החגבים והדבורים

חטא המרגלים נוטה לתפוס את הכותרות בפרשה, אבל כדאי להתמקד גם בהמשכה, בחטא המעפילים. אם בחטא המרגלים הם לא רצו לעלות לארץ הרי שבחטא המעפילים הם התעקשו לעלות לארץ למרות ציווי הקב"ה

חדשות כיפה הרב ירון בן דוד 12/06/14 13:11 יד בסיון התשעד

החגבים והדבורים
הרב ירון בן דוד, צילום: הרב ירון בן דוד

חטא המרגלים נוטה לתפוס את כל הכותרות בפרשת שלח לך. אבל כדאי להתמקד גם בהמשך של הפרשה. מה שנראה כניגוד הגמור לחטא המרגלים הוא חטא המעפילים. אם בחטא המרגלים הם לא רצו לעלות לארץ למרות ציוויו של הקב"ה, הרי שבחטא המעפילים הם התעקשו לעלות לארץ למרות ציוויו של הקב"ה. התוצאה היא הרסנית: העמלקים והכנענים יורדים מההר ונלחמים בהם, וכאן מגיע הביטוי היחידאי: "וַיַּכּוּם וַיַּכְּתוּם עַד הַחָרְמָה". מה פירוש הביטוי הזה? (-נכון שהצבע כתום נמצא בכל מקום לאחרונה, אבל כאן הוא נראה ממש לא שייך...)

המפרשים מסבירים שזה מלשון כתישה. מדובר לא רק בהפסד במלחמה, אלא בתבוסה צורבת. התבוסה הזו תיצרב בזכרון של עם ישראל, כך שגם בדור הבא, כשיסכם משה את האירוע הזה הוא ישתמש באותם מלים ממש: "וַיִּרְדְּפוּ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר תַּעֲשֶׂינָה הַדְּבֹרִים וַיַּכְּתוּ אֶתְכֶם בְּשֵׂעִיר עַד חָרְמָה" (דברים א, מד). התוספת של משה בפרשת דברים היא דבר מעניין: מלחמת חרמה הצטיירה בעיני עם ישראל כמו תקיפה של דבורים. כל אחד יודע שהדבורים אינן מזיקות כל עוד אינך מתכוון להזיק להן. אבל אם תנסה להושיט את ידך אל תוך כוורת דבורים, להקה שלמה של דבורים יעוטו עליך ויעקצו אותך, גם אם זה יעלה להם במחיר חייהם. המדרש אומר שגם המלחמה הזו היתה כמו הכנסת יד לכוורת דבורים: "נעשה להם נס: כל מי שהרג אחד מהם, הוא מת בצדו". הכנענים והעמלקים משמשים עונש ולקח לעם ישראל, אבל הם עצמם מתים מיד. הרי אם הם היו מצליחים להביס את ישראל היה בזה מעין הוכחה למה שאמרו המרגלים, שאין בכוחנו להתמודד עם יושבי כנען. לכן עשה הקב"ה נס, שמוכיח שאילו רצה ה' היינו מנצחים אותם בקלות.

אבל בין אם היה פה נס ובין אם לא, עדיין התיאור של ההפסד הוא חריג. מלחמות רבות נלחם עם ישראל על ארצו. בחלקן הוא ניצח ובחלקן הוא הפסיד. אבל נדמה לי שזו המלחמה היחידה שבה מתוארת התבוסה בלשון כל כך בוטה: "ויכום ויכתום".

יכול להיות שיש רמז נוסף בעובדה שמלחמת חרמה נזכרת כמלחמה נגד דבורים. המרגלים, כזכור, בבואם לתאר את יושבי כנען, אמרו את המשפט הידוע: "וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". כנגד התיאור הזה באה התורה ומספרת לנו שיושבי כנען לא ניצחו את ישראל כמו ענקים, אלא דוקא כמו דבורים קטנות. הדבורה אפילו יותר קטנה מן החגב. גם הדבורה, כמו החגב, אינה מפחידה כל כך כשהיא באה לבדה. אבל כשאתה מושיט את היד אל תוך הכוורת, ופתאום נחיל שלם של דבורים רודף אחריך, אתה כבר מרגיש אחרת. גם החגב, כיצור בודד, אינו מפחיד את החקלאים. אבל כשהוא מגיע בצורה של ארבה, הוא בהחלט מפחיד. גם אילו נכון הדבר שהיינו בעיניהם כחגבים, עם ישראל היה צריך לזכור שהחגב יכול להיות מפחיד מאוד. אחת המערכות האחרות של עם ישראל כנגד העמלקים, היתה מלחמתו של גדעון. שם מופיע התיאור: "וּמִדְיָן וַעֲמָלֵק וְכָל בְּנֵי קֶדֶם נֹפְלִים בָּעֵמֶק כָּאַרְבֶּה לָרֹב" (שופטים ז, יב).

ההבדל בין החגב לדבורה הוא שהחגב מופיע בלהקות המוניות משום מקום, זורע הרס וחורבן וממשיך הלאה. הדבורה נמצאת בביתה, ומי שמנסה לפגוע בה בביתה - היא תתקוף אותו ותחזור לביתה. עם ישראל אמור להיכנס לארצו. זו היא ארץ אבותיו ונחלתו. הוא אמור להילחם על הארץ כמו דבורה ולא כמו חגב: "וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ" (שמות כג, כח). חטא המרגלים אינו רק העובדה שהם מפחדים מתושבי הארץ. חטא המרגלים נובע בראש ובראשונה מהתפיסה שאנחנו בסיפור הזה כמו החגבים - שבאים אל נחלה לא לנו. לכן, עונשם של בני הדור ההוא יהיה שהכנענים ייראו להם כמו הדבורים, שרק מגינות על הבית שלהם.

ידוע שאם "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים" - אם בעיני עצמנו אנחנו כמו החגבים שמשתלטים על ארץ לא לנו, הרי שההמשך הברור הוא "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". גם הגויים יחשבו שזו אינה הארץ שלנו. וכתוצאה מכך, כשהם יילחמו נגדנו, זה ייראה לנו כמו הדבורים שמגינות על הבית שלהם. אבל אם נשכיל להבין שזו היא נחלת אבותינו, ואילו הם 'כארבה לרוב', הרי שהתוצאה תהיה - כמו במלחמתו של גדעון, "וַיָּשֶׂם ה' אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ" (שופטים ז, כב) - שהגויים יילחמו אלה באלה, ואנחנו נשב בארצנו ובנחלתנו.

הכותב הוא רב בארגון "עשה לך רב" בקיבוץ בארות יצחק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן