פרשת שופטים | האחריות על המצב החברתי מתחילה ממנהיגות

למנהיגים ולמנהלים ישנה אחריות על המצב החברתי סביבם. ואם יש כשל - הם צריכים להביט במראה | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת שופטים

חדשות כיפה זיו אלול 17/08/23 12:23 ל באב התשפג

פרשת שופטים | האחריות על המצב החברתי מתחילה ממנהיגות
זיו אלול, צילום: טל שחר

"וְעָנוּ וְאָמְרוּ יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לֹא רָאוּ."

קל מאוד לשבת על כורסת המנהל, על כס ראש העיר או כל עמדה מנהיגותית אחרת, לנהל את החברה בראשה אתם עומדים, ולהניח שאם משהו בדרך לא מסתדר, זה באשמת האנשים שאינם מבצעים את תפקידם. זו גישה מוטעית. האחריות לכל כישלון של הפרט - הוא כישלון מנהיגותי. את התובנה הזו מעניק רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, בפירושו לפרשת השבוע.

פרשת השבוע פרשת שופטים: מודל ההנהגה היהודי הראוי

הפרשה עוסקת בהרחבה במודל ההנהגה היהודי הראוי, ומסיימת אותו בהנחיה מדהימה: איך להתייחס למצב בו נמצאה גופת הרוג, ואיננו יודעים מי הרוצח. לכאורה, צריך לתפוס את הרוצח, איש נאלח ושפל. אך במקום זאת מבצעים טקס שלם בו ההנהגה של העיר יוצאת למקום הרצח, ומצהירה ש"לא אנחנו ביצענו את הרצח". קצת מוזר, לא?

רבי יצחק עראמה מסביר כי אירוע כזה לא נובע בחלל ריק. הוא מעיד כמובן על חדלונו של הרוצח השפל אך יחד עם זאת זה מעיד גם על כשל הנהגתי. ההצהרה של הזקנים נועדה להוכיח כי הם לא כשלו בתפקידם. הדבר מאוד דומה בצבא: אל תאשים את השומר בשער, קח אחריות על מה שקרה מהכניסה לחברה ועד למוצר או השרות שלה.

פרשת השבוע פרשת שופטים: על אחריותו של מנהל

דוגמה מעולם משאבי האנוש שדומה לזה היא עזיבה של עובדים במחלקה מסוימת בצורה מוגזמת יחסית, או עזיבה של בכירים מאותה מחלקה. המנהל לא תמיד רואה את הבעיה ולא תמיד לוקח אחריות. חוץ משכר ותנאים, עובדים רוצים לעבוד עם מנהל שמעריכים, לומדים ממנו ושגם יודע איך להעריך אותם. כדי ללמוד על מה באמת עובד אפשר לעשות 360 ארגוני, שבו המנהל, העובד והקולגה באופן דיסקרטי משתפים, או בנוסף לתחקר עובדים שעזבו - ראיון עזיבה - אך לא מיד לאחריה. זו דרך נהדרת לתחקר וללמוד ודרך זה לבנות בארגון שריר של למידה ולקיחת אחריות.

מעמדו של מנהל הוא אדיר, ומשם גם האחריות שלו. על המנהיג לייצר אקלים חברתי נאות, כזה שאינו גורם למעידות בקרב החברה. ואם מצאנו כשל כזה, לפני שאנחנו מפנים אצבע מאשימה - עלינו לערוך בדק בית בהנהגה שלנו. כולי תקווה ותפילה שהמנהיגים שלנו ייקחו תמיד אחריות על החוסן שלנו כי להם השפעה גדולה על איך ייראה השלום בתוכנו. חובתם תמיד לשמר את מה שחשוב לאחר אבל שם דגש על המאחד, כי רק האהבה תנצח ושנהיה כולנו כמו החודש: אני לדודי ודודי לי.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"