תענית אסתר ביום חמישי, קריאת מגילה במוצאי שבת - ובאיזה יום מתחפשים?

לקראת פורים, עושים סדר בתאריכים: תענית אסתר תוקדם ליום חמישי, ביום שישי יגיעו התלמידים מחופשים לבתי הספר, קריאת מגילה במוצאי השבת ובירושלים חוגגים ביום שני | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/24 15:14 כג באדר א'

תענית אסתר ביום חמישי, קריאת מגילה במוצאי שבת - ובאיזה יום מתחפשים?
ישראלי מחופש לחייל, צילום: Matanya Tausig/Flash 90

בצל המלחמה המתארכת והשנה המעוברת, יחגגו השנה המוני בית ישראל את חג הפורים. השנה יום שבת יפצל את אירועי החג - עשינו לכם סדר בתאריכים ובזמנים.

מתי תענית אסתר? מתי מתחפשים?

אירועי החג יחלו עם תענית אסתר שתוקדם בשל סמיכות של החג לשבת והצום יחול ביום חמישי 21.3 י"א באדר ב'. לזמני כניסת ויציאת הצום לחצו כאן

יום התחפושות בבתי הספר יחול ביום שישי, למחרת תענית אסתר, בתאריך 22.3 י"ב באדר ב'.

חג הפורים ברוב איזורי הארץ יכנס במוצאי שבת 23.3, אור לי"ד באדר ב', והאות יהיה קריאת המגילה שתתקיים בבתי הכנסיות בצאת השבת. ביום ראשון יקיימו ההמונים את מצוות החג וימשכו החגיגות.

חופשת בתי הספר תארך יומיים, ימים ראשון ושני 24-25.3 י"ד-ט"ו באדר ב'.

שושן פורים יכנס ביום ראשון בערב 24.3, אור לט"ו באדר ב'. בבתי הכנסת הירושלמיים תתקיים קריאת המגילה ביום ראשון בערב, וביום שני יקיימו הירושלמים את מצוות החג וימשכו החגיגות.

מקור חג הפורים

מקורו של חג הפורים הוא במגילת אסתר. כפי שמסופר במגילה, לאחר שהיהודים ניצחו את אויביהם (ט, יז-יח), הם עשו יום משתה ושמחה. משם למדו חכמים במסכת מגילה, את הלכות הפורים הכוללות: 1. מקרא מגילה. 2. מתנות לאביונים. 3. משלוח מנות. 4. משתה.

מצוות החג

מקרא מגילה

מצווה לקרוא את מגילת אסתר בליל פורים, וביום פורים עצמו. במגילה עצמה מספרים על הצלת היהודים בממלכת אחשורוש, לאחר שהמן גרם למלך להורות על השמדת היהודי ברחבי הממלכה. מרדכי היהודי ואחייניתו אסתר המלכה הצליחו להפוך את התוכנית, כך שלבסוף המן נרצח והיהודים נצחו.

קריאת מגילה

קריאת מגילה | צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מתנות לאביונים

מצווה לתת מתנות לאביונים, לפחות לשני אנשים. כל "מתנה" חייבת להיות בערך של מנה שאדם יכול לשבוע ממנה, בצורה זו גם העניים יוכלו לקיים את מצוות סעודת הפורים.

משלוח מנות

מצווה לשלוח לפחות שתי מנות שונות לפחות לאדם אחד. משלוח המנות נועד להרבות אהבה ואחווה בין חברי הקהילה.

חיילים מקבלים משלוח מנות

חיילים מקבלים משלוח מנות | צילום: Liba Farkash,Flash90

משתה

מצווה לקיים סעודה ומשתה בבוקר יום פורים. נהוג להשתכר "עד דלא ידע", הפוסקים חלוקים מה פרושו של שיעור זה.