"יש ערכים שאי אפשר להעביר ולהטמיע גם באלף שיעורי תורה" | פרשת וילך

מעמד הקהל הוא אחד המצוות היותר חשובות , המעמד המיוחד והעוצמתי, נועד כדי לפעול על כל שותפיו, ובמיוחד על הילדים הקטנים שהגיעו, ולהטמיע בתוכם ערכים חשובים ומשמעותיים | למאמר המלא

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 29/09/22 19:14 ד בתשרי התשפג

"יש ערכים שאי אפשר להעביר ולהטמיע גם באלף שיעורי תורה" | פרשת וילך
צילום: Gershon Elinson/FLASH90

את הדברים הכי גדולים ומשמעותיים שלמדנו בחיים, לא קיבלנו או למדנו בשנות הלימוד בבית הספר, וגם לא באקדמיה או בספרים. את הזכרונות הכי עמוקים שלנו, אלו שמשפיעים עלינו במודע או בתת מודע כמעט בכל החלטה, קיבלנו דרך אירועים מיוחדים וחוויות עוצמתיות שלקחנו בהם חלק, והם אלו שנצרבו והשפיעו עלינו בצורה העמוקה ביותר.

למקום הזה במוח, המקום בו צרובות החוויות המיוחדות והמרוממות של חיינו, מכוונת התורה כשהיא מצווה אותנו בפרשתנו על מעמד "הקהל". המעמד המיוחד והעוצמתי, נועד כדי לפעול על כל שותפיו, ובמיוחד על הילדים הקטנים שהגיעו, ולהטמיע בתוכם ערכים חשובים ומשמעותיים.

הנשיא ה-6 של מדינת ישראל קרא את הפסוקים מול המוני ישראל במעמד הקהל

התורה מצווה על כל ישראל לעלות להר הבית, אחת לשבע שנים, ממש בזמן הזה בו אנו נמצאים כעת, בחג הסוכות של מוצאי שנת השמיטה, ולהצטופף כולם בהר הבית, יחד עם הילדים הקטנים, כדי להקשיב למנהיג העם, למלך, הקורא פסוקים מהתורה.

עם הקמת המדינה החל ניסיון לחדש את המעמד המרומם, ביוזמת הרב הראשי לישראל דאז- הרב הרצוג, שלא שיער באותם הימים ששלושים שנה אחרי כן יעמוד בנו- חיים הרצוג, נשיאה השישי של מדינת ישראל, ויקרא את פסוקי התורה מול המוני ישראל באחד ממעמדות הזכרון ל"הקהל".

אך אם נחזור לאחור וננסה קצת לרדת לפרטיו של המעמד המיוחד והמרגש הזה, נראה שברמה ה"מעשית" וה"פרקטית" האירוע היה הרבה יותר מורכב מכפי שהוא נראה ונתפס.

את הערכים הגדולים והחשובים האלו, אי אפשר להעביר ולהטמיע גם באלף שיעורי תורה

נסו לדמיין רבבות אנשי ישראל נדחקים כולם בהר הבית, כשילדים בכל הגילאים רצים בין הרגלים ומרעישים, ומול אותו המון רועש עומד המלך, על גבי אצטבת עץ זמנית וצועק את פסוקי התורה, כשאפילו רמקול אין בידו. היכולת לקלוט את הדברים היוצאים מפיו כמעט בלתי אפשרית, וכאן נשאלת השאלה לגבי פשרו של מעמד זה, ומדוע בו מצווה התורה, בשונה מאירועים אחרים, להעלות גם את הילדים הקטנים?

התשובה לכך חבויה במטרה לשמה נתכנסו במעמד הקהל זה. מטרת המעמד לא הייתה בכדי ללמד תורה, אלא כדי לחולל זעזוע ורגש פנימי בקרב משתתפיו ביחס לתורה, לעם ישראל ולמנהגיו.

המהלך הגדול הזה, של ההליכה לירושלים, ההגעה להר הבית, הצפיפות וההתרגשות הפשוטה של יחד שבטי ישראל- צרב בתודעתם של כל המשתתפים את החשיבות שיש בחיבור של כולם יחד, את גודלה וערכה של התורה שהייתה נקראית במעמד, ואת הכבוד הגדול אותו יש לתת למלכות הישראלית.

את הערכים הגדולים והחשובים האלו, אי אפשר להעביר ולהטמיע גם באלף שיעורי תורה, היסטוריה או אזרחות, ורק מעמד יוצא דופן זה יכול היה לדלג על כל העטיפות, ולחדור הישר פנימה לליבות האנשים.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת אדרת אליהו, וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה ירושלים