כמה שווה מחצית השקל? הרב הראשי מסביר

רגע לפני פורים, רבים שואלים את עצמם כמה שווה מחצית השקל השנה. הראשון לציון הרב יצחק יוסף מסביר כמה צריך לתת השנה, מי מחוייב ומתי צריך לתת את התרומה זכר למצווה?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/03/22 13:11 ד באדר ב'

כמה שווה מחצית השקל? הרב הראשי מסביר
כמה שווה מחצית השקל?, צילום: Nati Shohat/Flash90

חודש אדר הגיע, פורים מתקרב, ובין כל ההכנות למסיבות תחפושות ולמשלוחי מנות, אל לנו לשכוח גם את מצוות מחצית השקל, שלפי רוב הדעות מתרחשת בימים אלה, אמנם רק כ"זכר" לדבר אבל עדיין. אז אם שאלתם את עצמכם כמה שווה השנה מחצית השקל, הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף עושה סדר.

בשורה התחתונה ולפי החישוב שערך הרב יוסף, שיעור מחצית השקל השנה הוא 24 שקלים, כאשר מי שרוצה להחמיר ולכלול את המע"מ יכול לתת 28 שקלים. 

מצוות מחצית השקל מקורה בספר שמות בו נכתב: "זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים: מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'" (שמות ל', י"ג). בימי המשכן נאסף מעם ישראל מטבעות של מחצית השקל מהן התיכו ויצרו את הבסיס למשכן, ובימי בית המקדש השתמשו בכספי העם לרכוש את כל המצרכים הדרושים לתפעול השוטף של המקדש. 

מקור המנהג לתת תרומה זכר למחצית השקל הוא במסכת סופרים שם מצויין שנותנים זכר למחצית השקל בימים הקודמים לפרשת זכור, ויש כאלה שנותנים ממש קודם לקריאת המגילה בליל פורים. לפי הרמב"ם, מצוות מחצית השקל בזמן בית המקדש היה לתת שיעור שני דינרים כסף, שמשקלם הוא שלושה דירהם כסף, כלומר 9.6 גרם כסף טהור. 

זה השווי של מחצית השקל השנה

זה השווי של מחצית השקל השנה צילום: הרבנות הראשית

הרב יצחק יוסף מדגיש כי כיום אנו עושים זכר למחצית השקל בתרומה זו. החשבון כיום הוא שכל גרם כסף שווה ל-2.44 שקל. לכן 9.6 גרם כסף שווים כ-24 שקלים. אם רוצים להחמיר ולכלול את המע"מ אז אפשר לתת 28 שקלים. 

"אברך בישיבה יתן כפי נדבת ליבו", ציין הראשון לציון, "כי הראשונים לא הזכירו שישנה חובה לעשות זכר למחצית השקל, ולכן אין בזה חיוב גמור מצד הדין". ויש להיזהר שלא לומר שמדובר במחצית השקל אלא רק ב"זכר" לדבר. כמו כן, רוב הפוסקים הכריעו שכל אחד מגיל מצוות מחוייב בנתינת זכר למחצית השקל. 

למי נותנים את הכסף? יש כאלה שהעדיפו נתינה לעניים, אם לאלה הפושטים את ידם או לעמותות צדקה ובתי תמחוי שמאפשרות זאת. הרב יצחק יוסף ציין כי לדעתו עדיף לתת את כספי מחצית השקל, לתלמידי חכמים ולישיבות.