המלחמה באוקראינה משפיעה גם על מחצית השקל

מחירי המתכות בכללם עברו תהפוכות בשנים האחרונות, ואף המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה השפעה ניכרת על מחירו | הרב יהודה עמיחי, יו"ר מכון התורה והארץ, חישב בשבילכם את ערך "זכר למחצית השקל" לשנת ה'תשפ"ב

חדשות כיפה הרב יהודה עמיחי 13/03/22 19:14 י באדר ב'

המלחמה באוקראינה משפיעה גם על מחצית השקל
מחצית השקל, צילום: shutterstock

לפני חג הפורים נהוג לתת "זכר למחצית השקל" שבזמן המקדש היה נאסף בתקופה זו לצרכי עבודת המקדש. השקל המדובר הוא מטבע שהיה נהוג בתקופת התנ"ך וחישוב ערכו בימינו משתנה בהתאם לשווי הכסף. מחירי המתכות בכללם עברו תהפוכות בשנים האחרונות, ואף המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה השפעה ניכרת על מחירו. הרב יהודה עמיחי ממכון התורה והארץ חישב את ערך מחצית השקל בהתאם לכך.

לפי המשקל

נחלקו המפרשים האם השקל בימינו משקלו 14.6 גרם כסף (דעת רש"י) או משקלו 17 גרם כסף (דעת הרי"ף). הרמב"ן מספר שתחילה סבר כדעת הרי"ף ואולם כשעלה לארץ ובדק את שקלי הארץ מצא כדעת רש"י שהשקל משקלו 14.6 גר' כסף. יש לציין שבחפירות והתגליות שנחשפו בתקופה האחרונה נמצאו מטבעות של שקל, ובכולן המשקל הוא כדעת רש"י (עיין בספר מערות במדבר יהודה).

השו"ע (חו"מ פח סעי' א, יו"ד סי' שה סעי' א) הכריע כדעת הרי"ף, שהשקל הוא הגדול יותר ומשקלו 17 גר'.

מכאן עולה שמשקל מחצית השקל הוא 8.5 גר' כסף.

משקל השעורה:

יש המודדים את השקל על פי משקל השעורה, כאשר השקל הוא 384 שעורות. כאן נשאלת השאלה מהו משקל השעורה? יש שמדדו אותה לפי 0.05 גרם, ולפי הסבר זה יוצא ששקל הוא 19.2 גר', ואם אנו שוקלים את השעורה של ימינו הרי משקלה 0.04 גר' וממילא השקל הוא  15.36גר' .

מחצית השקל לפי מדידות אלו הוא 9.6 גרם, או 7.68 גרם.

להלכה:

להלכה משקל מחצית השקל בדיני תורה הוא 9.6 גר' כסף (פדיון הבן). ואילו בדברים שהם זכר או דרבנן אפשר להסתפק שמחצית השקל היא 8.5 גרם כסף, כפי משקל השקל שנפסק בשו"ע. (עיין מדות ושעורי תורה עמ' תצ).

המציאות:

בתאריך ו' אדר שני ה'תשפ"ב, מחיר גרם כסף הינו 2.79 שקלים.

 

מחצית השקל 9.6 גרם

מחצית השקל 8.5 גרם

     

מחצית השקל בשקלים

26.78 ₪

23.71ש"ח

     

מחצית השקל כולל מע"מ

31.34 ₪

27.75ש"ח

 

 

 

 

 

 

 

יש להעיר כי על פי המציאות בעולם (המהפכות ומלחמות והנפט) ערך הכסף והזהב משתנה במהירות, וכמו כן גם בערך הדולר ישנן תנודות רבות. על כן יש לעקוב אחר המציאות ולעשות את החישוב לפי תאריך נתינת מחצית השקל, כל החשבונות המופיעים כאן הם נכונים  לתאריך ו אדר שני תשפ"ב. 

כתבנו את ערכי מחצית השקל האמיתי, למהדרין במצוות ורוצים לקיים זכר למחצית השקל כפי שנהג בזמן שבית המקדש היה קיים. כתב המשנה ברורה (באור הלכה תרצ"ד ד"ה ויש) שזה רק למי שעזרו הקב"ה שיכול ליתן, אבל מי שמתקשה והמחיר גבוה יתן ג' מטבעות של חצי שקל (בימינו שקל וחצי).

* ערך הפרוטה היום (ו' אדר שני ה'תשפ"ב) הוא 7 אגורות, ובתוספת מע"מ ערכו 8.2 אגורות.

הרב יהודה עמיחי יו"ר מכון התורה והארץ חישב בשבילכם את ערך "זכר למחצית השקל" לשנת ה'תשפ"ב.