עזרת הנשים בבתי הכנסת "נשים בציבור הדתי לאומי מעורבות מאוד בתכנון"

הימים הנוראים בפתח, עזרות הנשים עומדות להתמלא, והנוכחות הנשית המוגברת בבתי כנסת מציפה מחדש את שאלת מעמד הנשים בקהילה בשיחה עם "חדשות כיפה", מעבירה מעצבת מקצועית מסר אופטימי במיוחד

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 14/09/23 12:17 כח באלול התשפג

"נשים בציבור הדתי לאומי מעורבות מאוד בתכנון"
משכן יצחק פסגת זאב ירושלים, תכנון: ריקי גרוזמן, צילום: ללא

עם כל הכבוד לסעודות החג, לבגדים החדשים ולמנהגים המיוחדים, הכוכב של חגי תשרי הוא בית הכנסת. קהילות קהילות מתכנסות להתפלל יחד ברוב עם, וספסלי עזרת הנשים מתמלאים. אבל זו כמובן, אינה תופעה חדשה. עזרת הנשים הראשונה שמוכרת לנו, היא זו שנמצאה בבית המקדש. באופן מפתיע, מדובר היה במרחב מעורב לנשים וגברים. ד"ר ראובן גפני, מרצה במחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, הסביר על התפתחות ההפרדה: "כפי שמסופר במסכת סוכה, בשמחת בית השואבה היו עושים תיקון גדול והפרדה מפלסית בין נשים לגברים. לאחר התיקון הזה עזרת נשים הייתה גם בהפרדה".

נשים מעורבות יותר ויותר בתכנון ובהקמה של העזרה

מאז ימי בית המקדש עברה עזרת הנשים שינויים רבים, המחיצות החלו לגבוה, מסורות ומנהגים צמחו ודבר אחד החל להתקבע: מקומן של הנשים בירכתי בית הכנסת. אבל בשנים האחרונות חלה תמורה משמעותית, עליה מעידה ריקי גרוזמן, מעצבת ומומחית בעלת שם לתכנון בתי כנסת.

גרוזמן, שכבר 12 שנה לוקחת חלק בעיצוב בתי כנסת בכל רחבי העולם, וחולמת, איך לא, לעצב גם את בית המקדש, סיפרה בשיחה עם "חדשות כיפה" על התהליך המורכב של תכנון עזרות נשים, והעידה על מגמה שנהיית נפוצה יותר ויותר לערב את הנשים בבית הכנסת ובתכנונו.

ריקי גרוזמן, מתכננת בתי כנסת מזה 12 שנים

ריקי גרוזמן, מתכננת בתי כנסת מזה 12 שנים צילום: ללא

המעצבת ריקי גרוזמן: "עזרת הנשים זה תמיד אישיו"

"אין הבדל בין קהילה חרדית, חסידית ומחמירה לבין קהילה שמותחת את הגבולות כמה שאפשר בתוך התחום האורתודוכסי. עזרת נשים זה אישיו", פתחה ואמרה. "זה משהו שדורש מחשבה, תכנון והתייחסות. זה נושא כבד. תמיד יהיה דיון".

האבולוציה של עזרת הנשים במגזר הדתי לאומי

גרוזמן תיארה את האבולוציה שעוברת עזרת הנשים במגזר הדתי לאומי: "בשנים האחרונות יש יותר ויותר מגמה להוריד את עזרת הנשים לאותו מפלס של עזרת הגברים, ולא בגלריה כמקובל. הרבה פעמים עזרת הנשים ממוקמת בצד הגברים ולא מאחוריהם". היא הסבירה את הסיבה לכך: "יש רצון של הנשים להרגיש שותפות וחלק, השוויונות מאוד מודגשת". עוד סיפרה, כי "יש מקומות שמבקשים שהמחיצה תהיה כזו שאפשר לפתוח בזמן שמתקיים אירוע שהוא לא תפילה, וכך הנשים יוכלו להיות שותפות מלאות".

