פרשת מקץ: איך אפשר לשלב ולא להישאר ברווז?

כולנו רוצים לשלב את תחומי הרוח והחומר, אבל איך בעצם עושים את זה בצורה מאוזנת ונכונה? בפרשה אנו למדים מיוסף איך לשלב את התורה יחד עם חיי החומר והיום יום

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 22/12/22 14:44 כח בכסלו התשפג

פרשת מקץ: איך אפשר לשלב ולא להישאר ברווז?
צילום: shutterstock

כולנו רוצים לשלב, להיות גם וגם. גם משפחה וגם עבודה, גם קודש וגם חול, גם תורה וגם עבודה ועוד ועוד. אחת הסכנות הגדולות בשילוב היא שבסוף נצא ברווזים. כאותו משל מפורסם על הברווז שהוא יודע גם לרוץ ביבשה, גם לשחות במים וגם לעופף, אבל את כולם הוא עושה גרוע. כך גם בדרך כלל כשבני אדם מנסים לשלב ולגעת בהכל- זה מוביל לכך שעושים הכל לא מספיק טוב.

אבל יש כאלו שיודעים מה המתכון והדרך לשילוב הנכון. כאלו שיודעים כיצד הנגיעה בכמה צדדים במקביל לא מחלישה או מכחישה את הכוחות האחרים, אלא הכל מתווסף בהרמוניה אחדותית המובילה לשלמות הכוחות.

יוסף מבטא שלמות בשילוב החול עם הרוח והקודש

איש כזה היה יוסף הצדיק, אשר בפרשתנו קופץ מהבור העמוק של בית הסוהר המצרי להר הגבוה של המשנה למלך מצרים והופך להיות הדמות המשפיעה ביותר בעולם הגדול.

יוסף שזכה לכינוי "הצדיק" המחובר לשמו, מבטא סמל של שלמות הנוגעת בצדדי חיים הפוכים- בחול ובחומר יחד עם שמירת הרוח והקודש. יוסף מכתיב מדיניות כלכלית עולמית מחד ושומר על נאמנותו לבית אביו ולאמונתו מאידך.

ייחודיות המכבים: לחימה יחד עם שמירה על קדושת המחנה

וזה בעצם היה גם ייחודם של המכבים- החשמונאים- שילוב נדיר בין אחיזת החרב ולחימה אמיצה ללא חת בשדה הקרב, יחד עם שמירה על קדושת המחנה ושאיפה להדלקת הקודש פנימה המתבטאת בהדלקת המנורה בבית המקדש.

נדירים הם האנשים שבאותה היד בה אחזו את החרב, זכו גם להדליק את המנורה בבית המקדש, נדירים הם האנשים שיכולים לחבר ולתפוס משני העולמות מבלי שזה יבוא על חשבון זה, אלא דווקא יחזק וישלים.

והדמויות הגדולות הללו, מהוות עבורנו, דור התחיה בארץ ישראל כסמל ואות על כך שאפשר להיות שייך גם וגם מבלי להיות "ברווז". שאחיזה נאמנה בדרכי אבותינו ואמונתם רק תוסיף לנו כוח ביכולתנו לחלוש ולהופיע על כל צדדי החיים כולם.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו", וראש בימ"ד "מבקשי פניך", ירושלים.