פרשת ויחי: אילו כישורים חשובים בבחירת מנהל?

איזה סוג עובד תרצו ללהק לחברה שלכם, ואלו כישורים ניהוליים אתם דורשים מהם? יעקב אבינו, בבחירת מנהיג לעם ישראל, מלמד אותנו על מה באמת צריך להסתכל | זיו אלול עם דבר תורה לפרשת ויחי

חדשות כיפה זיו אלול 04/01/23 12:19 יא בטבת התשפג

פרשת ויחי: אילו כישורים חשובים בבחירת מנהל?
צילום: טל שחר

גיוסי עובדים ובחירת האדם המתאים לתפקיד, ובוודאי לתפקיד מפתח, דורשת השקעה, מאמצים ומשאבים רבים. במקרים כאלה, קל מאוד להיכנע לכוחות הדוחפים אותנו לכיוון המקצועי. כלומר, לבחור אדם בעל ידע בתחום, ניסיון ניהולי וכישורים מקצועיים מוכחים. אין בכך כל רע, אבל זה לא מספיק.

פרשת השבוע מתארת את ברכותיו של יעקב, אבי האומה, ל-12 בניו. תוך כדי הברכות הוא מתאר את תפקידו הייחודי של כל שבט על פי אופיו וכישוריו הרוחניים. וזה מעניין, כי דווקא יעקב, זה שבכל כוחו התאמץ לקנות את הבכורה מאחיו, עשיו, מנשל את ראובן הבכור מתפקידו כמלך ומנהיג האומה.

ראובן הפסיד את המנהיגות בגלל מידת החיפזון

וזה למרות שיעקב מכתיר אותו בתואר "כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עוז". אולם לצד זאת, מבקר אותו יעקב על כי "פחז כמים". ביאור המילים, מסביר רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, הוא שראובן נושא בתוכו את מידת החיפזון. גם אם באופן עדין ודק, בסיסמוגרף העדין והרגיש השמור לבחינת אנשים רמי מעלה, עדיין חיפזון זה לא יאפשר לו להוביל ולהנהיג את העם.

שמעון ולוי, הבאים בתור, איבדו גם הם את כס המנהיגות וההובלה, ובגלל סיבה הפוכה: אם ראובן פעל בחיפזון, המעיד על קלילות יתר, שמעון ולוי, בהוציאם להורג את אנשי העיר שכם, הוכיחו כי לאחר שהתקבע אצלם תפיסה מסויימת, הם התקשו לצאת ממנה ולשבור אותה. היה להם קושי לומר "שגיתי, עכשיו מחשבים מסלול מחדש." קושי רגשתי משפיע על התנהגותו של כל אדם, בוודאי על מנהיג.

יהודה, הרביעי באחים, זכה בהובלה, במנהיגות ובמלוכה. ראוי לזכור, אנחנו מדברים על גדולי האומה, אנשים משכמם ומעלה, שעיצבו את דמותו של העם היהודי לדורותיו. הביקורת עליהם היא בעדינות הנחוצה לבחון אנשים רמי מעלה. יחד עם זאת, נוכל להעתיק את צוואתו של יעקב, להבין אלו אנשים אנחנו רוצים שיהיו אצלנו בחברה: אנשים שקולים, מיושבים, חושבים פעמיים, ויחד עם זאת, מסוגלים לומר טעיתי, לא מתאהבים מידי ברעיון שלהם, ומסוגלים להודות על האמת.

היכולת להודות בטעות היא גדולתו של המנהל

איזה מנהל לא טועה? מי נכשל, לא יודע הכל? כולנו. לי עצמי יצא פעם לקבל החלטה שהתבררה כשגויה לפני ארבע שנים בניהול הפריסה הגלובלית. היא גם הייתה חפוזה, ומעבר לזה, לקח לי זמן להבין שזו הייתה טעות. לאף אחד מאיתנו לא פשוט להגיד: טעיתי, נכשלתי, אני לא יודע, תסביר לי. השריר שצריך לעבוד עליו הוא לא בהכרח זה שקל לנו לעבוד איתו, בדיוק כמו אימון בחדר כושר.

אבל חשוב לזכור שה-DNA של חברה נקבע לא פעם על פי המנהיג העומד בראש הארגון, והוא צריך לעשות הכל כדי לאזן את מה שהוא טוב בו, עם מה שהוא צריך לעבוד עליו, לטובת הצלחת הארגון כולו. ולסיום ספר בראשית, אאחל בברכה הנאמרת גם בבית הכנסת "חזק, חזק ונתחזק!".

 

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר ״אבות הניהול״