סגור

פרשת תצוה: וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים

ברור שלצורך השראת השכינה צריך לבנות משכן אבל אין הבנין הגורם העיקרי להשראת שכינה אלא רק מאפשר אותה. מהו הגורם העיקרי להשראת השכינה? מפניני הרש"ר הירש

הרב כרמיאל כהן
ט באדר התשפ
,
05 במרץ, 2020 22:34
דגם המשכן בפארק תמנע

דגם המשכן בפארק תמנעצילום: shutterstock

(לח) וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה עַל הַמִּזְבֵּחַ כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שְׁנַיִם לַיּוֹם תָּמִיד: (לט) אֶת הַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם: (מ) וְעִשָּׂרֹן סֹלֶת בָּלוּל בְּשֶׁמֶן כָּתִית רֶבַע הַהִין וְנֵסֶךְ רְבִעִית הַהִין יָיִן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד: (מא) וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם כְּמִנְחַת הַבֹּקֶר וּכְנִסְכָּהּ תַּעֲשֶׂה לָּהּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לַה': (מב) עֹלַת תָּמִיד לְדֹרֹתֵיכֶם פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה לְדַבֵּר אֵלֶיךָ שָׁם: (מג) וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי:

(מד) וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי: (מה) וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים: (מו) וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם: (פרק כט)

 

לאחר השלמת הציווים על הקמת המשכן וחנוכתו, וכניסת אהרן ובניו לכהונתם, מופיעה פרשת התמיד. מדוע? מדוע לא לדחות פרשה זו לחומשים הבאים שבהם נידונה העבודה במשכן? (ואכן פרשת התמיד מופיעה גם בבמדבר כח, א-ח).

הרש"ר הירש מציין שבקיום הציוויים שנזכרו מתחילת פרשת תרומה עד פרשת התמיד שבפרשתנו אין "כדי לממש את התכלית המובטחת של השכנת שכינת ה' בקרב העם". תכלית זו צויינה בתחילת פרשת תרומה: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (כה, ח), אבל העשייה עצמה אין בה די כדי להשרות שכינה. השראת השכינה תלויה דווקא בפרשת התמיד; כותב הרש"ר הירש:

"רק התמסרות העם יום יום אל חזון התעודה היהודית המתגלם במקדש, התמסרות הבאה לידי ביטוי על-ידי עבודת התמיד של הכהנים בתוך המקדש, משיגה את התכלית הזאת ועושה את המקדש למעון השכינה. זה תוכן הפסוקים לח-מו, המורים על הגשמת המטרה של כל בנין המקדש. מטרה זו לא הושגה אחת לתמיד על-ידי הקמת המקדש, היא רק נתאפשרה על-ידי כך. המטרה תושג רק אם המקדש יתמלא חיים ויעשה את פעולתו על-ידי מעשי ההתמסרות התמידיים של העם, כביכול נשימתו הלאומית של העם. זה טעם קרבן התמיד: התמסרות עולם של העם אל חזון תורת ה', שלשמו הוקם המקדש, חזון אשר הוא מטרת המקדש. משום כך בא הציווי על קרבן התמיד בהקשר ישיר עם קרבנות המילואים ובסמיכות הדוקה אליהם".    

 

המשכן הוקם לשם השראת שכינה בישראל כפי שנאמר בתחילת פרשת תרומה. מטרה זו חוזרת שוב בפרשתנו: "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים" (כט, מה). אולם, מציין הרש"ר הירש, אין השראת השכינה תוצאה של בניית המשכן – "מטרה זו לא הושגה אחת לתמיד על-ידי הקמת המקדש, היא רק נתאפשרה על-ידי כך". ברור שלצורך השראת השכינה צריך לבנות משכן אבל אין הבנין הגורם העיקרי להשראת שכינה אלא רק מאפשר אותה. ההגשמה של המטרה תלויה ב"התמסרות העם יום יום אל חזון התעודה היהודית המתגלם במקדש". רק עבודה יומיומית תגרום להשראת השכינה.

