לימוד הורים וילדים לפרשת שמות

במה שונה תיבת משה מתיבת נח ומדוע? כיצד הסביר פרעה לעמו את שנאתו לעם ישראל? לימוד שבועי להורים ולילדים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 02/01/13 11:55 כ בטבת התשעג

לימוד הורים וילדים לפרשת שמות

השאלות הקלות מסומנות בכוכבית

שאלות

  1. "וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם"- האם הוא היה באמת מלך חדש? *
  2. כיצד הסביר פרעה לעמו את שנאתו לעם ישראל? *
  3. "וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ"- מהי 'עבודת פרך'? *
  4. "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה" - מה פקד פרעה על שיפרה ופועה ומה הן עשו? *
  5. מדוע ציווה פרעה להרוג דווקא את הבנים?
  6. במה שונה תיבת משה מתיבת נח ומדוע?
  7. היכן רואים בפרשה שמשה היה מתאים להיות מנהיג?
  8. מדוע ד' התגלה למשה דוקא בתוך סנה בוער שלא אוכל?
  9. מהם שני האותות שהראה ד' למשה? מדוע דוקא אותות אלו הראה לו?

10. בדרכו של משה מצרימה נחש מבקש להמיתו. מדוע? וכיצד הצילה אותו ציפורה?

11. מדוע ד' מקשה את לב פרעה? *

12. פינת ההלכה- האם מותר להכות את החבר במקרה שהוא מרגיז אותנו? *

תשובות

  1. רש"י אומר שתי אפשרויות בשם רב ושמואל- "רב ושמואל נחלקו. אחד אמר חדש ממש. ואחד אמר, שנתחדשו גזרותיו"
  2. פרעה אמר לעמו שאם תהיה מלחמה על מצרים, עם ישראל ילחם במצרים עם האוייבים- "פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ", ולכן צריך שהם יהיו מעטים וחלשים ולא רבים וחזקים
  3. רש"י הסביר- "עבודה קשה המפרכת את הגוף ומשברתו". פירוש נוסף- עבודת גברים לנשים ועבודת נשים לגברים
  4. פרעה פקד- "בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה". והן סרבו לפקודתו - "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱ־לֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים"
  5. רש"י מסביר - "לא היה מקפיד אלא על הזכרים, שאמרו לו אצטגניניו שעתיד להוולד בן המושיע את ישראל"
  6. על מבנה תיבת משה כתב רש"י- "זפת מבחוץ וטיט מבפנים, כדי שלא יריח אותו צדיק ריח רע של זפת". אך מבנה תיבת נח-זפת מבפנים ומבחוץ, כדי שלא יכנסו מים בסערת המבול
  7. משה מכה את הרשע ומושיע את הצדיק למרות שזה סיכן אותו. הוא לקח אחריות והיה בעל גבורה. בנוסף, היתה לו ענווה, משה לא קפץ לקבל את תפקיד המנהיג, הוא הציע את אהרון לפניו, כדברי רש"י- "שלא היה רוצה ליטול גדולה על אהרן אחיו שהיה גדול הימנו ונביא היה"
  8. לסמל שכמו הסנה שלא אוכל כך כלל ישראל הם נצחיים ולא יתכלו לעולם. ברית ד' שומרת עלינו. ורש"י הוסיף שד' מסמל בכך שגם לו כואב כשלנו כואב, שהרי התגלה בתוך סנה, ובסנה יש קוצים- "סנה ולא אילן אחר, משום 'עמו אנכי בצרה'"
  9. מטה הנהפך לנחש, ויד מצורעת כשלג. רש"י פירש- רמז לכך שחטא בלשון הרע על ישראל שאמר שלא יאמינו לו. הנחש דיבר לשון הרע על הקב"ה בעץ הדעת, והעונש על כך הוא צרעת (כמו אצל מרים כשדיברה על משה)- "רמז לו שסיפר לשון הרע על ישראל ותפש אומנותו של נחש"

10. רש"י פירש שהסיבה היא משום שמשה התעכב במילת אליעזר בנו. ציפורה מלה מהר את אליעזר והנחש הלך- "לפי שלא מל את אליעזר בנו, ועל שנתרשל נענש מיתה. תניא אמר רבי יוסי: חס ושלום, לא נתרשל! אלא אמר משה- אמול ואצא לדרך? סכנה היא לתינוק עד שלשה ימים! אמול ואשהה שלשה ימים? הקב"ה צוני 'לך שוב מצרים'! אם כן, מפני מה נענש? לפי שנתעסק במלון שבדרך תחלה, כמבואר במסכת נדרים. והיה המלאך נעשה כמין נחש ובולעו מראשו ועד ירכיו, וחוזר ובולעו מרגליו ועד אותו מקום, הבינה צפורה שבשביל המילה הוא"

11. על מנת לעשות הרבה אותות שיוכיחו לעם ישראל ולעולם שד' הוא האלוקים

12. אסור, ואסור אפילו להרים יד בלי להכות- "וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ", ובאר רש"י- "אף על פי שלא הכהו, נקרא רשע בהרמת יד"

לימוד מהנה!