זאת הסיבה שאתה רב עם אשתך על הניקיון

במקום שהניקיון יגרום לאווירה נעימה, הוא הופך לרודן שמנהל את הזוגיות מתוך תחושת של חרדה וכפייתיות. סיבות לפערים בנושא ניקיון נעוצים בהבדלים בתהליך הסוציאליזציה שעבר כל אחד מהזוג בילדות בנושא הניקיון, בשל עולם ערכים שונה המביא אתו התייחסות שונה להתמודדות עם סדר וניקיון

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 10/04/22 09:01 ט בניסן התשפב

זאת הסיבה שאתה רב עם אשתך על הניקיון
צילום: shutterstock

פסח בפתח ועמו תחושת התחדשות והתרעננות. זוהי התקופה בה מתחילה קדחת הניקיונות, המתבטאת במיון ובסידור מגרות, בהברקת כלים ובמירוק הבית. מטלות הניקיון הינן אחד הגורמים הנפוצים ביותר למריבות בן בני זוג, אשר טומנות בחובן בעיות מורכבות ועמוקות יותר, וניתן לראות בהן דרך להבעת חוסר שביעות רצון.

שורשי מאבקי הכוחות בנושא ניקיון נעוצים, על פי הפסיכולוגיה הדינאמית, בינקות, בשלב השני להתפתחות  של הילד (גיל שנתיים-שלוש). על פי פרויד זהו השלב האנאלי, ואילו על פי אריקסון שלב המבטא קונפליקט של אוטונומיה אל מול בושה. בתקופה זו הילד מצוי בקונפליקט בין הצורך לפעול בהתאם לצרכיו הביולוגים לבין דרישות שמציבים ההורים לשמירת הסדר והניקיון.

הילד רוצה לחוות עצמאות ושליטה, ולחוש פחות תלוי בהוריו. לפי גישה זאת, אם מאפשרים לו להתנסות באופן עצמאי אזי הוא עובר שלב זה בהצלחה, מתפתח אצלו כוח רצון והוא יודע מתי להתעקש ומתי להרפות. אם ההורים מגבילים את צעדיו של הילד או דורשים ממנו לבצע מטלות מעבר ליכולותיו, אזי הוא צובר תחושות שליליות של חוסר הצלחה ובושה, ומתפתחת אצלו תחושת חוסר יכולת וויתור, המביא לפיתוח אישיות נוקשה וכפייתית.

לפי גישות אלו הניקיון, הינו סוג של מאבק כוח ושליטה במערכת הזוגית, הואיל ועולה במסגרתו השאלה אם יתנהל לפי צו של אחד מבני הזוג, או שמא בשיתוף. כתוצאה מכך, במקום שהניקיון יגרום לאווירה נעימה, הוא הופך לרודן שמנהל את הזוגיות מתוך תחושת של חרדה וכפייתיות. לפי גישת הסוציולוגיה החברתית, הסיבות לפערים בנושא ניקיון נעוצים בהבדלים בתהליך הסוציאליזציה שעבר כל אחד מהזוג בילדות בנושא הניקיון, בשל עולם ערכים שונה המביא אתו התייחסות שונה להתמודדות עם סדר וניקיון.

הגישה המגדרית נוטה לראות הבדלים בין גברים ונשים בהתייחסותם לניקיון הנובעים מכך, שמוח האישה בנוי אחרת ממוח הגבר. השוני בא לידי ביטוי בכך שנשים יכולות לבצע ביעילות מספר מטלות בו זמנית בעוד שגברים בנויים לעשיה עוקבת ומסודרת. מטבע הדברים מטלות הבית דורשות לבצע מספר מטלות בו זמנית ולכן על פי תפיסה זאת, קיימת עליונות בביצוע מטלות אלו לנשים.

בעולם המערבי קיימת מגמה להתייחס לניקיון כמצב התורם לשמור על בריאות אישית, רגשית, פיזית, חברתית ופוליטית. יש המדברים על קיום סדנאות לניקיון הגוף מרעלים, יש המקיימים סדנאות לניקיון הנפש כדוגמת ויפאסנה. הניקיון האישי והחברתי הוא אחד מעמודי התווך של קיום חברה, ובמסגרתו ניקיון כפיים הוא משל להתנהגות שאין בה רבב. הפערים בתפיסת הניקיון מצריכים מבני הזוג למצוא דרכים להתגבר, לרענן ולחדש את ארגז הכלים הזוגי.

כך תוכלו לרענן את ארגז הכלים הזוגי 

1.ארגון ומיון

יש למיין בארון הזוגיות ולשאול מהם הדברים המפריעים לי ומהם הדברים הנעימים. לסדרם על פי סדר החשיבות ולטפל רק באילו החשובים ביותר כעת. התעסקות ב"התחשבנויות" העבר אינה יעילה.

2. סדר וטיפוח של הסביבה

סביבה מסודרת ומטופחת מביאה רוגע ונעימות, ומשרה אווירה טובה.

3. ניקוי אבק

יש השיל את האבק מהתסכולים והכעסים ולנהל דיאלוג שיאפשר לנקות את הרעלים שהצטברו וליצור דרכים עקיפות להתמודד איתם.

4. חלוקת מטלות

יש לחלק את המטלות בצורה ברורה, כך שלכל אחד תחום אחריות שהוא בוחר מתוך סל המטלות.

5. טיפולים תקופתיים

בדומה לטסט, אשר עורכים במרווחי זמן מסוימים לרכב, כך יש לערוך טיפולים תקופתיים לזוגיות. במהלך טיפולים אלה יש להתמקד בנושאים החשובים לזוג, על מנת להכווין אותם במסלול  שרוצים.

6. להתחדש

יש לקנות אביזרים לבית שיהוו סימן להתחדשות, כמו  תאורה, בגדים חדשים, כלי מיטה ופיג'מות, שיש בהם לעצב אווירה ולעורר תשוקה.

7. חיזוק קשרים שהתרופפו

יש למצוא דרכים להעיר את הניצוץ הזוגי, על ידי יציאה מהשגרה, מציאת פרויקטים ותחומי עניין משותפים. פעילויות לדוגמה אפשרויות: ריצה, הליכה משותפת, יציאה לדייט. אנשים נוטים לצבור בעיות ומועקות, ולחכות להזדמנות כמו חג הפסח, על מנת לערוך בהן ניקיון יסודי.

בזוגיות דרך זאת אינה מומלצת - יש להיות ערניים ולדאוג ל"ניקיון הזוגי" לכל אורך השנה. כך ניתן בחוכמה ומבעוד מועד להימנע מאגירת משקעים בלתי ניתנים ל"ניקוי". 

רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.