פרשת תולדות | אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו

לדעת רבי יצחק עראמה בעל העקדה, אילו הייתה רבקה מספרת ליצחק על תכניתו של עשו להרוג את יעקב ויצחק היה מצווהו לברוח, העניינים היו עלולים להסתבך יותר. על התוכנית של רבקה שהצליחה

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 24/11/22 12:21 ל בחשון התשפג

פרשת תולדות | אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו
פרשת השבוע, צילום: pixabay

(מו) וַתֹּאמֶר רִבְקָה אֶל יִצְחָק קַצְתִּי בְחַיַּי מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת אִם לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת חֵת כָּאֵלֶּה מִבְּנוֹת הָאָרֶץ לָמָּה לִּי חַיִּים:

(ה) וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו:

(פרקים כז-כח)

בעקבות דברי רבקה ליצחק, שלח יצחק את יעקב לשאת אישה מבנות לבן. אלא שדברי רבקה הם תמוהים לכאורה, כפי שתמה רבי יצחק עראמה בעל העקדה: "והלא עת צרה היא ליעקב ולא עת מצוא אישה, ולמה לא הגידה לו דברי המשטמה כמו שכבר ידע סיבתה?". את הסיבה לתכניתו של עשו להרוג את יעקב ידע גם יצחק היטב, ואם כן מדוע לא סיפרה לו רבקה על התכנית כדי שיצווה את יעקב לברוח משם? מדוע העלתה רבקה תמורת זה את נושא הנישואין של יעקב כדי שיצחק יצווהו ללכת פדנה ארם?

אילו רבקה הייתה  מספרת ליצחק על תכניתו של עשו - העניינים היו עלולים להסתבך יותר

עוד יש לתמוה על אריכות הדברים המיותרת לכאורה בפסוק המתאר את יצחק השולח את יעקב לפדן ארם: "וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו". רש"י העיר על שלוש המילים האחרונות שבפסוק: "אֵם יעקב ועשו - איני יודע מה מלמדנו". מה הצורך לומר כעת שרבקה היא אימם של יעקב ועשו?

לשאלות אלו נדרש, כאמור, בעל העקדה, וכך הוא כתב: "ותאמר רבקה אל יצחק קַצתי כו'... סיבבה פני בריחת יעקב וצאתו מבית אביו לעניין לקיחת אישה ממשפחתו לא שילך כדמות בורח, לפי שהיציאה לכוונת בריחה יבעיר לב אחיו לרדוף אחריו או לשמור עברתו נצח. ולזה דיברה אל יצחק שידבר אתו ויצוה עליו על זה כדי שיראה שמצוות אביו תכריחהו".     

אילו הייתה רבקה מספרת ליצחק על תכניתו של עשו להרוג את יעקב ויצחק היה מצווהו לברוח, העניינים היו עלולים להסתבך יותר, כי בריחתו של יעקב הייתה גורמת לעשו לרדוף אחריו או להמשיך לכעוס עליו ("לשמור עברתו נצח" – על פי עמוס א, יא). לכן העלתה רבקה את נושא נישואיו של יעקב כדי שיצחק יצווה עליו לצאת מן הבית וללכת לפדן ארם אבל לא "כדמות בורח", ואז עשו יתייחס ליציאתו של יעקב לדרך לא כבריחה מפניו אלא כקיום מצוות אביהם לשאת אישה.

אדם שבורח מאדם אחר - יברח למקום שהוא מכיר ואין לרודף זיקה אליו

פרט נוסף שיעמעם את כוונת הבריחה של יעקב הוא היעד שאליו הולך יעקב, יעד המתואר כאמור באריכות: "וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו". ממשיך בעל העקדה: "יֹאמר שהלך במצוות אביו, וגם שהמקום אשר הלך שם היה שווה לשניהם, כי הוא בית אחי אמם, ומזה לא ניכר שהוא בורח כמו ההולך למקום שאין יד שניהם שווה בו".      

אדם שבורח מאדם אחר מסתבר שיברח למקום שהוא מכיר ואין לרודף זיקה אליו. אולם היעד של יעקב היה ביתו של לבן אחי רבקה, ורבקה הייתה אמו של יעקב וגם אמו של עשו, גם של הנרדף וגם של הרודף, ומשום כך לא ניכרת הבריחה של יעקב כי "המקום אשר הלך שם היה שווה לשניהם".  זוהי הסיבה, לדעת בעל העקדה, שהאריכה התורה לכאורה ללא צורך לציין שרבקה היא אמם של יעקב ועשו, כדי לבאר פרט נוסף מתוכניתה של רבקה להרגיע את המצב.

פעולת ההסחה של רבקה הצליחה

תכניתה של רבקה הצליחה כפי שמתואר בפסוקים האחרונים  של הפרשה (כח, ו-ט): "וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי בֵרַךְ יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וְשִׁלַּח אֹתוֹ פַּדֶּנָה אֲרָם לָקַחַת לוֹ מִשָּׁם אִשָּׁה בְּבָרֲכוֹ אֹתוֹ וַיְצַו עָלָיו לֵאמֹר לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל אָבִיו וְאֶל אִמּוֹ וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם. וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו. וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה".

וכתב בעל העקדה: "והכתוב מעיד שהועילה עצתה דכתיב "וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב ושלח אותו פדנה ארם וכו' וישמע יעקב וכו' וירא עשו וכו' וילך עשו וכו'", שנראה שכבר הסיח דעתו מהעניין הראשון אל העניין השני המחודש".

הפעולה שנקט עשו בעקבות יציאתו של יעקב לפדן ארם היא לקיחת מחלת בת ישמעאל לאישה, מה שמלמד שעשו לא ראה ביציאתו של יעקב לפדן ארם בריחה מפניו אלא ראה בה קיום מצוות אביהם לשאת אישה מן המשפחה ולא מבנות כנען. פעולת ההסחה של רבקה הצליחה: עשו "הסיח דעתו מהענין הראשון אל הענין השני המחודש", מלקיחת הברכות אל לקיחת אישה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן