פרשת בא מציגה: כך נרתום את מלוא מרצם של העובדים לעשייה

למרות שיש פערי מעמדות והשכלה בין העובדים, אנחנו עדיין נדרשים להנגיש להם את רמת המעורבות שהם מסוגלים להכיל | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת בוא

חדשות כיפה זיו אלול 26/01/23 20:33 ד בשבט התשפג

פרשת בא מציגה: כך נרתום את מלוא מרצם של העובדים לעשייה
צילום: shutterstock

לא מעט הזכרתי בטור הזה את החובה של המנהלים לשתף את העובדים בכל תהליך קבלת ההחלטות, ובוודאי את מטרות העל, החזון והמיזם של החברה.

אולם גם בשלב הזה ראוי להדגיש כי יש פערים בין עובדים שונים. הסמנכ"ל מם הסתם אמור לדעת יותר או תחומים אחרים מאשר מנהל פרויקט ואיש שטח לא אמור לדעת כמו מנהל בדרג ביניים. זה נכון, ועדיין עלינו לשתף אותם כפי מידת הרלוונטיות אליהם וכפי היכולת שלהם לחוש שותפים.

התירוץ של "זה לא תחום הידע שלו/שלה ולכן היא/הוא לא יבינו" - לא רלוונטי. שלא לדבר על מנהלים שבטוחים שכל החכמה נמצאת רק במוחם, ואף אחד אחר לא צריך, וגם לא מסוגל להבין אותם.

מה שהם לא ימכרו לעובדים, הם בטח לא יצליחו למכור ללקוחות

אני זורם איתם. אין לי ספק שמנהל או יזם מסוגלים להגיע לרמות הבנה מסוימות שהם לא בהכרח מסוגלים לחלוק עם אחרים. אבל יחד עם זאת, נדרש מהם לקחת לפחות חלק מהרעיון הגדול, לפשט אותו, ו"למכור" אותו לעובדים שלהם.

מה שהם לא ימכרו לעובדים, הם בטח לא יצליחו למכור ללקוחות. בדיוק כפי שאנחנו למדים בפרשת השבוע, במצווה החשובה של "והגדת לבנך".

התורה מחלקת את הבנים לארבע הקטגוריות המפורסמות מ"הגדה של פסח": חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. בפירושו על הפרשה, מסביר רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, כי ארבע הקטגוריות הללו מציינות בין היתר רמת תפיסת של מורכבות.

הם שותפים מלאים לחזון, לרעיון – ולביצוע

החכמה היא להעניק לכל רמה את הידע שיענה לרמת התהיות שלה. בשלב הזוטר, תספיק תשובה כללית. אולם ככל שהאדם מתוחכם ומעורה בעניינים – הוא ידרוש רמה גבוהה יותר של תשובה. זו חובתו להעניק להם את ההסברים, לשדר להם שהם אינם רובוטים, ואפילו לא שכירים, הם שותפים מלאים לחזון, לרעיון – ולביצוע. כך נרתום את מלוא מרצם לעשייה.

הדרך ליישם את זה היא בלהגדיר מופעים קבועים שבהם ניתן לעדכן הכל תלוי גודל חברה, מאחד על אחד, לשולחן עגול אחת לרבעון עם עובדים, לעדכוני happy hour כל שבוע או שבועיים, לישיבת חברה כללית אחת לרבעון או מיד אחרי יום אסטרטגיה וגם לשלב עובדים שיציגו או יהיו נוכחים בדיוני חזון ואסטרטגיה. ברגע שיש תוכנית תיקשור זה מחייב את המנהלים ומגייס את העובדים לדעת ולהתעדכן ולהיות פשוט חלק. הקסם קורה כשעובד רוצה ומרגיש בנוח גם להציג בעצמו לכולם כי אז רמת המעורבות וההכרה גדולים עוד יותר.

ולסיכום, אם אתם רוצים עובדים שותפים, פשוט תסבירו, תשתפו ותערבו.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול".

זיו אלול

זיו אלול | צילום: טל שחר

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן