פרשת בהר: שער החמישים

המספר שבע חוזר על עצמו 5 פעמים בפרשייה, ומעורר אותנו לחשוב מה משמעות המספר 7, וכיצד הוא קשור לשנת היובל. המהר"ל מסביר שהמספר 7 מציין את הקדושה שבטבע

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 11/05/22 15:06 י באייר התשפב

פרשת בהר: שער החמישים
חיטה בשדה, צילום: pixabay

בפרשתנו מופיע הציווי לקבוע את שנת ביובל אחר שבעה מחזורים של שבע שנים בשנת החמישים (ויקרא כה, ח-יא):

"וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה: וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם: וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ: יוֹבֵל הִוא שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה תִּהְיֶה לָכֶם לֹא תִזְרָעוּ וְלֹא תִקְצְרוּ אֶת סְפִיחֶיהָ וְלֹא תִבְצְרוּ אֶת נְזִרֶיהָ". 

המספר שבע חוזר על עצמו 5 פעמים בפרשייה, ומעורר אותנו לחשוב מה משמעות המספר 7, וכיצד הוא קשור לשנת היובל. המהר"ל מסביר שהמספר 7 מציין את הקדושה שבטבע. יש לכך דוגמאות שונות:

  • היום השביעי הוא שבת, הוא נותן לכל השבוע את הקדושה.
  • ישנם 7 ימים בחגים: פסח, סוכות (ובשבועות יש שבעה ימים להקריב את קורבנות החג).
  • 7 שבועות בספירת העומר.
  • החודש השביעי של השנה (תשרי) נותן הקדושה לכל השנה כולה ע"י חגי תשרי (ראש השנה, יו"כ וסוכות).
  • שבעה קנים יש במנורה. ששה מערכות יש בלחם הפנים יחד עם השולחן זה 7.
  • כל 7 שנים שמיטה.
  • כל 7 שמיטות מגיע היובל.

המהר"ל מבאר שהמספר 7 מבטא את הקדושה שבטבע, משום שיש במציאות 6 כיוונים (צפון, דרום, מזרח, מערב, למעלה ולמטה) ויש את נקודת האמצע שנותנת את החיות לכל הכיוונים, וזה הקדושה שטבע שהוא המספר 7.

המהר"ל מוסיף שהמספר 8 (שבא אחרי 7) מבטא את הקדושה שמעל הטבע, וכן המספר 50 שהינו המספר אחרי 49 (7 שבעיות). יסוד זה מתגלה במספר מצוות שונות:

  • ברית המילה היא ביום השמיני לבטא שהקדושה של היהודי היא מעל הטבע.
  • הקדושה של ארץ ישראל היא גם מעל הטבע, לכן אחרי 7 שמיטות (7*7=49) באה שנת יובל שנת החמישים שהיא קדושה שמעל הטבע ביחס לארץ ישראל (בה האדמות חוזרות לבעליהם).
  • הקדושה של התורה היא מעל הטבע, וזה חג השבועות חג מתן תורה, שבה אחרי 7 שבועות, יום אחד של קדושה שמעל הטבע, יום החמישים, יום מתן תורתנו הקדושה.

ניתן לראות מכאן שהקדושה שמעל הטבע באה לידי ביטוי: בעם ישראל (ברית המילה), בארץ ישראל (מצוות יובל) ובתורת ישראל (יום מתן תורה). המשולש המיוחד והעצמתי.

ישנם 49 שערי טומאה, ו-49 שערי קדושה. זה מה שיש בטבע עצמו, אפשר לקדם את החיים ואפשר חלילה לטמא את החיים. מעל 49 שערי הקדושה יש את השער החמישים, שהוא מבטא את הקדושה שמעל הטבע. זה משמעות החמישים שערי בינה.

שנזכה בקרוב לאיחוד הקדושה שמעל הטבע: כשעם ישראל בארץ ישראל ישמור את תורת ישראל.