ליל הסדר עם הפרעת קשב: טיפים שיצילו אתכם מריבים בשולחן

הפרעת קשב היא הפרעה נוירו-קוגניטיבית שמשפיעה על ביצועיו של הילד, שיודע מעולה "מה צריך לעשות", הוא רק הולך לאיבוד ב"איך צריך לעשות את זה". בליל הסדר, האתגר הופך קשה יותר, במיוחד כשאתם מתארחים, שם יש פוטנציאל לפיצוץ עם הילד

חדשות כיפה יותם ויסקופ 21/04/24 08:55 יג בניסן התשפד

ליל הסדר עם הפרעת קשב: טיפים שיצילו אתכם מריבים בשולחן
בין העצות: לצאת לאוויר הפתוח, צילום: soul kitchen,Shutterstock

ליל הסדר עם ילד שמאובחן עם הפרעת קשב יכול להיות מאתגר במיוחד עבור הורים רבים. הנה כמה טיפים חשובים שיכולים לסייע לכם ולכן להפוך את ליל הסדר מאירוע טראומטי לילד ולכם לחוויה משמעותית ואפילו מהנה.

  • קחו אוויר: תאמינו לי שגם ילד ה- ADHD שלכם רוצה לעבור את החג בטוב, והוא בוודאי לא רוצה שיכעסו עליו או יענישו אותו. בדיוק כמו שהייתם לוקחים אוויר, אם הילד שלכם היה מוגבל פיזית, כך גם ניקח אוויר עם ילד ה- ADHD שלנו, ונעשה את הכול בשביל שליל הסדר יעבור לו בטוב.
  • תמספרו את דפי ההגדה: תזכרו שלא פעם ילד ADHD "מקבל חום", כשהוא רואה מלא דפים מולו. ההגדה מלאה בדפים ועמוסה בטקסט שסביר להניח שגם ילד "רגיל" לא ממש יבין את משמעותו. מכאן שאתם עלולים להוביל את ילד ה- ADHD שלכם ל"פיצוץ". לכן, קחו את דפי ההגדה, תמספרו אותם מהסוף להתחלה / עד החלק שבו יש את הסעודה (העמוד הראשון יהיה לצורך הדיון עמוד 30) ואז הילד יודע כמה עמודים עוד נשארו.

מומלץ להביא את ההגדה הממוספרת מהבית ולעבור עליה עם הילד

  • ​​​​​​​ארוחה מוקדמת: כל הורה לילד עם ADHD יודע מה קורה לילד כזה שהוא רעב. גם כל הורה לילד עם ADHD יודע שהילד יודע שהוא רעב רק שהוא כבר ממש רעב. וכמובן שכל הורה לילד עם ADHD יודע שהילד רעב בדיוק ברגע שצריך סבלנות. לכן, חשוב מאוד שהילד יאכל ארוחה קלה לפני ליל הסדר. אני יכול להבטיח לכם שהוא יהיה רעב גם בזמן הסעודה (אחרי שהוא יראה את כל האוכל על השולחן ואחרי ששמר זמן רב על ריכוז).
  • מים קרים ליד הילד: אחד הכלים המרכזיים להרגיע ילד ADHD ברגע שהעצבים מתחילים, הוא לשתות מים קרים. הרעיון הוא להכין מבעוד מועד כוס גדולה של מים קרים (לא פושרים), לשתות לאט, בלי לעצור, בלי להכניס אוויר. מניסיון, הדרך הזאת מרגיעה "פיצוצים" לא פשוטים. אתם רואים שילד ה- ADHD יוצא משלוותו? זה הזמן לכוס מים קרים.
אפיקומן

אפיקומן, צילום: Hadas Parush/flash 90

הגדרת זמנים וחוויה: הטיפים שיהפכו את ליל הסדר לחוויה טובה

  • אפיקומן מיוחד: ראשית, כדאי להגיד לילד שהסבא (או מישהו אחר) מחביא את האפיקומן וכדאי לו להיות מרוכז בסבא בכדי לראות איפה הוא מחביא. אבל דרך הרבה יותר טובה היא להגיד לילד שאתם מחביאים אפיקומן במיוחד בשבילו. כל רבע שעה שהוא משתף פעולה בצורה יפה בליל הסדר, אתם נותנים לו עוד רמז למיקום האפיקומן. כך אתם שומרים אותו איתכם לאורך הערב.
  • "סבא משגיח": לרוב, ילד ADHD מסתדר טוב עם סבא. תנו לילד לשבת יד סבא שהוא יהיה "שומר הראש", ולא שההורה ישב לצידו ואז הוא יצא משלוותו. אם אין סבא, אפשר דמות משמעותית אחרת.
  • הגדרת זמנים: כדאי להגדיר לילד מראש את זמן האירוח של ליל הסדר. חשוב שהילד ידע מתי הסיפור נגמר, כך הוא יכול גם לארגן לעצמו בראש את מה שהולך להיות.
  • משחקים וחוויה: אין כמו להעביר את ההגדה עם משחקים ובצורה חווייתית. תזכרו מה זה לילד ADHD לשבת שיעור שלם שהוא בקושי מבין מה קוראים ומה עושים. תנסו להכניס תוכן כמו חידונים, שירים ו"סתם צחוקים" שישמרו על הקשב של הילד.

לצאת לאוויר הפתוח, צילום: Michael Giladi/Flash90

  • לצאת לאוויר הפתוח: אתם מרגישים אצל הילד שעוד רגע "הסוללה נגמרת"? כוס המים הקרים לא עזרה? זה הזמן להגיד לו שיצא לאוויר הפתוח. עדיף שיצא לכמה דקות לבד (כאמור, באוויר), יאסוף את עצמו, ירגיע את עצמו ויחזור ברגע שהוא מרגיש שהוא יכול לעשות את זה. תזכרו שילד ADHD חייב את הזמן הזה ל"איסוף עצמי" ברגעים שדורשים ממנו הרבה ריכוז.
  • הקראת ההגדה? לא בכל מחיר: אם לילד ADHD שלכם יש קשיים בקריאה או חרדה, בבקשה לא להפתיע אותו ולבקש ממנו לקרוא. זה יגמר לא טוב. אפשר מראש לסגור איתו איזה קטע של ההגדה הוא קורא, או שלא יקרא בכלל. בכל מקרה, ההורים אחראים שכך שלא יפתיעו את הילד.
  • הטיפול התרופתי: שאלה שאני תמיד שומע... "לתת תרופה או לא". לדעתי, אם הילד מקבל תרופה כל יום, ובהתאם להמלצת הרופא, אפשר לתת גם כאן בחג. כן תזכרו שליל הסדר דורש מהילד הרבה מאוד קשב, ריכוז והפעלה יעילה של התפקודים הניהוליים. זה לא הזמן לאתגר את הילד אם אין לו את הכלים האופרטיביים להתמודדות.

ליל הסדר הסתיים בהצלחה? תנו מילה טובה לילד, ותדאגו לעשות את זה מול כל האורחים. אין כמו מילה טובה של הורים.

הכותב הוא מומחה בחינוך המיוחד (הפרעות התנהגות), מרצה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ומדריך מורים במשרד החינוך