איפה מותר לומר קדיש יתומה?

בעקבות פסק ההלכה שהתיר לנשים לומר קדיש יתומה במניין בבתי הכנסת, מפרסם ארגון הרבנים "בית הלל" רשימה של מקומות בהן מוזמנות נשים להשתתף בתפילה ולומר קדיש בציבור

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 09/07/13 13:54 ב באב התשעג

איפה מותר לומר קדיש יתומה?
Karen Chan 16-cc-by, צילום: Karen Chan 16-cc-by

אחרי שפסקו הלכתית בעד אמירת קדיש יתומה על ידי נשים בבתי כנסת, מרכזים בארגון הרבנים ”בית הלל“ רשימה כלל ארצית של בתי כנסת בהם יכולות נשים להשתתף בתפילה ולומר קדיש.

ברשימה המתעדכנת ניתן למצוא בשלב זה לא מעט בתי כנסת ברחבי הארץ. כך למשל בירושלים יכולות נשים לומר קדיש יתומה בבתי הכנסת ”קהילת שלם“, ”שירת גנים“ ובקהילת ידידיה. בתל אביב ניתן למצוא את בית הכנסת ”בית אל“ של הרב אריאל קונסטנטין וברעננה את קהילת ”אהל ארי“, ”נתיבות שלום“, ”כינור דוד“ וקהילת אריאל.

כזכור, הארגון פרסם באחרונה פסק הלכה שקובע כי מותר לנשים לומר קדיש יתומה בבתי הכנסת, במניין בו משתתפים גברים. בפסק ההלכה טענו ב“בית הלל“ כי ”אשה המחליטה לומר קדיש על הוריה, ראוי שתעשה זאת בהתמדה ככל שניתן, כנהוג לגבי גבר האומר קדיש על הוריו. נראה שאין מניעה שגם אשה שיש לה אחים תקבל על עצמה לומר קדיש, למרות שהפוסקים המאפשרים לומר קדיש דנו כולם במקרה בו אין לאשה אחים האומרים קדיש“.

רבני ”בית הלל“ קבעו כי ”על פי המקורות, יש תועלת רוחנית לנשמת הנפטר בכך שאדם אומר קדיש על הוריו. יש הסבורים שהדבר נכון גם כלפי אשה הרוצה לומר קדיש לעילוי נשמת אביה או אמה, כשאין לה אחים אחרים האומרים קדיש. לצורך אמירת קדיש יש צורך במנין גברים ואומרת הקדיש אומרת אותו מעזרת הנשים. היתומה יכולה לומר קדיש גם אם היא היחידה שאומרת קדיש, אך ראוי שאחד הגברים יצטרף לאמירת הקדיש אף אם איננו מחויב בכך“.