פרשת בהעלותך: נבחרת ישראל עשתה היסטוריה במונדיאליטו, איך זה קשור לניצוץ האלוקי?

נבחרת הנוער של ישראל עושה היסטוריה באליפות העולם עד גיל 20 בארגנטינה, הרבה בזכות המאמן אופיר חיים, איך זה מתקשר לנר התמיד שהודלק במקדש ולרבי מלובביץ'?

חדשות כיפה אוהד רז 31/05/23 12:56 יא בסיון התשפג

פרשת בהעלותך: נבחרת ישראל עשתה היסטוריה במונדיאליטו, איך זה קשור לניצוץ האלוקי?
צילום: shutterstock

פרשת בהעלותך: אופיר חיים מהווה מעין אבא ומדריך לשחקנים הצעירים

כמו שישנם שחקנים אייקונים בתולדות הספורט, ישנם גם מאמנים רבים שהפכו לאגדה עוד בחייהם. ישנם כאלה שממש שינו את המשחק, כמו קרויף וה"טוטאל פוטבול" או פפ גוואדיולה והטיקי-טקה. ישנם כאלה שפשוט זכו להישגים רבים גם מבלי לעשות מהפכות, (פרגוסון ביונייטד או ג'ון וודן ב UCLA, לדוגמא) או ששרדו כל כך הרבה שנים במועדון עד שפשוט הפכו להיות מזוהים אתו (דייגו סימאונה באתלטיקו מדריד). יש, מצד שני, מאמנים שזכו בתארים רבים אבל לא קיבלו פרגון בכלל. פיל ג'קסון מהשיקגו בולס או פט ריילי בלייקרס הם דוגמא מצויינת. עליהם אמרו שהם רק צריכים לנפח כדור ולתת לג'ורדן או למג'יק לעשות את שלהם והכל יסתדר כבר לבד. כמובן שזה לא נכון וגם למאמנים של שחקנים גדולים יש הרבה עבודה.

אפשר להסתכל על אופיר חיים, מאמן נבחרת העתודה שמצליחה מעל ומעבר באליפות העולם עד גיל 20 וכבר הגיעה עד רבע הגמר. בלי הרבה הצלחה באימון קבוצות, כשאיבד את הכוכב הראשי כי החליטו לשמור אותו לנבחרת הבוגרת (אוסקר גלוך) ושינו בכלל את מקום הטורניר בגלל שאינדונזיה לא הסכימה לארח את נבחרת ישראל- הוא מהווה מעין אבא ומדריך לשחקנים הצעירים והם כולם מעידים עד כמה הוא חשוב להצלחתם ולהצלחתם הנבחרת בכלל. למאמן טוב יש כל כך הרבה כובעים, ביחוד בגיל צעיר ולא סתם משווים מאמן למורה וכמו שאומרים "מורה טוב, מורה לחיים"- ככה בדיוק גם אם המאמן. נאחל בהצלחה רבה לנבחרת וגם את ברזיל אפשר לנצח והשמיים הם הגבול! 

פרשת בהעלותך: אנחנו צריכים לקחת את הניצוץ האלוקי


בפרשה שלנו יש הרבה נושאים מעניינים אבל היא נקראת על שם הדלקת הנרות של אהרון, לכאורה פעולה טכנית ולא ממש משמעותית. כותב הרבי הריי"צ מלובביץ' בלוח "היום-יום" שלו לגבי הפרשה שלנו שבני ישראל הם כמו נרות. הנר כלול מכלי, פתילה, שמן ואש. הנר הכי טוב לא יוכל להאיר אם לא יהיה את הניצוץ שידליק אותו. לכל יהודי יש את הנפש הבהמית שהיא כמו גוף הנר. כמו שהוא מושך בעצם את הלהבה למטה, למרות שכל רצונה הוא לעלות למעלה, גם אם על ידי כך היא תתנתק מהפתיל ותכבה- היא עדיין שואפת למעלה והוא מקרקע אותה.

אנחנו צריכים לקחת את הניצוץ האלוקי שבכל אחד ולהכות בנפש הבהמית עד שהיא תדלק ותוציא לאור את הפוטנציאל שלה. כמו שמאמן טוב יכול לראות את הפוטנציאל שיש בילד צעיר ולדעת לכוון אותו להגיע רחוק וגבוה כך גם הכהן בזמן ההוא, או הרב בימינו, צריך לדעת לראות את הפוטנציאל האלוקי שיש בכל יהודי ולדעת לכוון אותו למקומות הנכונים על מנת שיוכל להיות הצורה הטובה ביותר של עצמו שהוא יכול להיות. לכן השתמשה התורה בפועל "להעלות" ולא סתם "להדליק" כי זה מה שצריך לעשות לכל יהודי באשר הוא.