תשעת הימים: האם מותר לאכול בשר מתורבת?

הרב אורן דובדבני, ראש מערך הכשרות של צהר בחו"ל, מסביר מדוע לדעתו יש להחמיר ולהימנע מאכילת בשר מתורבת בתשעת הימים: "ההימנעות מאכילת בשר מתורבת מדגישה את האופי של הימים האלה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 19/07/23 16:38 א באב התשפג

תשעת הימים: האם מותר לאכול בשר מתורבת?
בשר מתורבת , צילום: shutterstock

תשעת הימים בפתח: ההתקדמות הטכנולוגית מביאה איתה בשורות חדשות, ומציבה אתגרים לא צפויים בפני ההלכה. אחת הסוגיות המעניינות שהתגלגלו לפתחם של פוסקי ההלכה בשנים האחרונות היא סוגיית מעמדו של "הבשר המתורבת". בפתח תשעת הימים, בהם אסור לאכול בשר ולשתות יין, שאלנו את הרב אורן דובדבני, ראש מערך הכשרות של צהר בחו"ל וראש ארגון הכשרות India kosher supervision, מה דעתו לגבי אכילת בשר מתורבת בשבוע הראשון של חודש אב.

למרות שאני תומך בצריכת בשר מתורבת - יש להחמיר ולהימנע מאכילתו בתשעת הימים

"השאלה הזאת מפגישה בין יורה דעה לאורח חיים", פותח הרב דובדבני את תשובתו, "בין השאלה הפורמלית של כשרות הבשר המתורבת שדנו בה פוסקים רבים לשאלה של האופי של ימי תשעת הימים. האיסור של אכילת בשר ושתיית יין מוזכר בשולחן ערוך רק לגבי סעודת מפסקת. במשך השנים האשכנזים וחלק מהספרדים הרחיבו איסור זה גם על ימים הקודמים לתשעה באב".

הרב אורן דובדבני

הרב אורן דובדבני צילום: KOSHER ORTHODOX SUPERVISION INDIA

לטענת הרב, יש להחמיר ולהימנע מאכילת בשר מתורבת בתשעת הימים. "יש חקירה מפורסמת באחרונים לגבי האמירה של חז"ל 'משנכנס אב ממעטין בשמחה', האם הכוונה היא רק למעט שמחה או להוסיף אבלות. יש כאן שאלה על אופי הימים האלה, עד כמה אנחנו מדגישים את בתשעת הימים את הגעגוע למקדש. דווקא ההיצמדות להימנעות מאכילת בשר ושתיית יין מדגישה את האופי של הימים האלה. לכן, למרות שאני מאוד תומך בצריכת בשר מתורבת, אני חושב שבתשעת הימים אי אפשר לאכול בשר מתורבת".

בשר מתורבת

בשר מתורבת צילום: shutterstock

בסיום דבריו, מסביר הרב דובדבני איך צריך לגשת לשאלות הלכתיות שנוגעות לשינויי המציאות, כמו סוגיית הבשר המתורבת. "אי אפשר להישאר רק בהלכה הפורמלית, צריך להתייחס גם למטא-ההלכה, מהו הקב"ה רוצה מאיתנו. אנשים שחושבים שהעולם שלנו הוא יציב, אך מבחינת ההלכה יש בו גם הרס וחורבן. חלק מהחורבן נגרם בגלל גאוותו של האדם, ששכח את המקום שלו בעולם. עצם זה שאנחנו נמנעים מאכילת בשר, גם אם מדובר בבשר מתורבת, אנחנו חוזרים למקום של קטנות וענווה".