתור בעיות באופן לוגי ופחות באופן רגשי

2. דומים לא שווים, משלימים ולא מנוגדים

לגברים ולגבריות איכויות רבות אבל הן לא עומדות בניגוד או בהשוואה לאיכויות נשיות, מדובר בסקאלה נפרדת אחרת לגמרי בה אין נכון או לא נכון. לפעמים אני חושבת שמנסים כל כך להשוות בין גברים לנשים ולראות אותם כשווים אבל למעשה פוגעים בייחודיות של כל מין בפני עצמו. האיכויות הגבריות אינן מנוגדות לאיכויות הנקביות אלא משלימות אותן וכנ"ל להפך. בספרה "המוח הגברי" כותבת ד"ר לואן בריזנדיין כי בעקבות הצפת המוח העוברי בהורמון הטסטוסטרון בשבוע השמיני נוצר שינוי במבנה המוח המשפיע על כל פעולות הגבר. זו בין היתר הסיבה לכך שגברים מעדיפים לפתור בעיות באופן לוגי ופחות באופן רגשי או לכך שהמוח הגברי עסוק בתחרותיות יתר ובהיררכיה, פועל באסרטיביות או ממוקד יותר בעצמו ובצרכיו. אך האם ההשפעה היא נטו הורמונלית?

3.   גברים של פעם הם לא הגברים של היום

גם לתרבות ולסביבה בה גברים גדלים יש השפעה עליהם ועל הגבריות שלהם. אם בעבר היה רווח ש"גברים בוכים בלילה" או לומר משפט לילד קטן כמו "אל תבכה כמו ילדה" היא לגיטימי הרי שהיום יש יותר מקום לגברים להביע את רגשותיהם (ועדיין יש הרבה מה לעשות בנושא, עיינו בנקודה מספר אחת כאן בטור). כמו כן, בעקבות הפמיניזם וגם אורח החיים המשתנה הרבה יותר גברים מעורבים במטלות הבית. אם בעבר הגבר היה המפרנס והאישה הייתה עם הילדים ובמטבח, כיום גברים לוקחים חלק פעיל במטלות הבית ובאחריות הטיפול בילדים. גם המקצועות הגבריים השתנו וגברים הם לא רק עובדי שדה ועבודת כפיים אלא גם כאלו שעובדים בעבודות הדורשות מיומנויות גבוהות של רגש ותקשורת. לפני תקופה שמעתי ראיון עם חנן בן ארי (שאגב לא מהסס לדבר בשיריו על הגבריות החדשה ולחשוף את חולשותיו) הוא נשאל מה הסיבה ששר: "אפילו התמונות שבקירות זה לא אני תליתי" והודה כי איננו יודע לדפוק מסמר בפטיש. אז מה כן מעסיק גברים?

4. לא מעניין אותם רק דבר אחד

הדעה הרווחת היא שגברים מונעים מינית יותר מנשים, ואפשר לתלות זאת ברמות הטסטוסטרון הגבוהות אך לצייר את הגברים כזאבים שוחרים לטרף שכל מה שמעניין אותם זה מין ומיניות זה לעשות עוול להם ולאנושות כולה. הצד הויזואלי אצל גברים אכן יותר מפותח אבל זה לא אומר שכל אישה יפה שהם רואים ברחוב ישר מעוררת אצלם מחשבות מיניות. אגב, דבר יפה שקראתי באחד המאמרים שכתבה הרבנית אוריה מבורך הוא שגברים יכולים להימשך לאיברי גוף מנותקים מהסובייקט - זאת אומרת להימשך לגוף נשי אך זה לא אומר שהם פיתחו רגשות לאותה אישה או מחשבות על בגידה. אה, ואם כבר הזכרנו בגידה מחקרים בדקו ומצאו שרוב הגברים הבוגדים עזבו את נשותיהם לא כי האחרת הייתה יפה יותר אלא כי הרגישו אמון וקבלה של מי שהם.

דווקא בזמן שאנחנו אסורים בעלי ננעל רגשית

אם כן - מהי הדרך לליבו של גבר? (לא דרך הקיבה!) דרך הלב! בהסכמה לקבל אותו ולהאמין בו וברצונו לטוב. אני פוגשת לא מעט נשים שמתרעמות: דווקא בזמן שאנחנו אסורים בעלי ננעל רגשית והופך להיות קר ומנוכר, סימן שכל מה שמעניין אותו וחשוב לו זה המגע ואין לו שום רגש כלפי. ואני אומרת - בואו נסתכל על זה אחרת, אם כל מה שהיה מעניין אותו זה נטו המגע - למה שהלב והרגש ינעלו? אם הלב והרגש ננעלים, סימן שהם חשובים לא פחות, אם לא יותר. ומה מעבר למיניות הגברית?

5. גברים כהורים

בעלי נתנאל אומר שישנה טעות רווחת והיא שכמו שתמיד מצפים מנשים לדעת איך לגדל ילדים, כך מצפים מגברים לדעת מה לעשות במיטה. בענייני ילודה וילדים הדעה המוטעית והרווחת היא שאין להם מושג במקרה הטוב ואין להם סיי במקרה הפחות טוב (אבא פגום והצודקת, מישהו?) אבל לגברים יש זכות ל-50 אחוז מההורות, בדיוק כמו לנשים. הזכרתי כאן את הספר המוח הגברי ובאחד הפרקים כתוב שם שבניגוד למקובל לחשוב, המוח הגברי משתנה לאחר לידת תינוק והם הופכים רגישים יותר לבכי והשינה שלהם הופכת קלה יותר.

צילום: shutterstock

גברים עלולים לחוות דיכאון אחרי לידה, וגם אם הם לא ילדו בפועל ולא עברו את הלידה בפועל - לידת ילדם הראשון, שני או העשירי משפיעה עליהם במובנים אחרים ורבים. האיכויות הגבריות, עליהן דיברנו, קריטיות להמשך התפתחות תקינה וגם אם הם עושים דברים באופן שונה (או מצחיק) מהמוח הנשי זה לא סותר את זכותם לאבהות נוכחת ומלאת חמלה ממש כמו שכתוב: "כרחם אב על בנים כן עינינו אל ה' אלוקינו עד שיחוננו".

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.