ברכת האילנות: על איזה עצים מברכים והאם אפשר לברך אחרי פסח?

חודש ניסן כבר בעיצומו, וכדאי לכם לא לפספס את ברכת האילנות המיוחדת לחודש זה. אז מה נוסח הברכה? האם אפשר לברך גם אחרי פסח במקרה ששכחנו? ואיך אפשר לברך בלילה?

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 07/04/22 11:16 ו בניסן התשפב

ברכת האילנות: על איזה עצים מברכים והאם אפשר לברך אחרי פסח?
ברכת האילנות, צילום: shutterstock

הגמרא במסכת ברכות מדברת על ברכות הראייה, ואחת מהן היא ברכת האילנות. היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵיהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם.

טוב לברך יחד במניין, אך אפשר לברך ביחיד לבדו. נחלקו הפוסקים האם מברכים בשבת, והמברך יש לו על מה לסמוך. אפשר לברך בתוך העיר, אך ראוי להדר לצאת מהעיר ולברך על אילנות בשדות. מברכים על אילנות פרי ולא על אילנות סרק. גם נשים צריכות לברך משום שזו אינה מצווה התלויה בזמן. 

ההגדרה של אילן פרי: אילן שיש מי שאוכל פירותיו. אפילו אם לא כל העולם אוכלים פירות כאלו.

לכתחילה מברכים בניסן, בשעת הדחק יכול לברך גם בחודש אייר. אם לא מצא שני אילנות ואינו מעריך שיזדמנו לו עד תום הפריחה, המברך על אילן אחד יש לו על מה לסמוך. אין לברך על אילן מורכב. מותר לברך על אילנות ערלה, וכן יכול לברך על אילנות שיבולם קדוש בקדושת שביעית. אך לא יברך על עץ שניטע באיסור בשביעית.

יכול לברך בלילה אם יש תאורת רחוב ליד העצים. אפשר לברך גם על אילנות הנטועים בעציצים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן