פרשת בהעלותך: מי אתה חובב החביב?

מיהו חמיו של משה - חובב או רעואל? שאלה מאתגרת במיוחד. הרב הלל מרצבך עושה סדר בקשר המשפחתי של יתרו ומשה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 30/05/18 16:37 טז בסיון התשעח

פרשת בהעלותך: מי אתה חובב החביב?
הרב הלל מרצבך, צילום: באדיבות המצולם

מי הוא החותן?

בפרשתנו מופיע פנייתו של משה אל חובב לצורך בקשה שיישאר עמם במדבר (במדבר פרק י, כט): "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי, חֹתֵן מֹשֶׁה".

וצריך לברר מלשון הפסוק, מי הוא חמיו של משה - חובב או רעואל? מלשון הפסוק כאן ניתן להסביר גם כך וגם כך.

שאלה זו היא מאתגרת במיוחד, משום שישנם עוד שני פסוקים הנראים סותרים סביב שאלה זו: פסוק אחד שמשמע ממנו שרעואל הוא חמיו של משה, כפי שמופיע בסיפור המפגש של משה עם בנותיו של יתרו (שמות ב, יח): "וַתָּבֹאנָה אֶל רְעוּאֵל אֲבִיהֶן וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ מִהַרְתֶּן בֹּא הַיּוֹם". ומאידך, ישנו פסוק בספר שופטים בסיפור של יעל וסיסרא שכתוב שם שחובב הוא חותן משה (שופטים ד, יא): "וְחֶבֶר הַקֵּינִי נִפְרָד מִקַּיִן מִבְּנֵי חֹבָב חֹתֵן מֹשֶׁה".


הסבר א' - רעואל הוא סבא של ציפורה

כדי לענות על שאלה זו, רש"י מבאר אצלנו בפרשה (במדבר י, כט): "חובב - הוא יתרו, שנאמר (שופטים ד, יא) "מבני חובב חותן משה", ומה תלמוד לומר (שמות ב, יח) "ותבאנה אל רעואל אביהן", מלמד שהתינוקות קורין לאבי אביהן אבא".

לפי הסבר זה, רעואל לא היה אביה של ציפורה אלא סבא שלה. הקושי בהסבר זה שכתוב "רְעוּאֵל אֲבִיהֶן", ומדוע התורה לא כתבה "רְעוּאֵל סבם"?


הסבר ב' – ליתרו היו שבע שמות

עוד אפשר ליישב, על פי דברי רש"י שמביא על פי חז"ל, שליתרו היו 7 שמות, ובתוכם היה גם חובב וגם רעואל. כך כותב רש"י בפרשת יתרו (שמות ד, יח): "ושבעה שמות היו לו רעואל, יתר, יתרו, קני, חובב, חבר, פוטיאל".

באופן זה מתורץ הסתירות בין הפסוקים השונים, אך הקושי המרכזי הוא הפסוק אצלנו בפרשה, שכתוב: "לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל", אם כן חובב הוא בנו של רעואל, וקשה לומר שזה אותו אחד. וצריך לומר שגם לאבא של יתרו וגם לבן (יתרו) קראו רעואל, וגם זה קצת קשה. 


הסבר ג' -  יתרו הוא אחיה של ציפורה ונקרא גם חובב

ר' אברהם אבן עזרא (במדבר י, כט) הבין אחרת. להבנתו, חובב הוא אכן יתרו, אך הוא אח של ציפורה, ולאביהם של ציפורה ויתרו קראו רעואל. לשיטתו, המילה "חותן" הכוונה כאן לגיס: "והנה חובב הוא בן רעואל, והנה הוא אחי צפורה... ואם יטעון טוען כי הכתוב אמר על יתרו "חותן משה", יש להשיב: כי דרך המקרא לקרוא אבי הנערה ואחיה חותן, והעד: לחובב בן רעואל המדיני חותן משה, וכבר נתברר שחובב אחי צפורה, וקראו חותן משה". 

אך גם הסבר זה קשה לענ"ד, שהרי כתוב "חותן" ומדוע שהתורה תקרא לגיס חותן?


הסבר ד' – חובב הוא בנו של יתרו

בחיל ורעדה, אנסה להציע הסבר נוסף לענ"ד. רעואל הוא אביה של ציפורה (חמיו של משה), ושמו גם יתרו. וחובב הוא בנו של רעואל (יתרו), כפי שכתוב בפרשתנו: "חֹבָב בֶּן רְעוּאֵל". לפי זה, חובב הוא אחיה של ציפורה, וגיסו של משה. וכעת הפסוקים מתיישבים, וגם הסיפור מתיישב: יתרו חזר לביתו, כפי שמסופר בפרשת יתרו, וחובב בנו נותר במדבר יחד עם בני ישראל, ואליו פונה משה.

אלא שקשה על הסבר זה, מהפסוק בספר שופטים בשירת דבורה, שמשמע שם שחובב הוא חותן משה (פרק ד, יא): "וְחֶבֶר הַקֵּינִי נִפְרָד מִקַּיִן מִבְּנֵי חֹבָב חֹתֵן מֹשֶׁה". 

וצריך ליישב את הדברים על פי פסוק נוסף בתחילת ספר שופטים (פרק א, טז): "וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים", בפסוק זה אנו רואים שקיני היה חותן משה, ואכן אחד משמותיו של יתרו הוא קיני. 
לפי זה הפסוק משירת דבורה מתיישב על ידי הנחת חלוקתו לפסוקיות כך: "וְחֶבֶר הַקֵּינִי, | נִפְרָד מִקַּיִן מִבְּנֵי חֹבָב, | חֹתֵן מֹשֶׁה", המילים "חֹתֵן מֹשֶׁה" מתייחסות למילים "וְחֶבֶר הַקֵּינִי", ולא לשם "חֹבָב". וידוע שבשירה ישנן פעמים רבות פסוקיות בתוך השירה. ומשמעות המשפט הוא כך: שמשפחות "חבר הקיני" נפרדו ממשפחות "קין מבני חובב", וקיני היה חותן משה.

וכעת הכול מתיישב בשלום, חובב היה אחיה של ציפורה, ונשאר במדבר על אף שאביו חזר לארצו, וביקש משה רבנו ממנו שיישאר עמם אף שאביו כבר הלך קודם לכן.