הלכות יום כיפור

לקראת יום הכיפורים, אוסף הלכות בנושא אכילה ושתיה ביום הכיפורים. וגם טיפים לסעודה המפסקת ולצום קל. כל הפרטים על הצום. גמר חתימה טובה.

חדשות כיפה מכון פוע"ה 21/09/07 00:00 ט בתשרי התשסח

על מנת לאכול או לשתות ביום הכיפורים יש צורך לקבל באופן אישי הוראה של רופא מומחה המחייב אכילה ו/או שתייה ביום צום. עם פרטים אלו יש לשאול "מורה הוראה" על מנת שיברר את פרטי המקרה באופן ספציפי ויפסוק הלכה למעשה.

אם הותרה שתיה בצום, יש לשתות הרבה מעל המקובל יום לפני כן. כולל שתייה לסוגיה ואם שותים מים יש להוסיף כחצי כפית סוכר לכל כוס.

ביוה"כ יש להימנע ממאמץ ושהיה במקום חם. עדיף להישאר בבית ליד מזגן או מאוורר במקום ללכת לבית הכנסת כשהדבר צורך מאמץ מסוים או תנאי מיזוג האויר אינם דומים לנאמר לעיל.

כדי למדוד את "השיעורים" לפני יוה"כ ימלא פיו מים ככל האפשר ויפלוט אותם לכוסית. וקצת פחות מחצי מכמות זו, זו הכמות שאפשר לשתות ביוה"כ בהפסקות של תשע דקות בין שתייה לשתייה.

אם יש צורך בהפרשים קטנים יותר אפשר לרדת לשבע וחצי דקות, שבע דקות, שש דקות, או אף חמש דקות. הכל כפי האפשר ועל פי דעת הרופא המומחה.

יש לשתות משקאות "מזינים" כגון: מיץ ענבים, חלב, מרק נוזלי, מיצים טבעיים וכדומה, אותם ניתן להכין לפני יוה"כ. (מומלץ גם להכין תה מר מאד בעזרת תה קמומיל, שנקרא גם בבונג או רומיאנקי- למקרה שיותר לשתות שתיה מרה.)

אם שותים מים יש להמתיק לפני השתייה בכפית סוכר ומעט מלח.

חולה שהרופא אמר לו לאכול ו"מורה הוראה" התיר לו כן, יכין מאכלים במשקל 30 גר ואם אין זה מספיק יוסיף עד 38 או 48 גר.

מאכל זה אפשר לאכול ברווחי זמן המפורטים לעיל, אך אין הם קשורים לשתיה.

הוראות אלו הם חלק בלתי נפרד של הוראה הלכתית בעל פה ואין לדייק או להסתמך עליהן ללא הוראה אישית.


עצות רפואיות קצרות לקראת יום הכיפורים

בצום בן יממה אחת, כצום יום הכיפורים, אין חשש להיווצרות מחסור תזונתי כלשהו. על כן, מי שאינו סובל מבעיות מיוחדות ואינו במצב מיוחד כהריון או הנקה, אינו צריך לחשוש מהצום ביום הכיפורים.

לתשומת לבם של חולי לב, סוכרת, כליות, לחץ דם או מחלה כרונית אחרת: חשוב להיוועץ ברופא המטפל לגבי מהלך הצום וקבלת הטיפול התרופתי.

התופעות השכיחות הנלוות לצום הן: חולשה, כאב ראש, סחרחורת, בחילה והקאה, כאב בטן והצטברות גזים. אצל חלק מהאוכלוסייה התופעות האלה אינן ניתנות למניעה לגמרי. הקפדה על מספר כללים תסייע בהכנת הגוף לקראת הצום ומניעת חלק מהתופעות הנ"ל או הקלתם.

נוסף למידע המובא כאן חשוב להקפיד ביום כיפור עצמו שלא להיחשף לחום ולהימנע ממאמץ מיותר. חשוב להדגיש שכל המלצותינו מותאמות לצום ואינן יפות לכל ימות השנה.


הכנת הגוף ביום שלפני הצום

מומלץ להקפיד על שתייה מספקת (כ- 10 כוסות נוזלים במשך היום). חשוב מאד לדאוג לכך, שיום אחד לפני הצום יתמלאו מחסני הסוכר הזמין בגוף. זאת באמצעות אכילת מזונות עתירי פחמימות, כמו לחמים למיניהם, פסטה, אורז, תפוחי אדמה, ומזונות עתירי סוכר, כמו פרות טריים ויבשים, דבש וכיו"ב. מומלץ שהמזון יהיה דל תבלינים ומלח.

לנוהגים לשתות כמויות גדולות של קפה (מעל שני ספלים ביום) הפסקה חדה של צריכת קפה עלולה לגרום לכאבי ראש כעבור כ- 15 שעות מתחילת הצום, לכן מומלץ להפחית את כמויות הקפה בהדרגה במהלך שלושה-ארבעה ימים לפני הצום, ויומיים לפני הצום לשתות כוס אחת בלבד, או להימנע כלל מקפה.


הסעודה המפסקת

חשוב להקפיד שסעודה זו תהיה קטנה יחסית, מבוססת בעיקר על פחמימות ושומן ומעוטת חלבונים. מומלץ מאוד להימנע ממאכלים מתובלים או מטוגנים, העלולים לגרום לצרבת ולצימאון. רצוי לא לאכול הרבה ירקות ולהימנע ממזונות היוצרים גזים ואי נוחות במערכת העיכול, כמו עדשים, שעועית, חומוס, בצל ותירס.

כדאי לצרוך מזונות עתירי שומן בלתי מוקשה, כמו אבוקדו, טחינה, שמנים ומרגרינה, בתוספת פחמימות, כמו תפוחי אדמה ואורז. לאלה יש להוסיף מנה קטנה של עוף או דג מבושלים. במהלך היום שלפני הצום וסעודה המפסקת אנו ממליצים להמעיט באכילת מזונות עתירי חלבון, כמו חלב ומוצריו, מיצים, בשרים, דגים, נקניק וכד. זאת משום שכמות גדולה של חלבון גורמת לאיבוד מיותר של נוזלי הגוף.

בתום הצום

בגמר הצום, יש להתחיל בשתיית משקה, רצוי ממותק (לא חלב) וחשוב שיהיה בטמפרטורת חדר. למשקה ניתן להוסיף פרוסת לחם מרוחה בדבש או בריבה. לא מומלץ לאכול עוגה. לאחר כשעה כדאי לאכול ארוחה קלה בלבד. מומלץ לאכול ארוחה זו לאט וללעוס היטב. מי שיישאר רעב יוכל לאכול כעבור שעתיים דבר מה נוסף. גם את הנוזלים יש להשיב לגוף בהדרגה. כדי למנוע דילול פתאומי של ריכוז חום, יש להסתפק בכוס עד כוס וחצי לשעה.


זמני הצום לשנת תשס"ח (2007)


כניסה יציאה
ירושלים 17:02 18:12
תל אביב 17:18 18:14
חיפה 17:08 18:14
באר שבע 17:17 18:14


המאמר באדיבות מכון פוע"ה