הרב לבנון בשו"ת: לרוצחי הנער הערבי מגיע עונש מוות

הרב אליקים לבנון קובע כי לרוצחי הנער הערבי מגיע עונש מוות. בשו"ת ל'כיפה' מסביר הרב: "אם רוצחים ערבי כפעולת תג מחיר יש רבים העלולים לראות בכך מעשה נקמה צודק וחייבים להוקיע זאת

חדשות כיפה הרב אליקים לבנון 07/07/14 15:07 ט בתמוז התשעד

הרב לבנון בשו"ת: לרוצחי הנער הערבי מגיע עונש מוות
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

הרב אליקים לבנון, ראש הישיבה באלון מורה ורב השומרון קבע אמש (א') כי יש לגזור גזר דין מוות על מי שביצע את הרצח של הנער הערבי מוחמד אבו חדיר כדי לקיים את מצוות "וביערת הרע מקרבך".

"לצערנו מתברר והולך כי יהודים הם אשר בצעו את רצח הנער הערבי", אמר הרב. "ההלכה היהודית איננה מרחמת, כאשר מדובר ברצח אכזרי. הן אם מדובר ברצח נערים יהודים, והן אם מדובר ברצח של נער ערבי".

לדברי הרב לבנון, "גם בעת אשר אין בית דין מוסמך להוציא פסק דין מות, כדוגמת הסנהדרין, יש פתח לבית דין של ישראל לגזור גזר דין מות על מי שביצע פשע ציבורי. הרוצחים אשר חטפו ורצחו את שלוש הנערים, ודאי יש חובה לגזור עליהם גזר דין מות".

הרב לבנון פרסם שו"ת בו הוא מסביר את עמדתו:

  1. מאימתי יהודי שהורג גוי חייב מיתה?

תשובה:יהודי שהורג גוי אינו חייב מיתה. אבל הרמב"ם (סנהדרין כד, ד') וכן השו"ע (חשן משפט סימן ב') כותבים, שיש סמכות לבית דין לגזור דין מות, גם על מי שלא חייב מיתה.

  1. אם כן, יש הרבה שאפשר לגזור עליהם דין מות?

תשובה:הדבר תלוי בשיקול דעת של בית דין, לפי הזמן והצורך. למשל, "מעשה באדם שרכב על סוס בשבת, וסקלוהו" מפני שראו בית הדין שהעם פרוץ בדבר. (רמב"ם שם)

  1. היום יש הרבה רציחות, ולא הורגים אף אחד. א"כ למה דוקא את הנערים שרצחו ערבי? וזה פעם ראשונה, לא כמו מקרי רצח רבים שהיו לאחרונה.

תשובה:כיום, ברור לכל אחד, דתי, לא דתי, שמאלני, ימני, שבעל אשר רוצח את אשתו, או סבא את נכדתו, או אב את שני ילדיו, זהו מעשה זוועה הראוי להוקעה. אין סכנה שיתרבו אבות אשר ירצחו את ילדיהם.

לעומת זאת, אם רוצחים ערבי, כפעולת תג מחיר על רצח שלשת הנערים היהודים, יש רבים העלולים לראות בכך מעשה נקמה צודק, ולשאוף לעוד ועוד פעולות כאלה.

לכן במקרי הרצח הרבים, אין לראות מצב ש"העם פרוץ בכך". אבל ברצח ערבי, יש חשש להתגברות התופעה, ולכן צריך לגדור פעולה זאת, גם ע"י עונש מות.

  1. אבל אולי באמת זה צודק, שצריך לרצוח כפעול נקמה?

תשובה:רצח אסור, ליהודים ולגויים כאחד. אחת משבע מצוות בני נח היא: לא תרצח.

פעולות של נקמה ותג מחיר, יכולות להיעשות רק ע"י מדינה, צבא, או כח ציבורי אחר, כדוגמת כוחות הבטחון על מרכיביהם. צריך לעודד את המדינה לנקוט יד קשה כנגד רוצחי יהודים, או נגד שולחי קסאמים, וכמו כן נגד זורקי אבנים. בכל אלו, נדרשת המדינה לפעול.

למדינה יש זכות לפתוח במלחמה, ולהרוס איזורים שלימים, כדוגמת החרבת שכונות בעזה, בגלל ירי אל יישובינו.

אנו, כיחידים, צריכים לדחוף את הממשלה, להחליט על צעדי ענישה כאלה, הכוללים גם פגיעות בנפש אויבינו.

ליחיד, אין כל זכות "לפתוח במלחמה".

  1. ואם יחיד מותקף - מה יעשה?

תשובה:ליחיד שמורה הזכות להגנה עצמית אם הוא מותקף.

"הקם להורגך השכם להורגו" היא זכות אלמנטרית של כל יחיד, המוכרת הן על פי דין תורה, והן על פי החוק במדינת ישראל, וגם בעמים נוספים. אם מאיימת על יחיד סכנה, ודאי שהוא רשאי להציל את עצמו, אפילו במחיר של הריגת התוקף. ולא משנה אם התוקף הוא יהודי או גוי.

אבל הזכות לפגוע באויב, לא מתוך הגנה עצמית, שמורה רק למדינה.

  1. האם יש תקדים לכך, שיהודי הוצא להורג בגלל הריגת גוי?

תשובה:מקרה כזה אינו מתואר במקורות. אבל כבר הזכרתי מקרה של יהודי שרכב על סוס בשבת, שזה רק אסור דרבנן, ועל כך הוציאו אותו להורג. חכמים מספרים גם על מקרה שקרה בבל, כאשר בת כהן עברה על ניאוף, והוציאו אותה להורג, בשריפה, בחו"ל. למרות שלא היתה בכלל סנהדרין, ובודאי לא בחו"ל. (סנהדרין נב, ב)

  1. אם כן, נגזר עלינו שימשיכו לחטוף, לרצוח, לירות עלינו, ולא נעשה כלום?

תשובה:אם נעשה כולנו יד אחת, ננהג לפי חוקי התורה, ונגביר את האהבה בין איש לרעהו, וניזהר מלפעול נגד התורה ונגד עם ישראל, כך הממשלה תקבל כח, ותמגר את אויבינו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן