פרשת פקודי: כוחה של אחדות

לאורך הפרשות רואים שבצלאל וחכמי הלב היו אלו שפיקחו על המלאכה ובנו את המשכן, ולא כל בני ישראל?

הרב הלל מרבצך
כח באדר א'
,
05 במרץ, 2019 11:20
הרב הלל מרצבך

הרב הלל מרצבךצילום: באדיבות המצלם

מלאכת המשכן מיוחסת לכלל ישראל?
בפרשתנו בסיום מלאכת בניית המשכן כתוב (שמות לט, לב): "וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ". ויש לשאול, לאורך הפרשות רואים שבצלאל וחכמי הלב היו אלו שפיקחו על המלאכה ובנו את המשכן, ולא כל בני ישראל?

בשם כל ישראל
ומתרץ ה"אור החיים" הקדוש (שמות לט, לב): "עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה והראה כי בני ישראל יזכו זה לזה. והתורה נתנה להתקיים בכללות ישראל, כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכו זה לזה".

מצוות "ואהבת לרעך כמוך"
ממשיך ה"אור החיים" וכותב שכל ישראל הם בעומק דבר אחד ממש: "ואולי כי לזה רמז באומרו (ויקרא י"ט, י"ח): "ואהבת לרעך כמוך", פירוש לצד שהוא כמותך כי בשלומו ייטיב לך, ובאמצעותו אתה משלים שלימותך. ואם כן אינו אחר אלא אתה עצמך וכאחד מחלקיך".

היכולת לקיים תרי"ג מצוות
ממשיך בעל "האור החיים" וכותב שבאופן זה כל אחד יכול לקיים את כל תרי"ג המצוות:

"ובזה מצאנו נחת רוח כי ה' צוה תרי"ג מצות, ומן הנמנע שימצא אדם אחד שישנו בקיום כולם. וזה לך האות כהן ולוי וישראל ונשים, יש מצות עשה בכהנים שאין מציאות לישראל לעשותם, ויש מצות לישראל שאינם בכהנים, וכן בלוים, וכן בנשים, ומה מציאות יש ליחיד לקיימם להשלים תיקון לרמ"ח איבריו ושס"ה גידיו אשר יכוונו להם, אלא ודאי שתתקיים התורה במחברת הכללות ויזכו זה מזה".

 המשכן נבנה בשם כל ישראל
ממשיך ה"אור החיים" וכותב שאף בניית המשכן כולה נעשתה בשם כל ישראל: "כינה לכולם יחד מעשה כולם הגם שמהם הביאו הנדבה מהם עשו מלאכה יאמר על כללותם שעשו הכל".

השראת שכינה
נראה שיסוד זה הובא דווקא בסיום מלאכת המשכן. מטרת בניית המשכן היא השראת שכינה על ישראל כפי שכתוב (שמות כה, ח): "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". השכינה שורה רק מתוך אחדות. וכדי שתהיה מלאכת המשכן ע"י כולם מוכרחים שכולם ייטלו חלק שווה בבניית המשכן. מלמד אותנו ה"אור החיים", שכשיהודי אחד מקיים מצווה, בעצם כולנו מקיימים את אותה מצווה.

לשם ייחוד
נראה שזו משמעות התפילה שאנו אומרים לפני קיום הרבה מצוות: "לשם יחוד... בשם כל ישראל".

וכתב ה''שפת אמת" (קדושים שנת תרנ''ב ד''ה בת''כ): "ואהבת לרעך כמוך'', אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה, כי הנה עיקר קיום תורה ומצוות הוא בכלל ישראל, שעל ידי הכלל זוכין אל הקדושה... ולכן צריכין לעשות כל מצוה בשם כל ישראל לבטל עצמו אל הכלל, ואז חל עליו שם שמים, כדכתיב ''אני ה'".

