לא אוהבת שבעלי משתכר בפורים – מה לעשות?

פורים הוא אמנם חג שבו הנס הגדול נעשה על ידי אישה, אך יחד עם זאת הרבה נשים מרגישות שמצוות החג מוטלות עליהן, בזמן שהבעל משתכר. במקום מסוים נוצרת התחושה כאילו את משרתת או שפחה

חדשות כיפה בת-חן ווייל 10/03/22 16:34 ז באדר ב'

לא אוהבת שבעלי משתכר בפורים – מה לעשות?
צילום: shutterstock

שאלה שהתקבלה אצלי בסדנא מציגה סיטאוציה מורכבת בפורים: "אנחנו נשואים שנתיים וקצת. יש לנו בת ואני בהריון ב"ה. העניין הוא כזה – בעלי ממש אוהב לשתות בפורים ולהשתכר. אני ממש לא סובלת את זה. גם לא אוהבת את כל הקטע עם האלכוהול והריח והבלגן אבל עוד יותר עכשיו כשאני בהריון וצריכה עזרה עם הקטנה. בכלל, אני מרגישה שאין לי מה לעשות בחג הזה חוץ מלשמוע מגילה, להכין משלוחי מנות (שבכלל אין לי כוח לשבור את הראש עכשיו מה להכין וכמה להכין) ולבשל לקראת הסעודה. בעלי ממש לא מבין אותי, הוא אומר שזו מצוות החג ושכמו שהסתדרנו שנה שעברה, נסתדר גם השנה. אוף. זה כזה מעצבן. מה אפשר לעשות?". 

פורים הוא אמנם חג שבו הנס הגדול נעשה על ידי אישה, אך יחד עם זאת הרבה נשים מתארות תחושה דומה לשלך. את מתארת מצב שבו את בעצם מרגישה מאוד לבד במהלך החג כאשר בעלך משתכר, ולא רק זאת אלא גם שהרבה ממצוות החג מונחות על כתפיך. זו תחושה ממש לא נעימה ובמקום מסוים נותנת תחושה כאילו את משרתת או שפחה, בעוד שבעלך עסוק במצוות החג שלו בלבד.

האם את מרגישה שכאשר בעלך משתכר הוא אובד לך?

לצד זה, אם תרצי, החג יכול להעניק לך גם הזדמנות להפוך משפחה – למלכה. על אסתר המלכה כתוב "ותלבש מלכות" ואני תמיד חושבת על כך שהסיטואציה הזו של לבישת מלכות קרתה אחרי 3 ימים של צום וחולשה גדולה, כשאסתר הייתה בתוך מציאות לא פשוטה עם אחריות גדולה מאוד על גבה, ובכל זאת היא בוחרת להיות מלכה. "ותלבש מלכות".

משפט מפורסם אומר: את לא נולדת מלכה - את מחליטה שאת מלכה. ואני רוצה לומר לך  - הגיע הזמן ללבוש מלכות ולהחליט שאת מלכה.

עוד לפני כניסת החג, נסי לחשוב – מה הצורך שלך בחג. אני בטוחה שחוסר ההסכמה לכך שבעלך ישתכר זה לא בגלל שאת לא רוצה בשמחתו או לא רוצה שהוא יקיים את מצוות החג. האם את זקוקה להרגיש ביטחון וברגע שבעלך שותה לשכרה את מרגישה שהוא אובד לך? האם את זקוקה להרגיש יציבות ומשום כך הבלגן שיש במהלך החג מפריע לך? האם את זקוקה לתמיכה ולכן ברגע שאת לבד בהריון ועם ילדה קטנה מורכב לך? האם את זקוקה לרוגע ולכן הכנת משלוחי המנות ביחד עם הסעודה מעמיסים עליך ברמה פיזית ונפשית? לאחר שתבררי בעצמך מה הצורך שלך, תוכלי לגשת לשיחה פתוחה עם בעלך. נסי להסביר לו למה את זקוקה, שמעי ממנו למה הוא זקוק וביחד חשבו על אפשרות לענות על הצרכים שלכם.  

לדוגמה: 
יכול מאוד להיות שבמצבך הפיזי קשה לך לעמוד ארוכות ולהכין משלוחי מנות או לבשל לסעודה – 
האם יש אפשרות שתכינו השנה משלוחים סמליים יותר ביחד עוד לפני החג? או לחילופין שתבשלו חלק מהמאכלים במשותף במקום שרק את תבשלי? (זה גם יכול להעניק לכם זמן איכות וחוויה משותפת נעימה מאוד). האם יש אפשרות שתצטרפו לעוד שכנים או משפחה שגם להם יש ילדים ואז הדבר יקל יותר עליך ולא תרגישי לבד? האם ניתן לדחות את הסעודה מאוחר ככל האפשר כך שרוב היום בעלך יוכל לעזור לך ולהיות איתך ורק לאחר מכן ישתכר?

כל אלו הצעות שיכולות למעשה להחזיר לך את הכתר שאבד לך, במקום לתת למציאות לנהל אותך – נסי למצוא נקודות אחיזה שבהן את יכולה לקחת את האחריות בחזרה לחייך. ומעל לכל – מצאי משהו שאת אוהבת לעשות במהלך החג. משהו שישמח אותך, שיאיר את פניך ויחזק אותך ובעיקר  ירבה בשמחה.

הכותבת היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות.