ממתי אסור לאכול בשר ולמי מותר לשחות בבריכה: הלכות תשעת הימים תשפ"ג

מתי ולמי מותר לאכול בשר? האם מותר לכבס בגדים? ומה לגבי רחיצה בבריכה? רב המושב משואות יצחק, הרב מאיר נהוראי, מסדר את הלכות תשעת הימים

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 18/07/23 14:14 כט בתמוז התשפג

ממתי אסור לאכול בשר ולמי מותר לשחות בבריכה: הלכות תשעת הימים תשפ"ג
תשעה באב, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משא ומתן

נוהגים לעבוד כרגיל לצורך פרנסה. אולם יש למעט בקניות ובמיוחד בגדים חגיגיים.

אכילת בשר ושתית יין

נמנעים מאכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב. עדות המזרח מותרים בראש חודש בבשר ויין.  המנהג כולל גם מרק עוף וכן כל מאכל שהתבשל עם בשר. אכילת דגים מותרת.

היתרים לאכילת בשר מטעמי מצוה:

א) במוצאי שבת נהגו שקטן (שלא הגיע למצוות) ישתה מהיין של הבדלה. אולם כאשר אין ילדים בבית המבדיל יכול לשתות משום שזו שתיית מצוה.  

ב) מותר לאכול בשר ולשתות יין בסעודות מצוה: מילה, ופדיון בן וסעודת סיום מסכת.

ג) בסעודת מצוה האמורה בסעיף ב' מותר לכל המשתתפים לאכול אפילו אלו שלא סיימו את המסכת.

היתרים לאכילת בשר הנובעים ממקרים מיוחדים:

  • ניתן להקל לנשים בהריון ומניקות.
  • חולה המעוניין בבשר.
  • ראוי ונכון לחנך את הילדים גם אלו שלא הגיעו לגיל חינוך שלא לאכול בשר בתשעת הימים. אסור לזרוק בשר שנותר משבת. יש לשמור בהקפאה או  לתת לילדים לפני גיל חינוך לאכול.  

הערה: פעמים שארוחת דגים תהיה מכובדת יותר מאכילת בשר עוף. יש לזכור, שההימנעות מאכילה נובעת גם מביטול הקרבנות בעטיו של חורבן בית המקדש. קרבנות הביאו מבשר בהמה או עוף ולזיכרון הדבר אנו נמנעים מאכילה של בשר דווקא.

רחיצת הגוף

מעיקר הדין מותר להתרחץ אפילו בערב תשעה באב (תענית ל ע"א) אולם מעיד הרמב"ם בהל' תעניות (ה,ו): 'משנכנס אב ממעטין בשמחה, וכבר נהגו ישראל שלא לאכול בשר בשבת זו (בשבוע שחל בו) ולא יכנסו למרחץ עד  שיעבור התענית'.

השולחן ערוך (תקנא,טז)  מצטט מספר דעות ואינו מכריע. הרב עובדיה יוסף פסק לספרדים,  שהאיסור חל רק בשבוע שחל בו תשעה באב. מנהג אשכנז להימנע כבר מראש חודש.

בעיצומה של תקופת הקיץ, שנספגת הזיעה בגופנו הרחיצה היא בריאותית. מותר להתרחץ במים פושרים כדי להוריד את הזיעה ולהימנע מאמבטיה או מקלחת ממושכת שמטרתה הנאה ותענוג מהמים

רחיצה בבריכה

  1. ילדים קטנים עד גיל 6 מותר להם להתרחץ להנאתם בבריכה באלו הימים החמים. מדובר בתקופת החופש וחם מאד ואין אפשרויות רבות לפעילויות ניתן בשעת הצורך להקל לילדים גם עד גיל המצוות.
  2. אנשים שמקפידים על שחייה יומית וקבועה לבריאותם יש להם על מה לסמוך ולהמשיך לשחות כל אחד ינהג לפי שקול דעתו.  

כביסה ובגדים נקיים

מנהג האשכנזים שאין מכבסים, ואין לובשים בגדים חדשים או מכובסים, מלבד בגדי לבנים. רצוי ללבוש את הבגד לפני תשעת הימים לזמן קצר על מנת שלא ייחשב מכובס או להניח על הרצפה ולדרוך על החולצה כל זה על מנת שלא ילבש מכובס. צריך להיזהר שבעתיים מכיבוס של כביסה שאינה דחופה. כל הדברים שאינם נחוצים לשמוש בימים אלו (תשעת הימים) יש לדחות את כיבוסם לאחר תקופה זו. לעדות המזרח איסור זה נוהג החל משבוע שחל בו.