ניתוח שו"ת: רוב רבני הציונות הדתית בעד תרומת איברים

הבלוגר אלכס מירג‘ ניתח מאות תשובות הלכתיות שהתפרסמו בעשור האחרון בשו"ת ההלכתי של כיפה ומצא כי מרביתן התייחסו בחיוב לסוגיה ההלכתית, עם 92% תמיכה בחתימה על תרומת איברים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 20/03/13 09:17 ט בניסן התשעג

ניתוח שו"ת: רוב רבני הציונות הדתית בעד תרומת איברים

הבלוגר אלכס מירג', בעל הבלוג 65colors, בחן את מידת העניין שמקדישים רבני הציונות הדתית לנושא תרומת איברים, מבדיקת אלפי שאלות שנמסרו בשו“ת ההלכתי של כיפה. במחקר שהציג מירג‘, בסולם של 1 עד 100, מירג‘ העניק לרבנים את הציון הגבוה 92 - מה שמלמד על עיסוק נרחב בנושא.

הבלוגר סקר את תשובות הרבנים באתר כיפה ומצא כי בסך הכל נשאלו כ-73 שאלות בנושא של תרומת איברים, מאז שנת 2001 ועד היום. הבלוגר מציין כי בשנת 2002 הוקם "כרטיס אדי" שלדבריו קיבל משמעות בפסיקות הרבנים לאור הסעיף "תרומתי מותנית באישור איש דת מטעם המשפחה". בנוסף מציין כי בשנת 2008 חוקקה הכנסת את חוק מוות מוחי-נשימתי (התשס"ח-2008) אשר היה אבן דרך חשובה ביישוב המחלוקת בין הרבנים לרופאים.

כרטיס אדי, רוב הרבנים תומכים. צילום: יח"צ

מתוך 73 השאלות שנשאלו בנוגע לתרומת איברים, כ-67 מהרבנים המשיבים ענו בחיוב וכ-6 רבנים השיבו בשלילה. מתוך כלל המשיבים, כ-30 רבנים היו בעד חתימה על כרטיס תורם וכ-8 התנגדו לכך. חשוב לציין ששאלת כרטיס התורם לא עלתה בכל השאלות - ומכאן ההבדל בנתונים.

כמה מהרבנים ראו בתרומה מצווה? כ-42 מתוך הרבנים המשיבים מחשיבים את תרומת האיברים כמצווה וגמילות חסדים. השאלות באתר הופנו אל כ-30 רבנים מהציונות הדתית. מירב השאלות (כ-11), הופנו אל רבני מכון שלזינגר. התוצאה היא כי כ-92% מהרבנים מצדדים בתרומת איברים ורובם אף רואים בכך מצווה חשובה.

כמיטב המסורת שהתפתחה באחרונה, בירר הבלוגר את עמדתו של הרב שי פירון, שר החינוך הנכנס וציין לשבח את עמדתו בנושא, כמו גם את תשובתו של הרב דוד סתיו. לשאר הרבנים פנה וכתב: "המשיכו כך. הרבה עיניים מביטות בכם. כל עוד זה בידכם, אל תתנו לחלקן להיעצם לנצח".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il