פרשת נח פרשת נח| לפעמים הטוב יותר - 'הטוב מאוד', יכול להביא למבול

ככל שהעולם מתפתח ומתקדם, מרגילים אותנו לחשוב שכמה שיותר זה יותר טוב. בבית הספר 'טוב מאוד' הוא ציון גבוה יותר מרק 'טוב'. מצד שני, אחד האויבים הגדולים של הטוב הוא "היותר טוב" | על גבולות הטוב למאמר המלא

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 27/10/22 12:39 ב בחשון התשפג

פרשת נח| לפעמים הטוב יותר - 'הטוב מאוד', יכול להביא למבול
צילום: shutterstock

מי המתחרה הגדול ביותר של מכשיר האייפון החדש ביותר שיש בשוק?  מי המתחרה מס' 1 של הרכב החשמלי הכי חדיש שנוסע על הכבישים? התשובה מאוד פשוטה - הדגם הבא של אותו מכשיר או אותה המכונית הם יהיו המתחרים הגדולים ביותר של מה שיש כעת.

ככל שהעולם מתפתח ומתקדם, מרגילים אותנו לחשוב שכמה שיותר זה יותר טוב. יותר חדש, יותר גדול, יותר חזק, יותר מעודכן- תמיד "יותר זה יותר טוב". אולם, בתפיסת עולם שכזו, המבקשת כל הזמן את ה"יותר ויותר", חבויה סכנה גדולה המתגלה בפרשת השבוע שלנו- פרשת נח.

בבית הספר טוב מאוד היה ציון גבוה יותר מאשר "טוב", אבל המדרש נותן דווקא ביאור פחות סימפטי ל"טוב מאוד" ואומר שהוא יצר הרע.

בשבת שעברה קראנו בפרשת בראשית שהקב"ה ברא עולם טוב ושלם, ולאחר שסיים כל חלק בבריאה הוא אומר- "והנה טוב". עם סיום הבריאה כולה, כמה רגעים לפני כניסת השבת, מביט הבורא על הבריאה כולה, ומוסיף מילה אחת- "והנה טוב מאד".

הרב אסף הר נוי

הרב אסף הר נוי צילום: ללא

בבית הספר טוב מאוד היה ציון גבוה יותר מאשר "טוב", אבל המדרש נותן דווקא ביאור פחות סימפטי ל"טוב מאוד" ואומר שהוא יצר הרע. המילה "טוב" לפי המדרש, היא יצר הטוב, אבל המילה "מאד" היא יצר הרע, משום שהיא מבטאת את היותר טוב ובזה כבר יש סכנה וקלקול.

מים, עם כל טובם ונחיצותם לבריאה הם חייבים גבול והגדרה

כידוע, אחד האויבים הגדולים של הטוב הוא "היותר טוב". לעיתים, דווקא יכולת הבחירה בין טוב למה שיותר טוב ממנו מביאה את האדם לבלבול, חוסר שלוה, ובעיקר לחוסר מנוחת הלב ממה שיש לו תחת ידיו. ה"מאד" מייצר תרבות שמחפשת עוד- עוד מגוון, עוד שדרוגים ועוד חידושים. כמובן שהם כשלעצמם לא תמיד רעים, אך כשהם מובילים את האדם לחיפוש תמידי של ה"יותר", זה כבר מסוכן ועלול להוביל לאובדן השמחה ממה שיש, מן הקיים. 

וזהו, אולי, היה חסרונם של בני דור המבול שבפרשתנו. הם חיפשו עוד ועוד, וניסו להגיע למעבר למה שבידם. ממונם האישי לא סיפק אותם ולכן הם פשטו ידם בגזל ובחיפוש אחר ממונם של אחרים. גם משפחתם לא הספיקה להם ועל כן הם יצאו מגדרם ופרצו בענייני עריות, כדי להשיג עוד ועוד.

וזה גם כן הלקח אותו רצה הקב"ה להעביר להם כשהביא את המבול. גם מים, עם כל טובם ונחיצותם לבריאה, חייבים גבול והגדרה. גם דבר חיוני ויסודי, אם ינסה לצאת מגדרו ולהשיג עוד יותר וטוב יותר- הדבר יוביל להרס וחורבן. לכן הביא הקב"ה את המים "הטובים", והסביר לעולם כולו, שלפעמים הטוב יותר, הטוב מאוד, יכול להביא למבול.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו", וראש בימ"ד "מבקשי פניך", ירושלים