פרשת פנחס: גדולתו של מנהיג היא בפרטים הקטנים

כמנהלים עלינו להבחין בצרכים של כל פרט בחברה ולתת להם את מה שהם צריכים, אחרת נגלה שאנחנו לא המנהיגים שלהם. כוחו של מנהיג הוא לעבור מרמת המאקרו לרמת המיקרו כמעט בו זמנית, ולהבין שהאחד תלוי בשני

חדשות כיפה זיו אלול 13/07/22 17:13 יד בתמוז התשפב

פרשת פנחס: גדולתו של מנהיג היא בפרטים הקטנים
זיו אלול, צילום: טל שחר

איך בוחרים מנהיג חדש וטרי במקומו של מנהיג ותיק ונערץ? כיצד ניתן לבחור מנהיג שאמור להחליף את היו"ר היוצא, שיזם, הקים ופיתח את החברה, כאשר כל דמות אחרת תיראה חיוורת ונעדרת כישורים ליד המגפיים של הבוס הגדול? אכן, אין ספק שלא נצליח לענות על כל הפרמטרים שהיו למנהיג היוצא. אבל על מה חשוב לשים לב ומהן הדגשים שבלעדיהם אי אפשר יהיה לזוז?

את התשובה לכך נמצא בפרשת פנחס, בתפילתו של משה – מנהיג, ענק הרוח, שהוביל את עם ישראל מאומה מדוכאת תחת המגף המצרי, לעם בן חורין המשועבד למלכות השם. בעת שמשה מבין כי זמנו קצוב, הוא החל מתפלל לאלוקים ומבקש ממנו להעמיד בראש הנהגת העם "איש אשר רוח בו". מנהיג שלא יהיה רק מנהיג מדיני, אלא "איש רוח", וזה ממש לא מה שנראה לכם.

החברה כולה היא בעצם מצבור אדיר של פריטים

רבי יצחק עראמה, פילוסוף ורב שחי בספרד בתקופת הגירוש, מסביר כי במילים "איש רוח" טמונה משמעות סמויה: הרוח היא בעצם הכוח הפועל בתוך איבריו של האדם. היא מחלקת נכונה את כוח החיים, את המזון ואת האנרגיה ברמת דיוק מיקרוסקופית ומדויקת, שרק היא מאפשרת לכל תא-חי שבגוף לפעול ולעבוד בשיתוף פעולה עם יתר התאים. כך הופכים מליארדי תאים לאורגניזם אחד הפועל כולו בבת אחת למטרת על נעלה וגבוהה.

כך למעשה החברה כולה היא בעצם מצבור אדיר של פריטים. כאשר כל אחד יכול לדאוג רק לעצמו ועל חשבון הזולת, זו עשויה להיות דרך חיים הרסנית, לפרט ולחברה. לעומת זאת, כאשר המשאבים הכלליים מתחלקים בצורה מאוזנת בין כלל הפרטים בחברה וכל אחד מקבל את הצורך שלו, הוא יוכל להפנות את עצמו למטרות העל של החברה.

יתכן שלזה מתכוון המדרש שמסביר את מהות "איש אשר רוח בו" במילים "שיכול להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד". כוחו של מנהיג הוא לעבור מרמת המאקרו לרמת המיקרו כמעט בו זמנית, ולהבין שהאחד תלוי בשני. להבין שאם העובד לא יקבל את מה שהוא זקוק, הוא עלול להפיץ רעל ולהפוך לנטל.

גדולתו של מנהיג היא בפרטים הקטנים, באנשים הקטנים. גם חברה ענקית מורכבת מהאדם הבודד ועוד אדם ועוד אדם. כמנהלים – עלינו להתבונן ולהבחין בכל אחת והאחד מהעובדים שלנו, ולנסות לבדוק האם אכן הוא קיבל את כל המשאבים שהוא זקוק להם, האם הוא סובל מחסר מסוים, האם מילאנו את מלוא החובות שלנו כלפיו? כך נבטיח מנהיגות טובה ורתימת כלל העובדים למטרת העל של החברה, וזה היה כוחו של יהושע, שהצליח לרתום את העם, ולכבוש את הארץ כולה.

דווקא בתקופות משבר, העובדים שכולם רוצים הם כאלו שיודעים ומוכנים לתפקד תחת "האלונקה", כאלו  שיש להם רוח חיים חיה, שמניעה את הארגון כולו. וכמו שמבעירים אש -העובדים האלו שמחויבים לך הם הראשונים לכל משימה. הם הגחלים שבהמשך יאפשרו את הדלקת האש הגדולה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן