הרב מדן על חוק הגיור: לעשות הכול להציל את עצמנו ממכת נישואי התערובת

"עלינו לעשות ככל יכולתנו להביא את הנוכרים ע"פ ההלכה החיים כאן בקרבנו בארץ ישראל אל מסלול הגיור, גיור שיהיה על פי ההלכה ולא חלילה גיור אחר, הנוגד את אדני ההלכה הנהוגה מדור לדור"

חדשות כיפה יעקב מדן 29/05/14 09:14 כט באייר התשעד

גיור בפנים מאירות

חג השבועות מפגיש אותנו עם הגיור דרך פרשת יתרו, שמעמד הר סיני נסמך בה לקבלת עול מלכות שמיים של יתרו, ודרך מגילת רות העוסקת בנערה הבאה לחסות תחת כנפיו של ה' א-לוהי ישראל. פרשיות יתרו ורות מראות לנו את הפנים המאירות של הגיור ושל כניסת הנוכרי לעם ה'. גם לגבי רות היו ספיקות ומחלוקות בשל היותה נערה מואבייה ובשל דביקותה במשפחה יהודית שבחרה בירידה, בהתבוללות ובנישואין עם בנות נכר, אך הכרעת המקרא הברורה והחד משמעית היא לידתו של דויד מלכא משיחא מגיור זה.

חז"ל (ר' חלבו) אמרו: "קשים גרים לישראל כספחת" (יבמות מז, ב ועוד). דבר זה היה נכון במשך תקופות ארוכות וקשות, ובעיקר באלו שבהן נספחו גרים לישראל בדרך כפייה, כמו בתקופתו של יוחנן הורקנוס בן שמעון החשמונאי, שסיפח אליו את מלכות אדום וחייב את יושביה להתגייר. מגיור זה יצאו בסופו של התהליך אישים כרבי עקיבא ורבי מאיר, אך גם רשעים כהורדוס ואחרים, שהמיטו עלינו חורבן בסוף ימי הבית השני.

דומה שהיום, ברובם הגדול של המקרים אנו שבים לימי המקרא ולמגילת רות, אל הגיור מאיר הפנים שהיה בשדות בית לחם. בדרך זו נהג גם הרמב"ם באיגרתו המפורסמת אל עובדיה הגר:

"ועל הגרים ציוונו באהבה רבה המסורה ללב ואהבתם את הגר וגו' כמו שצונו לאהוב את שמו ואהבת את ה' א-לוהיך. והקב"ה בכבודו אוהב גר" (שו"ת הרמב"ם, מהד' בלאו, סי' תמ"ח).

הגיור כאן ובעת הזאת

הגיור היום לא די לו להיות מאיר פנים. היום עלינו לעשות ככל יכולתנו להביא את הנוכרים על פי ההלכה החיים כאן בקרבנו בארץ ישראל אל מסלול הגיור, גיור שיהיה על פי ההלכה ולא חלילה גיור אחר, הנוגד את אדני ההלכה הנהוגה מדור לדור, גיור רפורמי או גיור המקל יתר על המידה מגיור על פי מידתם של בית הלל. לכך אני רואה שלוש סיבות עיקריות:

א. זרע ישראל - רוב גדול של המועמדים לגיור הם בני אב יהודי ואם נוכרייה, שהם גויים על פי ההלכה וטעונים גיור. הם נקראים בפוסקים 'זרע ישראל', ועלינו לעשות הכול כדי להשיבם אל זרע אבותיהם ואל אמונתם, מה גם שכל חייהם בגלות נחשבו כיהודים בגלל אביהם. וכך כתב על כך מרן הרב עוזיאל זצ"ל:

"שכן כשגוי זה הוא בן ישראל מנכרית ואביו מביאו להתגייר שבי"ד נזקקים לגרותו משום דאע"ג שהוא נקרא בנה של הנכרית אינו יוצא מכלל זרע ישראל" (פסקי עוזיאל סי' ס"ד).

"אבל זרע ישראל הם מצד האב ועלינו לקרבם אל היהדות ולא להרחיקם מתורת ישראל ומקרב היהדות לעולם" (שם סי' ס"א).

"לפי"ד שהיא מבוססת על השקפת רבותינו וקדמונינו ז"ל שכל זרע ישראל לא יסורו מקרב עמם לעולמים ולא ידח ממנו נדח, וזהו יסודה של ההלכה" (שם ס"ב)

ב. סכנת נישואי תערובת - הנוכרים על פי ההלכה, בין אם אביהם יהודי ובין אם לא, מתערים היטב בחברה הישראלית, ובעיקר אחרי שירות בצה"ל, והם מתעתדים להינשא לבני זוג שהם יהודים גמורים. עלינו לעשות הכול מלהציל את עצמנו ממכת נישואי התערובת, שהיא מנת חלקם של היהודים בגלות. לא נוכל לעשות זאת אם לא נפעל ככל שנוכל לגיירם.

ג. גיור כהלכה - עלינו לעשות הכול שמי שבא להתגייר, יעשה זאת על פי ההלכה ולא בגיור רפורמי וכד'. המתעתדים להתגייר עלולים להגיע לשם אם אחרים יאירו להם פנים ואנו לא. עלינו לעשות הכול שהמתעתדים להתגייר ילמדו את יסודות האמונה, את יסודות ההזדהות עם אברהם, יצחק יעקב ובניהם, את משמעות הברית שנכרתה בין ה' לבינינו בהר סיני, את ההזדהות עם דורות של יהודים ששמרו במסירות נפש על יהדותם, וכמובן את המצוות העיקריות שהמתגייר חייב לקבל על עצמו כשהוא מתגייר.

הם לא יעשו זאת אם לא נאיר להם פנים, ואם הם יחשבו, שיזכו למאור פנים והבנה דווקא בחברה החילונית, שאינה דורשת מהם הרבה.

מה נדרש מאתנו?

הגיור בזמן הזה בארץ ישראל הוא אתגר המחייב את כולנו בהרבה מאמץ. חג השבועות אינו רק חג של מאכלי גבינה. הוא אמור להיות חג שיש בו חשבון נפש האם אנו נוהגים עם הגר כשם שנהג משה רבנו בחותנו, וכפי שנאמר (שמות יח,יב): "וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל־לֶחֶם עִם־חֹתֵן מֹשֶׁה לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים".האם אנונוהגים עם הגר כפי שנהג בועז ואנשי עירו ברות, וכמו שאמרו לו (רות ד,יא): "יִתֵּן ה' אֶת־הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל־בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל"?

המגיירים והעוסקים בכך זקוקים למשפחות מאמצות רבות, שיכניסו את המתגייר ואת המתגיירת לביתם בחגים ובשבתות ויראו להם תוכנו של בית יהודי אמתי. היש לכך הכנסת אורחים בדורנו גדולה מזו? היש לך דביקות גדולה מזו בדרכו של אברהם אבי האומה, שהיה מכניס אורחים ואביהם של גרים?

חג שבו נקבל על עצמנו מצווה יקרה זו הוא חג שיהיה לנחת לפני אבינו שבשמיים. אנו ניתן בכך גם חינוך ערכי נכון לילדנו.

ארגון רבני צוהר עוסק בכך לא מעט. בואו נושיט לו יד.

הרב יעקב מדן הוא ראש ישיבת הר עציון ומרבני צהר

המאמר הוא חלק מחוברת מאמרים של ארגון רבני צהר לקראת ההצבעה על חוק הגיור. החוברת, עם מאמרים של בכירי הרבנים בציונות הדתית, תחולק מחר (ו') בכל בתי הכנסת ברחבי הארץ