בית כנסת מושב רמות השבים, עזרת הנשים במפלס התחתון | תכנון: ריקי גרוזמן

בית כנסת מושב רמות השבים, עזרת הנשים במפלס התחתון | תכנון: ריקי גרוזמן צילום: ללא

לדברי גרוזמן, הנושא המורכב ביותר הוא המחיצה. לכל קהילה יש דרישות אחרות לרמת השקיפות, הגובה והמראה. "בבית כנסת שתכננתי בכפר גנים, הביאו ממש את רב העיר, ולא הסתפקו בהחלטה בתוך הקהילה, כדי שיאשרו את הגובה וכל הפרמטרים של המחיצה", סיפרה. מנגד, "בבית כנסת ששיפצנו בתל אביב בשכונת צהלה, עזרת הנשים נמצאת בגלריה, בנינו קיר בנוי בגובה מטר, ומעליו הוספנו מעקה זכוכית שקופה לגמרי".

עוד העידה כי בציבור הדתי לאומי הנשים מעורבות מאוד בתהליך התכנון: "ממנים ועד הבנייה, והרבה פעמים משלבים גם נשים בוועד הזה. כשמגיעים למחיצה זה תמיד יהיה בשיתוף של הנשים. בהרבה בתי כנסת עמדתי מול קבוצה של הוועד הנבחר וחלקם או רובם היו נשים, וזה מבורך בעיניי".

בית כנסת לכלל ישראת רמת אביב ג

בית כנסת לכלל ישראת רמת אביב ג', מחיצה שקופה | תכנון ריקי גרוזמן צילום: אדם רבינוביץ

"גם אם לא נכחו נשים, זה לא מעיד בהכרח על מעמד נמוך"

אולם למרות המגמה החיובית שמציגה גרוזמן לעירוב נשים בבבתי הכנסת, יש מי שטוענים כי החיץ וההפרדה ממשיכים ליצור הדרה: "המצאתן של עזרות הנשים קיבעה את ההיררכיה המגדרית, כאשר הגברים הם אלו הממוקמים קרוב לארון הקודש ולדוכן ומורשים במגע עימם, והנשים ניצבות מרחוק", טען ד"ר אלעזר בן לולו, אנתרופולוג מאוני' אריאל המומחה לדת מגדר ומיניות.

ד"ר ראובן גפני, סובר אחרת. בשיחה עם "חדשות כיפה" הסביר כי בעיניו גם מחיצה אטומה וגבוהה יכולה להיות נעימה ולא מאיימת. לדעתו, גם בהפרדה ניתן להפוך נשים למעורבות בבית הכנסת, למשל על ידי השוואת המרחב המוקנה להן לזה של הגברים. "אי אפשר להגיד על עזרת הנשים דבר אחד", טען ד"ר גפני, והוסיף את עמדתו ביחס לבתי הכנסת העתיקים: "גם אם לא נכחו נשים, זה לא מעיד בהכרח על מעמד נמוך של אישה, אלא על כך שהשתתפה בטקסים אחרים".

ד"ר ראובן גפני

ד"ר ראובן גפני צילום: ארז ביטון

המתפללות של בית הכנסת הבוכרי - שישבו ברחוב למרות עזרת הנשים

ד"ר גפני סיפר: "אני זוכר שבבית הכנסת מוסיוף שבשכונת הבוכרים ראיתי נשים שישבו ברחוב והסתכלו דרך החלון, למרות שיש בו עזרת נשים. כי כשהן היו צעירות לא הייתה שם עזרת נשים, והן היו רגילות שנשים יושבות ברחוב כשיש מזג אוויר נוח ומסתכלות מהחלון". לטענתו, "אפשר להסתכל על הזה מזווית של הדרה, אבל צריך להבין את אופי התקופה".

עזרת נשים

עזרת נשים צילום: Nati Shohat/Flash90.

לסיכום, ניתן לומר שמעמד האישה ומיקומה בבית הכנסת עבר לא מעט תהפוכות ושינויים, אבל גם אם תהליכי העבר נתונים לפרשנויות שונות, התהליכים שקורים היום לא משתמעים לשתי פנים: נשים לא מוותרות על מקומן בבית הכנסת, והן שם כדי להשאר ולקחת חלק, ואפילו להשתתף בתכנון עזרות הנשים. אז ניפגש בתפילה.

בית כנסת נריה כפר גנים פתח תקוה | תכנון: ריקי גרוזנר

בית כנסת נריה כפר גנים פתח תקוה | תכנון: ריקי גרוזמן צילום: צלם: אלי גרוס