יוזמה חדשה במעלה גלבוע: מניין תפילה שוויוני לגברים ונשים

על פי היוזמה, תתנהל התפילה בחלוקה המסורתית בין גברים לעזרת נשים, אך גם שליחות ציבור יוכלו לעבור לפני התיבה. הסיבה: "להזכיר לאחרים ולעצמנו את השאיפות הרוחניות שלנו"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/01/13 17:57 יח בשבט התשעג

יוזמה חדשה במעלה גלבוע: מניין תפילה שוויוני לגברים ונשים
n0nick-cc-by-sa, צילום: n0nick-cc-by-sa

יוזמה חדשה של חברים בקיבוץ הדתי מעלה גלבוע, מבקשת לייסד מניין שיוויוני חדש - בהובלת נשים וגברים כאחד. בהודעת דוא“ל שהופצה בין חברי הקיבוץ בימים האחרונים, כותבים החברים כי המניין החדש יתנהל כשמחיצה מפרידה בין עזרת הגברים ועזרת הנשים, אולם התפילה תתנהל גם על ידי שליחת ציבור ולא רק שליחי ציבור, כמקובל.

"אנו מרגישים שהתפילה בבית הכנסת אינה משקפת בצורה מלאה את השקפת עולמנו", כותבים חברי הקיבוץ ומבקשים לקיים מניין נוסף בתפילת ערב שבת בו 'שיר השירים' בפתח התפילה ייקרא על ידי נשים וגם את "קבלת שבת" תוביל אישה, אשר תמסור דבר תורה לפני תפילת ערבית.

"אנו חיים בעולם שוויוני בו לכל מרכיבי הקהילה, גברים כנשים, יש ביטוי בחיי הקהילה“, מנמקים חברי הקיבוץ את בקשתם, "אמנם הביטוי לא בהכרח זהה אך אין קול אחד שהוא דומיננטי יותר מחברו. אנו שואפים שצורת חיים זו תשתקף גם בתוך בית הכנסת ולא רק חוצה לו, ועל כן אנו רוצים שהובלת התפילה תעשה בשני צידי המחיצה ולא רק בצד הגברים“.

החברים מבהירים כי ”כיון שאנו אמונים על שמירת הלכה ללא כל סטייה, התפילה תתבצע תוך שמירה מדוקדקת של כל פרטי ההלכות, והדברים אף קבלו את הסכמתו של הרב בני (הולצמן - נ"ב) רב הקיבוץ. במקום תהיה הפרדה בין גברים ונשים עם מחיצה, בחלקים של התפילה שליח הציבור יהיה גבר, בקטעים אחרים שליחת הציבור תהיה אישה".

היוזמה החדשה הוגשה לאישור אסיפת חברי הקיבוץ, זאת מפני שמובילי המניין החדש מבקשים ”שלא לפרוש מהציבור“. הם מבהירים כי בכוונתם לקיים את התפילה ”מעת לעת“, זאת ”כדי להזכיר לאחרים, ובעיקר לעצמנו, את השאיפות הרוחניות שלנו“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il