"אבא לפעמים צריך לומר לא": כשהקדוש ברוך הציב גבולות למשה רבנו

בכניסה לארץ ישראל מתפלל משה רבנו 516 תפילות כדי לנסות ולהכנס לתוך ארץ ישראל אך נענה בשלילה. כך שאפילו למשה רבנו הקב"ה מציב גבול ברור- גבולות הארץ המובטחת. ואיך זה מתקשר להורים לילדים בחופש הגדול?

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 10/08/22 12:55 יג באב התשפב

"אבא לפעמים צריך לומר לא": כשהקדוש ברוך הציב גבולות למשה רבנו
צילום: shutterstock

חמש מאות וחמש עשרה תפילות, כמניין "ואתחנן", התפלל משה רבינו כדי לנסות ולהיכנס לארץ אפילו לזמן קצר, ואף על פי כן בקשתו סורבה.

דברים רבים ניתן ללמוד מפסוקים ספורים אלו המתארים מציאות המוכרת גם לנו ממהלך חיינו. כמה פעמים היינו כל כך קרובים ובסוף לא הצלחנו. כמה פעמים כל כך רצינו ובסוף סורבנו ולא קיבלנו, כמה פעמים ניסינו וניסינו ולא השגנו. כל זאת ועוד מנקודת מבטו של משה, שקיווה, ציפה, התפלל וייחל, ובסוף לא זכה.

המשפט המכונן- "אבא יכול לומר לא", מקבל משמעות עמוקה יותר כשאנו עוסקים בסירובו של הקב"ה לבקשתו של משה רבינו

אולם, אחד הלימודים הגדולים מפרשיה זו מגיע דווקא מהצד השני, מנקודת מבטו של הקב"ה, עד כמה שאנו מסוגלים לתפוס ולהשיג. המשפט המכונן- "אבא יכול לומר לא", מקבל משמעות עמוקה יותר כשאנו עוסקים בסירובו של הקב"ה לבקשתו של משה רבינו להכנס אל ארץ ישראל, המופיעה בפרשתנו.

אם נלך צעד קדימה נוכל אף לדייק את המשפט ולומר- "אבא לפעמים צריך לומר לא".

אחת הסוגיות הקשות שאיתה מתמודדים הורים, בעיקר בימי החופש שאנו עומדים בשיאם, היא סוגיית ה"גבולות" אל מול הילדים ובני הנוער. ה"חופש" נתפס כתקופה ללא גבולות, בה מותר לעשות הכל. אחרי ה"שעבוד" ו"העבדות" הקשה של ימי השגרה שבתקופת הלימודים, מגיעים ימי החופש בהם נראה הכל כמותר ואפשרי.

גם מול משה רבנו מגיע הקב"ה ומציב גבול ברור- גבולות הארץ המובטחת, אותם לא זכה ולא יזכה לעבור משה בכל ימי חייו

אל מול תפיסה זו, ניצבים רבים מההורים חסרי אונים ולעיתים אף המומים כיצד בניין חינוכי עליו הם עמלו וטרחו כה רבות הולך ונשחק לנגד עיניהם. וכאן מגיעה בדיוק אמירתו של הקב"ה בתחילת פרשתינו, אל הנביא הגדול והאהוב שלו- משה רבנו. זהו הנביא שזכה לדיבור ישיר ותמידי, זהו האדם שזכה לעלות לשמים ולאחוז בכסא הכבוד, וזהו האיש שזכה לעדות מפי הגבורה כי אין עניו ממנו על כל פני האדמה.

גם מולו מגיע הקב"ה ומציב גבול ברור- גבולות הארץ המובטחת, אותם לא זכה ולא יזכה לעבור משה בכל ימי חייו.  אכן ימי החופש יש בהם פתיחות, וקלות יתר בהרבה מהבחינות שיותר מהודקות ושמורות בימים השגרתיים והרגילים של השנה. זה טוב, חיובי, ואפילו חשוב ובונה רבות באישיות של הילדים ושל כולנו. אך עם זאת יש מקום גם בתקופה זו לגבולות נכונים ובריאים, מה כן ומה לא, לאיפה נכנסים ואיזה גבול אי אפשר לעבור.

בסופו של דבר, הגבולות מדייקים, משמחים ומהווים מעין חיבוק שמחד הוא מקיף ומגדיר, ומצד שני הוא מבסס ומקרב את הקשר והקרבה. וכך צומח ונבנה לו קשר נכון וחיובי, כך נבנית האהבה.

הרב אסף הר נוי-רב קהילת אדרת אליהו וראש בית מדרש מבקשי פניך, גילה ירושלים