צל''ש או טר''ש

כצוות הדרכה של סניף אנו רוצים להיות הדבר הכי משמעותי בחיי החניכים שלנו. חודש אדר הוא הזדמנות מצויינת לעשות את זה. במקום חודש של פריצת מסגרות והשתוללות אפשר לבנות תוכנית מושכת ומועילה. כמה עצות והצעות בעניין ממחלקת ההדרכה של תנועת העזרא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/03/05 00:00 כז באדר א'

כצוות הדרכה של סניף אנו רוצים להיות הדבר הכי משמעותי בחיי החניכים שלנו. אנו רוצים שהחניכים יהיו שרופים על הסניף והתנועה: שהם ילכו עם חולצות של הסניף ותיק של התנועה, ישירו כל היום מורל ויתלו את דגל התנועה מעל המיטה שלהם. אנחנו מחפשים את הדרך אל ליבו של החניך, רוצים לגעת במה שמדבר אליו. רוצים שהוא ימצא אצלנו את כל הפתרונות לשאלות שלו. שנהיה אנחנו הבית התרבותי רוחני של החניך ולא הרחוב או הקניון.

לפעמים אנחנו מחפשים מתחת לפנס. יש לנו הרבה דרכים לפתור את הבעיה אבל אנחנו לא מנסים את הדרך הכי הכי פשוטה. אחת מהפעמים בה (לפעמים) אנחנו מפספסים את החניכים שלנו היא בחודש אדר.

בחודש הזה החניכים מחפשים את החגיגה, את השמחה המאפיינת את החודש הזה. הם מחפשים את זה בבי"ס ומוצאים שם (בדרך כלל) רק מקום להתפרק - לשבור את מה שאפשר, גם כללים מסגרתיים וגם חפצים. זה הזמן שלנו להראות לחניכים שלנו שיש לנו מה להציע להם שאם הם יהיו אצלנו הם ימצאו את מה שהם מחפשים (כמובן שעלינו להזהר שלא יקרה לנו מה שקורה בבי"ס, ובעוצמה חזקה יותר של בלאגן).

בחודש אדר אנחנו יכולים להראות לכל לחניכים (גם גדולים וגם קטנים) את הדרך הנכונה לחגוג את השמחה. דרך שהיא אמיתית וגם תמצא חן בעיניהם.

אז מה בעצם אפשר לעשות בחודש אדר?

א. לחגוג את פורים יחד.

הבעיה: להרבה חניכים (ומדריכים?) אין מה לעשות בליל פורים. הולכים יחד עם אבא לקראית מגילה, ואחר-כך, מה עושים? הולכים לקניון? מסתובבים ברחוב עם נפצים? הגיע הזמן שנמצא תעסוקה יותר חיובית.

הפתרון: אפשר לארגן קריאת מגילה בסניף ואחריה פעילות אל תוך הלילה. הפעילות יכולה לכלול הרקדה, הצגות וכו'.

ב. שוק פורים.

הבעיה: שוק פורים. מה הבעיה בשוק פורים? שהוא שוק. שאין בו תכנים חינוכיים, שאין בו כלום למעט השתוללות.

הפתרון: שוק פורים מסודר.

להחליט מראש ולהודיע לכולם מה קורה עם הכסף (או פחות חלקו) שמרוויחים.

להזמין אוכלוסיות חריגות להשתתף בשוק (חשוב לדאוג שהם לא יהיו סוג ב', אפשר לצרף אותם לקבוצות של החניכים "הרגילים").

אפשר לעשות במהלך כל החודש משחק-תחרות בין הקבוצות. כל קבוצה בוחרת נושא ושם מתאים, במהלך החודש המדריכים מעבירים פעולות ומשחקים על הנושא ושאר הסניף צריך לגלות מה הנושא שלהם. בשוק פורים כל הקבוצה מתחפשת בתחפושת המתאימה לנושא ומעלה הצגה (אופרטה) בה היא חושפת את הנושא. בסוף הערב מכריזים על הקבוצה המנצחת. (דוגמא לנושא - הקבוצה קוראת לעצמה all-stars, הנושא הוא הערצת כוכבים (חיוביים ושליליים, והיכולת של כל אחד להצטיין).

ג. האווירה בחודש אדר בסניף.

הבעיה: החניכים נוטים לפרוק עול.

הפתרון: ליצור אווירה חיובית בסניף.

חשוב לקבוע כללים ברורים (גם לצוות וגם לחניכים). מה מותר ומה אסור. כדאי גם להחליט מאיזה התנהגויות מתעלמים, על מה מעירים ועל מה מענישים.

כדאי להביא מישהו שיעביר פעולה ויסביר למה לא כדאי לפוצץ נפצים, להתלבש נכון וכו'.

במקביל - כדי שלא נאמר רק "לא" ו"אסור" מומלץ לקבוע תקנון פורימי לחודש אדר (את המפקד מעבירים מהסוף להתחלה, קודם המנונים וכד'...) ולקשט את הסניף כדי שהשינוי יורגש.

ד. כללי

יש תכנים שמתאימים במיוחד לחודש אדר ואנחנו יכולים להעביר את הפעולות בנושא:

3 ערב מזלות או פעולה/ שיחה רצינית על הנושא (בגלל הפור שהמן הפיל).

3 שמחה (שמחה והוללות, שמחת הנפש ושמחת הגוף וכו').

3 ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.

לסיכום,

חודש אדר הוא אתגר. כמו כל אתגר - אנחנו יכולים לצאת ממנו עם צל"ש או טר"ש. אם נדע לתת לחניכנו מענה תוכני שיתאים להם הצלחנו פעמיים: גם נקודתית - לעשות חודש אחד טוב יותר וגם כללית - הם יראו בנו פתרון אמיתי לבעיות שלהם.

אגב, זה גם הזדמנות עבורנו לעשות פורים וחודש אדר עם תכנים אמיתיים המתאימים לנו , כמו שתמיד רצינו...