כי תשא: כיצד לומדים להיות מנכ"לים?

ישנם דברים שלומדים באקדמיה, ויש דברים שרוכשים רק בחיים האמיתיים. היצמדות למנטור תזניק את מיומנויות המנהיגות שלכם | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת כי תישא

חדשות כיפה זיו אלול 09/03/23 10:33 טז באדר התשפג

כי תשא: כיצד לומדים להיות מנכ"לים?
צילום: shutterstock

בואו נודה, לא נולדנו עם כל המיומנויות והכישרונות אצלינו. מי שיצר את האנושות, פיזר את היכולות השונות לבני אדם שונים, אבל הוא העניק לנו את הכלי הכי חשוב: ללמוד ולרכוש גם את מה שעדיין איננו יודעים. אבל גם ללמוד - צריך לדעת איך. 

יש למידה שמתמקדת בספרים, יש למידה באקדמיה, ויש למידה בסדנאות. הצד השווה בכולם שהצד המלמד בוחר את מה הוא רוצה להעביר לך - וגם איך להעביר לך. אבל מסתבר שבחיים, כמו בחיים, יש המון דברים בשטח האפור שאף אחד לא טורח ללמד אותך. ולא רק "איך ללחוץ יד כמו אנשי עסקים". את זה לומדים לא באקדמיה, את זה לומדים ישירות מהמנטורים שלנו.

בפרשת השבוע מתוארת התמסרותו של אדם אנונימי יחסית עד כה, יהושע בן נון, למנהיג הוותיק - משה. ארבעים שנה מאוחר יותר, יהיה זה יהושע, שזוכה בינתיים לתואר "נער", להחליף את משה בהנהגה הרוחנית, הצבאית והמדינית, להיכנס בראש העם לארץ כנען ולכבוש אותה.

זיו אלול

זיו אלול צילום: טל שחר

מה היה כוחו של יהושע? מסתבר כי היו חכמים ממנו באותו הדור, כותב רבי יצחק עראמה, רב ופילוסוף משפיע בתקופת גירוש ספרד. אולם ליהושע היה כח אחר, שאין לו תחליף: השהות הצמודה למשה. כך הוא יכול היה ללמוד ממנו דרכי הנהגה, תגובות למצבים שונים ודברים רבים נוספים שלא לומדים בשום בית מדרש ובשום אקדמיה.

רבי יצחק עראמה מצטט את דברי חז"ל האומרים (בבלי, מסכת ברכות) "גדולה שימושה (של תורה) יותר מלימודה", כלומר יש יותר כח לשמש תלמידי חכמים ולשהות בקרבתם - מאשר ללמוד את התורה. היכולת שלנו ללמוד מעצם הנוכחות לצידו של אדם רוחני, גבוהה יותר מאשר ללמוד את התורה עצמה. כך נלמד סדרי עדיפויות, סדנדרטים של התנהגות, ועוצמה רוחנית.

וככה גם בעסקים. לא משנה כמה נלמד, כי תמיד לומדים,עדיין שום דבר לא יחליף את המנטורים. את היכולת שלנו ללמוד מאנשים מנוסים וותיקים. שכבר נכוו, ניסו, כשלו והצליחו. למידה שכזאת תהיה מכפיל כח אדיר ליכולות שלכם ותהפוך אתכם למנהיגים שאתם רוצים להיות.

לפעמים מתלבטים אם לקחת תפקיד מסוים, השכר, התנאים הם מרכיב חלקי, מרכיב משמעותי הוא מי המנהל הישיר שלי, כמה אני יכול ללמוד ממנו מקצועית, האם הערכים והמידות שלו הם כאלו שאני רוצה לספוג ולהנחיל על עצמי. 

לא מעט ארגונים משקיעים ובצדק בתוכנית מנטורים של הארגון בין הנהלה בכירה להנהלת ביניים ולפעמים גם לוקחים פלטפורמה חיצונית עם מנטורים שמלווים ומכוונים. 

הכלים, ההכוונה, ההשקעה חשובים מאוד אבל הכי חשוב הוא כוח הרצון שלנו לרצות ללמוד ולשאוף תמיד להשתפר.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול"