פרשת ויגש: כיצד ליצור אמון בקרב העובדים?

אולם מנהל טוב לא שואף להגיע למצב שבו הוא מצליח "לגבור" על התירוצים, אלא הוא רוצה להיות במקום שבו לעובד תהיה שקיפות מלאה כלפיו | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ויגש

חדשות כיפה זיו אלול 30/12/22 11:52 ו בטבת התשפג

פרשת ויגש: כיצד ליצור אמון בקרב העובדים?
זיו אלול, צילום: טל שחר

העובדים שלנו הם גם חכמים וגם מתוחכמים. מנהל יודע להרגיש מתי העובד באמת מתמסר לעבודה, ומתי הוא ממציא תירוצים כדי להשתמט. מנהל טוב לא שואף להגיע למצב שבו הוא מצליח ״לגבור״ על התירוצים, אלא הוא רוצה להיות במקום שבו לעובד תהיה שקיפות מלאה כלפיו.

איך מגיעים למצב כזה? כדי למצוא תשובה נעיין בהתנהלותו של יוסף, מנהיג האימפריה המצרית בתקופת השפל הגדול של שבע שנות הרעב. מחסור, מטבע הדברים, מוציא מאנשים את החלק הפחות נעים שבהם. הוא גורם להתמרמרות ומוביל להתמרדות. ואם כך בתחילתו של מדבר, מה תגידו על השנה השלישית, לאחר שהעם המצרי כבר קנה בכל כספו תבואה מאסמי התבואה האדירים שאגר יוסף.

כיצד הוביל יוסף את העם למצב כזה של שקיפות ואמון מוחלטים?

היינו מצפים לראות הפגנות ענק, וקריאות, שלא לומר דרישות מיוסף, לפרנס אותם חינם, על פי אמנת רעמסס המאוחרת או משהו כזה, שאוסרת על מלך להרעיב למוות את אזרחי ממלכתו.

להפתעתנו, לא זו בלבד שהמצרים לא יצאו להפגנות, אלא הם עוד הגיעו ליוסף עם הצעה הוגנת במיוחד: תקנה אותנו לעבדים, ותקנה את הקרקעות שלנו, ובתמורה לכך תן לנו תבואה. כיצד הוביל יוסף את העם למצב כזה של שקיפות ואמון מוחלטים?

הם הבינו שקמה פה ממשלה שעובדת עבור העם, ועם כזו ממשלה עובדים בהגינות

את הסוד מגלה רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש. הוא כותב כי יוסף הוכיח במעשיו, ולא פחות מכך, במחוות שלו, את האהבה הכנה שלו לעם. הוא ניהל את התקציב בצורה אחראית, מאוזנת ובמשורה, אבל הוא גם הפגין חום, אהבה וקרבה, אחריות וחמלה בסבר פנים יפות ובדרך ההתנהלות.

וכך, למרות שלעם היה "קייס" לתבוע את התבואה חינם, שכן זו אחריות של הממלכה לדאוג לנתיניה, עדיין הם הציעו שהמלך יקנה את קרקעותיהם, ואותם עצמם לעבדים. הם הבינו שקמה פה ממשלה שעובדת עבור העם, ועם כזו ממשלה עובדים בהגינות. לא מעלימים מיסים או נכסים, כי הם מבינים שבסופו של דבר זה משחק לטובתם.

מנהלים ומנהיגים נדרשים לשדר לא רק יושרה ואמינות, אלא בעיקר אכפתיות

גם מנהלים ומנהיגים נדרשים לשדר לא רק יושרה ואמינות, אלא בעיקר אכפתיות, חמלה ורגש לעובדים כי העובדים יקרינו בחזרה את האמון הזה, וירתמו את מלוא המשאבים והאנרגיות שלהם בחזרה לחברה.

בחברות הייטק הדרך ליישם את זה דומה בכל הקשור למענק אופציות. לא מעט חברות וגם בחברות שיצא לי להיות מעורב הענקת אופציות שהיא בעצם שותפות מלאה בחברה מהרגע הראשון ולא באמת משנה באיזה דרג. ברגע שאתה מחבר את כולם זה יוצר לא רק תחושת שותפות והגינות אלא אכפתיות אמיתית לרצון של החברה שתהיה חלק וזה לחלוטין מטבע מדרבן ולכן כל מנהל ומנהיג חייב למצוא דרך לרתום מתוך אמונה בהם ובדרך שלהם ושל החברה שהם חלק ממנה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ״ל Periapt ומחבר הספר ״אבות הניהול״