מצוות "ואהבת" לפני התפילה
וכן כותב האר''י ז''ל כפי שמובא בתחלת שער הכוונות (הביאו החיי אדם בכלל א' סימן ו'): "קודם שיסדר האדם תפילתו בבית הכנסת, צריך שיקבל עליו מצות ואהבת לרעך כמוך, ויכוון לאהוב כל אחד מבני ישראל כנפשו, כי על ידי זה תעלה תפילתו כלולה מכל תפלות ישראל ותוכל לעלות למעלה ולעשות פרי".

רק מכוח האחדות מתגלה כבוד ה'
רש"י כותב על הפסוק (דברים לג ה): "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל". ואומר רש"י ע"פ המדרש: "אימתי נקרא הקדוש-ברוך-הוא מלך? כשמתאחדים יחד שבטי ישראל - בהתאסף יחד באגודה אחת ושלום ביניהם - הוא מלכם, ולא כשיש מחלוקת ביניהם"

לסיום...

שנזכה כל ימינו לקיים את המצוות מתוך חיבור ואהבה לכלל ישראל, ומתוך כך נזכה להשראת שכינה בקרוב.

שבת שלום, הלל

05.03.2019

1. בשביל האחדות נבנו המקדשים ובשבילה נחרבו. ובשבילה ייבנה הבית השלישי והאחרון (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.

ג וַיַּעַשׂ, חֲמִשִּׁים קַרְסֵי זָהָב; וַיְחַבֵּר אֶת-הַיְרִיעֹת אַחַת אֶל-אַחַת, בַּקְּרָסִים, וַיְהִי הַמִּשְׁכָּן, אֶחָד. {פ}.
ויַּעַשׂ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת, חֲמִשִּׁים, לְחַבֵּר אֶת-הָאֹהֶל, לִהְיֹת אֶחָד.

עוד בשבח האחדות.
"משכן אוהל מועד" - לא בכדי מורכב היה משניים. גם משכן וגם אוהל מועד להיותם משוכללים יחדיו באחדותם לכלל : "מקדש".
שהרי מקום המקדש הוא מקום החיבור בין אלוהים לאדם.
מכאן אם כן המשכן מסמל את האלוהות שגם נאמר "ושכנתי בתוכם" .
ולכן יריעותיו של המשכן נרקסו בקרסים של זהב.
לא כן לגבי "אוהל מועד" המסמל במשוואה את האדם.
אותו שבהגדרה הוא כעין "אוהל אירעי" בעולם .
ואשר על כן,יריעותיו נרקסו בקרסי נחושת. לסמל את יסוד הנחישות הנדרש להם לחיי האדם להיות נחוש ונעול תמיד למגמת האחדות והחיבור
בין בני האדם .
מכאן לכאורה ברור גם מדוע התורה מדגישה לגבי שניהם :
גם לגבי המשכן וגם לגבי אוהל מועד שהיו הם ל"אחד".
שאי אפשר לו לחיבור בין אלוהים לאדם כשאין אחדות של "אחד" מול "אחד" דהיינו אחדות של "אחד" בשני אבריה של זו המשוואה.
והנה כשלא השכלנו לקיים לגבי אוהל מועד "אחד" ממלא גם המשכן לא היה לאחד. וכך נחרבו עד הנה שני בתי המקדש .
לעתיד בגאולת הקץ כשנשכיל להגיע לכלל אחדות הן בעבודת ה' והן באחדות האדם, בבחינת ה' אחד ושמו אחד, ייבנה הבית השלישי
ואזיי יכון לנצח נצחים.
נכתב על ידי Moshe.Aharon , 5/3/2019 09:30

דווח על תגובה לא ראויה
05.03.2019

2. יפה מאוד. הלוואי ונזכה (אבגד)

דווח על תגובה לא ראויה
05.03.2019

3. הלוואי שהעם יבין שזה הסוד ולא הפלגנות של המפלגות (פשוט העם)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ח"כ גדעון סער צילום: פלאש 90. אהרון קרון

גדעון סער עולה למתקפה: "עם נתניהו בראש - נמסור את השלטון לשמאל"

קרא עוד