עבודת התמיד היא "התמסרות עולם של העם אל חזון תורת ה', שלשמו הוקם המקדש", והיא זו שגורמת להשראת השכינה. עבודת התמיד אמנם נעשית על ידי הכהנים ולא על ידי כלל הציבור, אך חייהם של הכהנים הוקדשו לשם ה' ולשם כלל הציבור בקרבנות המילואים (כפי שביאר שם הרש"ר הירש), וממילא עבודתם היא עבודת כל הציבור. מתוך הדברים מתבאר מיקומה של פרשת התמיד דווקא לאחר קרבנות המילואים.

נמצא אפוא שפרשת התמיד היא המימוש המובהק ביותר של מטרת המשכן, והיא זו ש"עושה את המקדש למעון השכינה".

06.03.2020

1. עולת התמיד = "עוולת " התמיד (משה אהרון עו"ד)

כי זה כל האדם 2
עולת התמיד = עוולת התמיד
06/03/2020 16:57:38


על קורבן התמיד שהוקרב פעמיים ביום נאמר :

"עֹלַת תָּמִיד לְדֹרֹתֵיכֶם פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי ה'

אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה לְדַבֵּר אֵלֶיךָ שָׁם: (מג)

וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי"

וכי למה נאמר : " עולת תמיד לדורותיכם"

ולא "חוקת עולם לדורותיכם"

אלא שעל פי חוקי העולם וטבעו

אין האל זקוק כלל ל"האכלתו " בבהמות

כדי להוועד עימו או להתקשר אליו.

והנה במילים "עולת תמיד"

ובתוספת המילה "לדורותיכם":

כיוונה התורה לרמז כי

בעומק הדברים.

עולה = עוולה .

עולת תמיד היא בבחינת

עוולת תמיד

אותה התלויה בדורותיכם .

לאמור : עד שיוכשר אותו הדור

של ימות המשיח

לאזור האומץ לבטל כליל

את כל הקורבנות

לביטול כל הקורבנות

דווח על תגובה לא ראויה
07.03.2020

2. לכל הנרעשים מ"החוצפה" ליצור משוואה בין עולה לעוולה (משה אהרון עו"ד)

כי זה כל האדם 2
התורה מבחינה בין אור של נצח לבין פולחן זמני של קורבנות [המנורה מכאן והמזבח מכאן]
07/03/2020 20:48:34
בס"ד.



בהמשך לרשימה קודמת על עולת התמיד ה = לעוולה.......

ראו מה נפלאה תורת אמת בדקויותיה

ובאבחנותיה בין העיקר לטפל

בין הנצח לאירעי .

הנה אם כן :



1. המקרא ביחס לאור המנורה במשכן: [ביטוי של נצח]

=================================

" וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר: לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד.

כא בְּאֹהֶל מוֹעֵד מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל-הָעֵדֻת, יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד-בֹּקֶר--לִפְנֵי יְהוָה:

חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם, מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל."



2. המקרא ביחס לעולת התמיד במשכן : [ביטוי של אירעיות]

==========================

" עֹלַת תָּמִיד לְדֹרֹתֵיכֶם, פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד לִפְנֵי יְהוָה, אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה, לְדַבֵּר אֵלֶיךָ שָׁם.

מג וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל; וְנִקְדַּשׁ, בִּכְבֹדִי. "



הדברים :

==============

הנה כי כן השוו לרגע בין :

"נר התמיד" [מקרא -1]

לעולת התמיד". [מקרא 2]

את נר התמיד המסמל את האור האלוקי

במושגים של נצח .- משהו מאותו האור הגנוז

ה"תמיד" הוא ביטוי לנצח נצחים

אשר בא לידי ביטוי במילם החזקות :

"חוקת עולם לדורותם מאת בני ישראל".

"חוקת עולם לדורותם ".

לעומת זאת ביחס ל"עולת התמיד" .

בכדי לבטא את אפס האופק של עניין הקורבנות .

הניסוח מסוייג והוא שונה ואחר

כמצוטט לעיל : "עולת התמיד לדורותיכם"

אין כאן לעניין הקורבנות :

את מילות הנצח :"עולם" ו "חוקה".

מכאן שהמילה : " תמיד"כשלעצמה.

אינה משקפת זמן בלתי פוסק

בבחינת נצח כאמור.

אלא מבטאת מין רוטינה חוזרת ונשנית .

של : דבר יום ביומו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתב"ג סגור צילום: Tomer Neuberg/Flash90

תקועים בחו"ל | השגרירות הפנתה אותנו לבקש אוכל מבית חב"ד

קרא עוד