לימוד הורים וילדים ל'פרשת אמור'

מדוע אסור לשחוט ביום אחד פרה ואת העגל שלה? האם באמת התורה מצווה להוציא את השיניים למי שהוציא לחברו שן? לימוד משותף לפרשת אמור

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 07/05/20 21:58 יג באייר התשפ

לימוד הורים וילדים ל'פרשת אמור'
תלמוד תורה. אילוסטרציה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

 השאלות הקלות מודגשות

  שאלות

  1. "כֹּל אֲשֶׁר בּוֹ מוּם לֹא תַקְרִיבוּ"- מהו 'מום'? מדוע התורה אינה מאפשרת להקריב בעל חיים עם מום?
  2. "וְשׁוֹר אוֹ שֶׂה אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד"- מדוע אסור לשחוט ביום אחד פרה ואת העגל שלה?
  3. "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן"- תנו לדוגמא שתי מלאכות שאסור לעשות בשבת
  4. "וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם"- אילו מצוות יש כאן?
  5. "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל"- על איזה חג מדובר, ומהם הירקות המוזכרים בפסוק?
  6. "וַיִּקֹּב בֶּן הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת הַשֵּׁם וַיְקַלֵּל"- כיצד הגיב משה לכך?
  7. "וְאִישׁ כִּי יַכֶּה כָּל נֶפֶשׁ אָדָם מוֹת יוּמָת"-כיצד אנו נוהגים כיום עם רוצחים, ומדוע?
  8. "וְאִישׁ כִּי יִתֵּן מוּם בַּעֲמִיתוֹ, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה כֵּן יֵעָשֶׂה לּוֹ... שֵׁן תַּחַת שֵׁן"- האם באמת התורה מצווה להוציא את השיניים למי שהוציא לחברו שן?
  9. פינת ההלכה- "וּמַכֵּה נֶפֶשׁ בְּהֵמָה יְשַׁלְּמֶנָּה"- האם גם בימינו ההלכה הזו קיימת? היכן?

 

 תשובות

  1. מום הוא פגם בבהמה. הרמב"ם (בהלכ' אסורי מזבח) מונה חמישים מומים, לדוגמא- "אם היה הזנב קצר, אם יש לה עין אחת גדולה כשל עגל ועין שניה קטנה כשל אווז, אם היה פיה דומה לשל חזיר" . לא מתאים להקריב קרבן מכוער לקב"ה
  2. בעל ספר החינוך נתן שני טעמים- א.לרמוז שאיננו רוצים להשמיד את כל הגזע של בעל החיים. ב."לקבוע בנפשנו מידת החמלה ולהרחיקנו ממידת האכזריות, ולכן אע"פ שהתיר לנו האל מיני בעלי חיים למחייתנו, ציוונו לבל נהרוג אותו ואת בנו ביחד"
  3. כתיבה, הבערה, ברירה, זריעה ועוד
  4. לקט (-לא להרים שיבולים שנפלו, אלא להשאירם לעני. שלוש שיבולים ומעלה מותר להרים), שכחה (מעט אלומות שנשכחו ע"י הבעלים בשדה. יש להשאירם לעני), ופאה (מעט תבואה בסוף השדה, שיש להשאיר לעניים, ותקנת חכמים- אחד משישים). דרשו חז"ל בתורת כהנים- "אמר רבי אבדימס ברבי יוסף מה ראה הכתוב ליתנה באמצע הרגלים, פסח ועצרת מכאן וראש השנה ויום הכפורים והחג מכאן, ללמדך שכל הנותן לקט שכחה ופאה לעני כראוי, מעלין עליו כאילו בנה בית המקדש והקריב קרבנותיו בתוכו"
  5. חג סכות, הירקות הם ארבעת המינים- אתרוג, לולב, הדסים וערבות
  6. משה שם אותו במשמר משום שלא ידע אם הוא חייב מיתה. לבסוף ד' הורה להרוג אותו בסקילה
  7. אנו נועלים אותם בבית הסוהר, משום שעדיין אין לנו את בית הדין הגדול שיכול להחליט להעניש בצורה יותר חמורה, כפי שהתורה ציוותה (אם יש עדים)
  8. הסביר רש"י- "פרשו רבותנו שאינו נתינת מום ממש, אלא תשלומי ממון". "שן תחת שן"=משלם מחיר של שן אם הוציא לחברו שן
  9. אם המכונית שלנו פוגעת במכונית של אחרים, אנחנו חייבים לשלם. בהמות המשא של ימינו הן המכוניות, וחלק מסויים מהדינים של היזק בהמה שייכים גם במכוניות.

 

 לימוד מהנה!
 הרב ברוך