פרשת בהר: לשחרר את הטבעיות

השבת, השמיטה והיובל מזכירים לאדם לא להגזים בעשיה שלו, לא להפריז בניסויי גרעין והנדסה גנטית מתוחכמת, לזכור שיש נקודה חיובית של עוצמת חיים גם בזרימת הכוחות של הטבע.

חדשות כיפה הרב יאיר שטראוס 16/05/19 10:56 יא באייר התשעט

פרשת בהר: לשחרר את הטבעיות
צילום: shutterstock

מה יש לנו נגד הכאוס? נגד הטבע הפראי, המשוחרר? החברה המודרנית מעריצה את הטכנולוגיה המתוחכמת, אבל שכחה את הטבעיות, את הלהט הנפשי, שאין לו עדינות ונימוס, אבל הוא מכיל בתוכו את לוז החיים, פריצת הגבולות, שיא היצר מצד אחד ושיא הקדושה מצד שני.

מי שהתחיל את הריסון הטכנולוגי הוא אלוהים, הוא החליט להתערב בתוהו ובוהו, לעשות מניפולציה בכוחות הטבע, כדי להוציא מהם אדמה, מים, חיות ואנשים. אבל לאחר שישה ימים אפילו אלוהים עצר את עצמו, הפסיק את ההתערבות בטבע, כדי לתת מקום לעוז החיים להמשיך ולפעול בטבעיות. אמנם יש יצור אחד, האדם, שעדיין ממשיך את אותה מגמה, לצמצם ולסדר את המציאות, לחרוש, לנטוע, לבנות ערים וממלכות. עד שבסופו של דבר הוא עלול לחנוק ולכווץ אותה לחלוטין.

השבת, השמיטה והיובל מזכירים לאדם לא להגזים בעשיה שלו, לא להפריז בניסויי גרעין והנדסה גנטית מתוחכמת, לזכור שיש נקודה חיובית של עוצמת חיים גם בזרימת הכוחות של הטבע. מידי פעם צריך האדם לשמוט את לפיתתו החונקת בטבע ולאפשר לחיים לפעול. במקום הפנימי והחופשי ביותר נמצאת גם חווית הקודש. במעמקי הנפש, במקום שאיננו שכלי ומובן, שוכן הלהט העמוק של האדם לשלמות פורצת גבולות, געגוע הפנימי לאין סוף. זו חוויה פלאית שאיננה יכול לנהל את מעשי האדם באופן יום יומי, אבל מהווה נשמה לשאר פעולותיו. זהו מקור האמונה הטבעית שאיננה זקוקה להוכחות ופלפולים.

בגלות הפכה הדת להיות "טכנולוגית", הכל מוסדר לפרטי פרטים, אין לחרוג בשניה אחת מזמני התפילה או מכמות האכילה שצריך כדי לברך. חיי הדת הפכו להיות במידה רבה מעקב סזיפי אחרי דקדוקי מעשים שונים, עד שקשה למצוא בהם התלהבות וגעגוע אל הקודש. בארץ ישראל יש צורך למצוא מחדש את האמונה הטבעית, הרצון לקרבת אלוהים. השבת, השמיטה והיובל, מכוונות אותנו להתחבר מחדש אל הטבע, לחוש את כוחות החיים הפשוטים, למצוא את השירה הפנימית שרוצה קדושה, שלמות ואלוקות ונותנת משמעות לכללים המוגדרים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן