פרשת מקץ: הבחנה ניהולית הפכה אסיר עולם לאיש הכי חשוב במדינה

למרות שמחובתו של מנכ"ל לתת אמון בעובדיו ולהעניק להם מרחב תמרון, ישנן הזדמנויות שבהם מוטל עליו לפעול ולעבוד בעצמו ולהבטיח את דיוק הביצוע והשלמת הביצוע | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת מקץ

חדשות כיפה זיו אלול 22/12/22 15:09 כח בכסלו התשפג

פרשת מקץ: הבחנה ניהולית הפכה אסיר עולם לאיש הכי חשוב במדינה
צילום: טל שחר

כמנהלים, אנחנו נתקלים לא פעם באתגרים מורכבים, אשר היינו מאוד שמחים אם היה לצידנו יד ימין או סמנכ"ל שהיינו יכולים להסיר מעצמינו את הטיפול בהם, ו"לזרוק" אותו עליו. מצד שני, לעיתים יהיה זה לא אחראי להעביר טיפול בבעיה קריטית למישהו אחר.

מנהל אינו יכול לעשות הכל לבד. בדיוק בשביל זה הוא מנהל אנשים אחרים. מאידך, לא בכל דבר ניתן לסמוך על אנשים אחרים, ישנם דברים קריטיים שהמנהל צריך לעשות בעצמו. כיצד מנהל יכול לדעת שהוא מסוגל לתת אמון במישהו אחר, ומתי הוא נדרש ליישם דברים בעצמו?

יוסף מציע למנות "איש חכם ונבון" כדי לפתור את משבר התבואה

התבוננות בנאומו הקצרצר של יוסף - אסיר ועבד, ובעוד עשר דקות המשנה למלך של הגדולה באימפריות באותה תקופה, מלמד אותנו את הקו המנחה. כאשר יוסף מובהל מבית הסוהר לפתור לפרעה את חלומו, ואז הוא מתריע בפני המלך כי ממלכתו עומדת בפני משבר תבואה אדיר, הוא גם מציע לו תכנית ליישום: להפקיד "איש חכם ונבון" שיהיה מופקד על התכנית הזאת.

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר שיוסף מבקש לענות בדיוק על האתגר הזה: מצד אחד, לפנינו בעיה כבדת משקל, שהישרדות הממלכה-החברה תלויה בה. מצד שני, זהו אירוע גדול מכדי שהמלך יבצע אותו בעצמו.

מה עושים? כאן אנחנו מגלים מינוי  בשם חדש: "משנה-למלך". או אם נקביל זאת לעולם העסקי סמנכ"ל או משנה למנכ"ל -זהו לא עוד שר, כמו מגוון השרים שכבר מצאנו בממלכת פרעה. כאן מדובר על אדם שפועל כמעט מתוך המשרד של המלך. המלך מבקר ועוקב בשבע עיניים, ומוודא שהיישום נכון, מקצועי, יעיל, ואינו פוגע במה שהוא לא צריך לפגוע ושמייצג את דעת המלך ואת "הרוח שלו".

יש לטפל בדילמות מורכבות לבד או באמצעות צוות מיוחד

יוסף הבין כי ישנם שני סוגי אתגרים שבהם רק המנכ"ל פועל בעצמו: אירוע שעתיד החברה כולה תלוי בו, או אירוע שהידע המקצועי נמצא רק אצל המנהל. טיפול ברעב שנמשך שבע שנים עונה על שתי ההגדרות הללו, ולכן הוא מציע את המודל החדש לפרעה.

פרעה, מוקסם מהמשפט הזה, כמו מעוד אלמנטים שאותם שוזר יוסף בנאומו, ובהם הוא מפגין הבנה מעמיקה לכלל הבעיות וכמו כן הבנה לפתור דברים, והוא ממנה את יוסף למשנה למלך. גם כשאנחנו נצבים בפני דילמות מורכבות, אסור לנו להשליך אותם כלאחר יד. עלינו להכנס לעובי הקורה ולטפל בהם. לבד, או עם צוות שנמנה במיוחד עבור זה מטעמנו.

בקורונה למשל לכל מנהל או מנכ"ל היתה תחושה דומה, שזו תקופה שבה נדרשה מנהיגות וקבלת החלטות לעתים גורליות, לעתים בלקיחת סיכון על כיוון מסוים תוך הבנה שאין ברירה אלא לקבל החלטות, כמו למשל בכל הקשור לעבודה מהבית, האם להצטמצם גם כאשר יש צמיחה, איזה מוצרים לשמר ואלו לעצור, ועוד.

קורונה או משבר 2008 או המשבר הנוכחי מגייסים את המנהלים להתעמק, ללמוד את הפרטים, להבין את התמונה ויחד עם הצוות הצמוד להתמודד עם המציאות החדשה והמורכבת ולהוביל לפתרון.

לסיום, יוסף מצטייר כמי שלא ויתר על הדרך שלו ועל האמונה שלו, ומצליח תמיד להיות חיובי ויצירתי בדרך שלו אל הפיסגה. השבוע איבדנו חבר, שגם הוא תמיד היה מלא שמחת חיים, אוהב כל אדם, סקרן, ונלחם בגבורה, עד שהמחלה הארורה לבסוף הכריעה אותו. המאבק שלו הוכיח שוב כמה הוא היה גיבור - אלון אגינסקי ז״ל יהי זיכרו ברוך.

הכותב הוא יזם ומשקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול"